Renrasigt eller korsning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Frieserhäst
  • Startdatum Startdatum
F

Frieserhäst

Eftersom min häst inte kommer bli ridbar eftersom hon har div. skador har vi börjat fundera på att avla.
Jag har hela tiden varigt fast bestämd om att det skall vara en frieserhingst! inga korsningar här inte! ;)
Men nu har min far börjat snacka om att det kostar så mycket att importera semin från holland,
och tycker att vi istället ska satsa på en bra halvblods hingst!

Ibörjan tyckte jag det var en idiotisk ide, men nu börjar jag tänka på samma banor.
Betäcka med en BRA halvblodshingst med både lite hopp och dressyr blod.
Jag är själv dressyr intresserad, men tycker visst det är kul att ta några hinder ibland.
Och frieserhästen är direkt ingen hoppehäst!

Hur pass mycket halshuggen skulle jag bli om jag betäckte med en häst som L'acteur eller briar t.e.x?
Hur reggar man sedan en sådan häst?

Anfall mej nu inte med diverse ord och liknande, detta är allt annat än bestämt nu, endast funderingar!

Tack på förhand :D Mia- som vill ha en liten fölis nästa år :love:

Sv: Renrasigt eller korsning?

Jag har sett en väldigt trevlig korsning frieser/engelskt fullblod! Skulle det kunna vara något?

Görel skrev:
Jag har sett en väldigt trevlig korsning frieser/engelskt fullblod! Skulle det kunna vara något?

Ja,det låter som en trevlig kombination.om inte annat så vill jag ha den avkomman.. ;)

Jo, varför inte! Är inte speciellt glad för fullblod i övrigt men hittade en som var riktigt snygg! :love:
Nobleman
Född: 1999
Färg: Svart
Mkh: 167 cm

Beskrivning
Nobleman vann sin premiering 2001 i Verden. Med ett dressyr- index på 148, 1 vann han också dressyrdelen på sitt bruksprov i Adelheidsdorf (Celle) 2002. Nobleman fick 9 på gångarter och maximala 10 i ridbarhet.

Utseendemässigt och gångartsmässigt tror jag han hade passat mitt sto ganska bra!

Ingen som kan svara på hur och var man registrerar korsningar och om det kan komma som en nackdel?
mia

Om du betäcker med en halvblodshingst så reggar du avkomman hos ASVH och får grå(?) papper.

Ja, varför inte! grå papper är ju bättre än inga alls!
Ska ju främst ha fölis själv och tävla med, men kommer eventuellt säljas i framtiden.
Några tips på bra hingstar? Mitt sto är ganska pigg, sammarbetsvillig, något lång rygg (för mitt tycke), bra psyke, bra trav och galopp men en kort skritt, långa fina ben. :d

Mia

glömde fråga - om jag väljer en fullblodshingst, var reggar man dem dÅ?

88:an? vad/ vem är det? :D trött och fattar noll :angel:

Det är en fullblods hingst som heter Eighty Eight Keys men kallas 88:an. Håller med om att han kanske passar till ditt sto. Lämnar hästar med bra gångarter. Han står för övrigt på Flyinge. Där kan du läsa mer om honom.

Finns det ingen friser hingst i Sverige som är godkänd?

Tyvärr finns det inga godkända i sverige! Tyskland, holland och usa är dom ställena
som det finns flest på!! :(

Hm ja hur eller hur...att ta en godkänd hbl hingst som inte har en liknelse med frieser eller att ta en avelsvärderad frieser...då hade jag satsat på en avelsvärderad frieser.

När man korsar med frieser tycker jag inte de brukar bli särskilt lyckade...liknar ofta nsv korsningar.

Men så farligt dyrt kan det väl inte vara med semin ifrån Tyskland?(Om du nu absolut vill ha en godkänd frieser).

tyvärr kostar det endel med semin, och hingsten jag tänkt använda står i holland.
Jag har bara sett en bild på frieser/fullblod och det såg ut som en "tunnare" frieser
med inte fullt så mycket man, svans och hovskägg! ingen aning om hur gångarterna förändras!
Har ni bilder? :d

Mörk ridhusbild
grönbete
busar
Mia

Precis så såg korsningen jag träffat ut!

Kan dock inte uttala mig om gångarterna för jag har inte så stor koll på hur en frieser rör sig...

jag har bara sett bilder (flera) på korsning frieser-arab o dom verkar ju bli lyckade. men hbl har ja inte hört att det finns korsning med

Jag blir knäpp, det finns positiva och neativa saker med båda valen. :confused:
NU känns det som jag lutar lite åt fullblods hingst eller Nobleman, tycker om honom riktigt mycke nu!
Om det blir en bra fölis med bra gång så behåller jag den, men blir det inte riktigt
som jag vill ( :devil: ) så kan man sälja den till det den passar till!

Känner mej lite taskig! :o
Vad tycker ni? eller ska jag fimpa hela iden och bara ha min kuse som porslinshäst? :crazy:

Mia :d

Hm... Men om ditt sto är fint kan du få rejält betalt för avkomman om du betäcker med en frieser. En investering, så att säga.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 381
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
Avel Jag har ett svenskt ridponnysto vi funderar på att ta föl efter. Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just...
2
Svar
34
· Visningar
3 033
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar