• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare katha1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 8 670
Sv: renskinn

På två av mina tidigare jobb har det alltid tvättats på detta vis. Ett varsamt kallt tvättprogram användes, typ för ylle eller fintvätt på 30 grader. Har inte varit ngra speciella skinn, och på båda ställena har de varit i toppenskick!
Sen tvättas de ju inte ofta sas, men vid behov. Dessa torkades senare i torkrum eller i solen.

Det går ju helt emot de skötselråd jag har läst på varenda sida som säljer renskinn. Att sedan torka dem i solen eller i torkrum borde göra dem stenhårda. Att torka skinn varmt går ju inte ens med de special preparerade fårskinnen som går att tvätta.
Är du verkligen säker på att det var renskinn som tvättades så?

Jag använder alltid renskinn. Lägger det med håren neråt närmast hästen. Har både renskinn och schabrak under sadeln och det funkar utmärkt på min häst iallfall.

Skinnet brukar bli ganska svettigt och blött så efter ridning hänger jag det i vårt torkrum. När det har torkat borstar jag bort den intorkade svetten med en manborste och skakar det. Har aldrig tvättat det

eftersom som dem har på en del bilder visat att dem har renskinnet mellan schabrak och sadel, detta borde ju också vara tryckfördelande?

fråga bara eftersom det är vääääääldigt mycket snyggare med schabrak över

på vilket sätt skulle då skinnet hjälpa mot hårsäcksinflammation? Det säger sig ju självt att det inte gör om det inte ligger mot själva hästen.

120% säker.

Torkrummet var inte "bastuvarmt" om det kan ha betydelse, utan element och fläktar för cirkulationen. Och solen var inte sommar utan höst...

Aja, skinnen var fina, och mjuka trots behandlingen. Som tidigare sagt gjordes detta endast vid behov!

:)

det är ju en viss skillnad.

att torktumla, schamponera, eller ö.h.t extremt tvätta sitt skinn strider mot exakt alla skötselråd som finns ang. skinn, det är helt galet.
skinn är oftast dyra, och sköts de rätt håller de hur länge som helst. När de sitter på djuret så torktumlas eller scham det inte särskilt ofta :cool:

en rikeman med äkta skinn på sina parkett golv skulle också baxna över de skötselråden : )

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 214
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka