"Repavskärare"

MiaMaria

Trådstartare
För två månader sedan fastnade min 1 åring i elrepet och fick en senskada. Nu är det snart dags att släppa ut henne igen och jag funderar för fullt på hur vi ska lösa stängselfrågan. Jag är så nervös att något liknande ska hända igen, men vet samtidigt inte hur vi ska göra om vi inte har elrep och i vilket fall tar det tid att byta allt om vi skulle hitta en bättre lösning.

Hörde av någon att det finns någon typ av knivar man kan montera på elrepen som skär av tråden om den belastas. Har aldrig hört talas om det tidigare. Jag var på Granngården idag, och där kände de till produkten men inte vem som marknadsför eller säljer den. Någon som vet? Någon som använt produkten? Vad är din erfarenhet isåfall?

Sv: "Repavskärare"

En häst kan inte fastna i ett sträckt elrep, det är omöjligt.Man måste tsräcka om elrepen 1-2 ggr per år om de ska vara säkra att stängsla in hästar med.
Så tipset är att sträcka eltrådarna.visst funkar en repavskärare men det är ju bättre att hindra att den fastnar.

Köpte på Hööks Malmö. 10 st för 100 kr innan jul. Erkänner dock att jag inte monterat dem än. Ser ut som små kopparhylsor man trär på tråden. Har välspända trådar i mina staket, och är lite rädd att avskärarna ska göra att tråden gnags av efter hand.

Välspända trådar med rejäla stolpar och omspänning då och då när det börjar bli ospänt. ALLTID med full elstyrka från ett tillräckligt bra aggregat, slarva aldrig med att ha på elen. Rensa vegetation och sly så att inte agrregatet laddar ner i buskarna istället för staketet.

En enda rejäl snyting från staketet gör i alla fall att våra håller sig därifrån, om det inte skulle bli full panik av någon anledning. Då snäpper repet av vid 300kg belastning (även en 1-åring har mer än den belastningen i full fart) om det är spänt korrekt med stolpar som inte ger sig.

Men det är ju bara en hylsa som man klämmer runt repet. Hur ska det kunna gnaga av tråden som då hylsan sitter runt tråden ? Om hästen fastnar så dras tråden ur hylsan.

Vårat rep var sträckt, och det gick av, men hon trasslade in sig ändå. Vi hade tur i oturen att det inte blev värre...

Jag har haft hästar i väldigt många år men aldrig varit med om en liknanden olycka. Har inte ens tänkt på det tidigare, men nu är jag jättenervös att det ska hända igen :(

Jo, vi har alltid el på och rejäl styrka, inga buskar eller grenar i närheten. Och som sagt, spända trådar. Olyckan var framme ändå tyvärr. Hon sprang inte igenom, tror att hon kanske fått benet på andra sidan tråden av nån anledning och sen dragit till, men säker är jag inte...

Tack alla för tips och svar!

För två månader sedan fastnade min 1 åring i elrepet och fick en senskada. Nu är det snart dags att släppa ut henne igen och jag funderar för fullt på hur vi ska lösa stängselfrågan. Jag är så nervös att något liknande ska hända igen, men vet samtidigt inte hur vi ska göra om vi inte har elrep och i vilket fall tar det tid att byta allt om vi skulle hitta en bättre lösning.

Hörde av någon att det finns någon typ av knivar man kan montera på elrepen som skär av tråden om den belastas. Har aldrig hört talas om det tidigare. Jag var på Granngården idag, och där kände de till produkten men inte vem som marknadsför eller säljer den. Någon som vet? Någon som använt produkten? Vad är din erfarenhet isåfall?

Nu tror jag ju inte att din häst gör om samma tabbe igen. Jag vet att Hööks hade dessa för ett tag sedan. Ring o kolla med dom.

Visst kan dom fastna i tråden, hur spänd den än är. Tänk på vad som händer om hästen rullar åt fel håll, exempelvis.

LIA

Jo, vi har alltid el på och rejäl styrka, inga buskar eller grenar i närheten. Och som sagt, spända trådar. Olyckan var framme ändå tyvärr. Hon sprang inte igenom, tror att hon kanske fått benet på andra sidan tråden av nån anledning och sen dragit till, men säker är jag inte...

Tack alla för tips och svar!

Jo, så är det. Risken finns alltid att det sker något som systemet inte är designat för. Tyvärr. Elrepet går ju av rejält om hästen springer igenom, inte om den lyckas trassla till det på andra sätt.

Men då skulle nog inte heller en repavskärare fungera?

Nej, det kanske är så. Repet gick ju faktiskt av denna gången, men skadade sig gjorde hon ändå. Antar att det inte finns något helt säkert alternativ... :crazy:

Köpte på Hööks Malmö. 10 st för 100 kr innan jul. Erkänner dock att jag inte monterat dem än. Ser ut som små kopparhylsor man trär på tråden. Har välspända trådar i mina staket, och är lite rädd att avskärarna ska göra att tråden gnags av efter hand.

Har provat dessa och de skär av repat vid belastning(läs i tid och i otid)de är dessutom engångs.
Men nu har vi bytt till trådar(ej rep) som går av vid 30kg belastning.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 179
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 722
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV