Renskinn???

S

sanni

Jag har spannat lite på vad andra har för sadlar..många verkar ju ha bomlösa sadlar. Men när man tittar på vad de har under sadlen är det många som har renskinn, kan man ha det? Måste man inte ha speciella paddar under bomlösa sadlar? Eller går det ha annat? Vilket är bäst tycker ni?
Tack för alla svar..(och för de svar jag även fått innan..) :bow:

Sv: Renskinn???

Jag har hört att man ska rida med en sådan specialpadd under bomlösa sadlar för att det ska skapas en kanal över ryggraden. När jag köpte min bomlösa sadel sa hon som sålde den att jag bara skulle rida med padden och inte med vanliga schabrak vilket jag tycker låter väldigt vettigt.

Hejsan!

Jag lånar din tråd lite och ställer följdfrågan till er som har renskin - hur får ni skinnet att ligga kvar? Efter två timmar har mitt kanat bakåt aldeles för mycket.

Jag har sytt fast nylonremmar på mitt, presic som på vojlock/schabrak. Både för att fästa uppe i sadeln och vid sadelgjorden. Mitt låg INTE på plats annars.

Om renskinnet bör vara ca 10 - 15 cm större än sadeln. Om det ändå inte ligger på plats bör du kotrollera sadelns passform.

sanni skrev:
Jag har spannat lite på vad andra har för sadlar..många verkar ju ha bomlösa sadlar. Men när man tittar på vad de har under sadlen är det många som har renskinn, kan man ha det? Måste man inte ha speciella paddar under bomlösa sadlar? Eller går det ha annat? Vilket är bäst tycker ni?
Tack för alla svar..(och för de svar jag även fått innan..) :bow:

Jag använder både specialpadd (Equalizer) och renskinn. Equalizern ser jag som en del av själva sadeln och renskinnet som vojlocken.

Hälsning Maja

Whirlie skrev:
Hejsan!

Jag lånar din tråd lite och ställer följdfrågan till er som har renskin - hur får ni skinnet att ligga kvar? Efter två timmar har mitt kanat bakåt aldeles för mycket.

Har inga problem med halkande renskinn. Sedan finns det ju olika kvalitéer av renskinn. Min är mycket tjock och fäller inte (nu när det börjar bli några år så blir håren sprödare dock - nog dags för nytt).

Hälsning Maja

"Jag använder både specialpadd (Equalizer) och renskinn. Equalizern ser jag som en del av själva sadeln och renskinnet som vojlock".

Det lät bra Maja! Jag har precis som du, till min SS. Equalizer+ renskinn underst. (Fast bara vinterhalvåret iofs, då hästen är mkt känsligare & pälsen lätt blir ruggad.).
Men som du säger Equalizern är en del av sadlen, = ett måste.

Arabis skrev:
"Jag använder både specialpadd (Equalizer) och renskinn. Equalizern ser jag som en del av själva sadeln och renskinnet som vojlock".

Det lät bra Maja! Jag har precis som du, till min SS. Equalizer+ renskinn underst. (Fast bara vinterhalvåret iofs, då hästen är mkt känsligare & pälsen lätt blir ruggad.).
Men som du säger Equalizern är en del av sadlen, = ett måste.

Hej!!
Hur menar du..har du bara renskin på vintern då? Har du bara specialpadden till sadlen på sommaren då? Eller har du något annat då?

Inga problem med att renskinnet skulle glida! Snarare är det så att min sadel ligger ännu mera still när jag har renskinnet än utan. Jag har dock inte en bomlös utan en westernsadel. Dessutom är skinnet väl tilltaget och går ca 10 cm utanför sadelkanten.

/Camilla

Svarar med min egen knapp till alla...

Tack för bra förslag! Renskinnet är ungefär lika stort som sadeln eller t.o.m. något mindre (på sidorna), fäller en hel massa (borstar alltid en extra gång med ryktborsten efter sadling). Jag har en vanlig engelsk allroundsadel uppepå, under den ett schabrak, och allra underst renskinnet med håren mot hästen. Funderar på att lägga en antiglid mellan renskinnet och schabraket, eller kan det påverka tryckfördelningen negativt? En antiglid är en kanske 3mm tjock "plastmatta" som är lite klibbig, och man klipper till dem så det blir lagom stora bitar (tänkte mig kanske 2x2 dm). Jag har också fått tippset att dra åt sadelgjorden hårdare, men det tycker inte jag känns lockande.

Vad konstigt att det bara är mitt renskinn som glider bak?
Jag har ju en bomfri sadel, så jag tror ju knappast att det är passformen det är fel på...

Camilla_H skrev:
Åt vilket håll går håren?

Aaah, det har jag inte tänkt på... ska kolla det ikväll. Ska tillägga till min problembeskrivning att det bara är för mig som skinnet glider bakåt, inte när ägaren rider... :confused: :confused:

Jag använder renskinn under både allroundsadel, westernsadel och min distans-sadel Appaloosa Trekker. Skinnet glider ingenting vid användning av någon av sadlarna, jag har det helt löst under. Om sadeln passar så behövs inga fästanordningar tror jag.
Har ridit 12 mil i appaloosan och westernsadeln, allroundsadeln kanske 5-6 mil.
Kolla så att du inte lägger sadeln för långt bak, för då åker ju sadeln fram och skinnet blir kvar där du lagt det!!

CosmicQueen skrev:
Vad konstigt att det bara är mitt renskinn som glider bak?
Jag har ju en bomfri sadel, så jag tror ju knappast att det är passformen det är fel på...

Jag lägger mina renskinn så att håren går åt samma håll som hästens hår. Alltså bakåt.

Hälsning Maja

Nästan säker på att håren på mitt osså går bakåt, men ska kolla upp det idag då jag är i stallet.

Köper ni bara et helt vanligt renskinn och lägger under padden? Har själv en Torsion-sadel och Equalizer så det vore ju intresant at pröva. Tycker ni inte at sadelen blir lite hög med så mycket under? Har ni inte nån bild så man kan få se hur det ser ut?

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
727
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 515
Senast: Marita73
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 246
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar