renrasiga o blandras hundar?

S

solkristallen

Om jag har förstått rätt så får inte blandras hundar tävla i sök/spår?
Men dom får vara med i agility och lydnadstävlingar?

Om jag har en blandras hund som är kanon duktig i lydnad, får jag då vara med i dom största tävlingarna i sverige? eller är det bara för renrasiga hundar?.

Kanske låter lite krånglit, men hoppas nångon kan hjälpa mej.

Sv: renrasiga o blandras hundar?

Om jag har förstått rätt så får inte blandras hundar tävla i sök/spår?
Men dom får vara med i agility och lydnadstävlingar?

Om jag har en blandras hund som är kanon duktig i lydnad, får jag då vara med i dom största tävlingarna i sverige? eller är det bara för renrasiga hundar?.

Kanske låter lite krånglit, men hoppas nångon kan hjälpa mej.

Blandras får ej tävla i spår/ sök och appel. De får tävla i lydnad och agility men de kan inte ta något championat.

Blandras får ej tävla i spår/ sök och appel. De får tävla i lydnad och agility men de kan inte ta något championat.

men i lydnad kan man ta LP och alltså få LP elit om det vill sig väl. man får också gå viltspårprov och utbilda hunden till räddnings/bevakningshund och gå deras prov.

Men lydnadstävlingarna kallas ju också prov? (Jag vet att man får tävls lydnad med balndras)

Från början var bruksproven avelsutvärdering och funktionskontroll av brukshundarna. Idag är det mer tävling, men reglerna att hunden ska vara registrerad lever kvar. Själv skulle jag helst se att bruksproven stängs för alla utom bruksraser såsom vallhundsproven, jaktproven osv endast är öppna för relevanta raser. Bruksproven kunde då åter bli en avelsutvärdering och funktionskontroll och så kunde man ha separata spår/söktävlingar där alla får vara med.

Från början var bruksproven avelsutvärdering och funktionskontroll av brukshundarna. Idag är det mer tävling, men reglerna att hunden ska vara registrerad lever kvar. Själv skulle jag helst se att bruksproven stängs för alla utom bruksraser såsom vallhundsproven, jaktproven osv endast är öppna för relevanta raser. Bruksproven kunde då åter bli en avelsutvärdering och funktionskontroll och så kunde man ha separata spår/söktävlingar där alla får vara med.

Jag har hört att nytt för i år är att bruksproven är stängda för andra raser än bruksraser. Någon som vet om detta stämmer?

Brukschampionaten är numera förbehållet bruksraserna, men inte själva proven.

men i lydnad kan man ta LP och alltså få LP elit om det vill sig väl. man får också gå viltspårprov och utbilda hunden till räddnings/bevakningshund och gå deras prov.

Ok jag har bara hört att man inte kan t achampionatet i lydnad på blandras då det skrivs in på skk och registreingsbevisen. Hur gör man då med hundar som ej är reggade i skk?

man kan inte få titeln "svensk lydnadschampion" SLCH, men du kan få "lydnadspris" LP, i alla klasserna. det är ingen skillnad på renrasiga men oreggade och blandraser.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 058
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 621
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025