Renoveringstråden

Är så sugen på att köpa en ny ytterdörr till vårt lilla röda hus med vita knutar och har helt snöat in på mörkgrönt. Är det någon som har annan färg än vit på sin ytterdörr och vill bidra med lite inspiration?

Blir förmodligen inte just nu (borde rimligtvis lägga pengarna på lite andra renoveringar först :o) men jag kan inte riktigt släppa idén och vi behöver faktiskt verkligen byta dörren! :laugh:
När jag får råd ska jag definitivt skaffa en dörr i gulockra till mitt faluröda hus.
Har en jättefin bild men får inte in den (ny telefon....)
 
Är så sugen på att köpa en ny ytterdörr till vårt lilla röda hus med vita knutar och har helt snöat in på mörkgrönt. Är det någon som har annan färg än vit på sin ytterdörr och vill bidra med lite inspiration?

Blir förmodligen inte just nu (borde rimligtvis lägga pengarna på lite andra renoveringar först :o) men jag kan inte riktigt släppa idén och vi behöver faktiskt verkligen byta dörren! :laugh:
Jag ska måla om mitt hus och det kommer bli rött med vita knutar(nu är det vitt med röda knutar), blå fönster och blåa dörrar. Jag ska hämta de första renoverade fönsterna i blått nu i veckan och huset ska målas om nästa år så det kommer gå lite i etapper :D Jag håller på att skrapa färg från en altandörr som också kommer bli blå nu. Extra roligt är att den blåa färgen jag hittat har ursprung i min pappas släktgård så färgen har namn efter min släkt.
 
Förra veckan kom plötsligt snickarna och bytte klädsel på en av gavlarna på huset. Fick offert i vintras någon gång men de har ju sjukt mycket att göra så jag tänkte att det kanske inte ens skulle bli i år. Men plötsligt fick de en lucka! Ställningen blev kvar över helgen så jag och min gamla far passade på att måla också. Bestämde mig till slut för att köra på den gamla hederliga sjuttiotalsbruna 😁 Kör ändå på att försöka bevara husets ursprung. Nu känner jag mig oerhört peppad med att komma igång med fler större och mindre projekt också!
 

Bifogade filer

  • A7DF507B-77CF-48F0-82CA-18B4E92449F1.jpeg
    A7DF507B-77CF-48F0-82CA-18B4E92449F1.jpeg
    390,5 KB · Visningar: 114
Jag måste ju visa sonens nya dörr. Sista tapetseringen gjord på ett bra tag, vi hade tapetserat hallen förut men borttagningav varmluftspump och dörrbyte gjorde att vi fick göra om just där. Dörren passade så himla bra i hans lilla stenhus från 1952.
 

Bifogade filer

  • 20220821_173223.jpg
    20220821_173223.jpg
    174,2 KB · Visningar: 99
När jag får råd ska jag definitivt skaffa en dörr i gulockra till mitt faluröda hus.
Har en jättefin bild men får inte in den (ny telefon....)
Den färgkombon har jag - jättefint... :) Jag målade om min fd blå pardörr till gulockra för ett fåtal år sedan. Dock satt inte linoljefärgen lika bra som förväntat, så det blir till att måla om igen nästa år. Dock inte med linoljefärg. Står inte ut med att ha en ytterdörr som torkar så sakta.... :nailbiting:
 
Angående hur färgnyanser kan se väldigt olika ut. Jag målade om köksluckor och hästtransport med samma grå högblanka färg. Inomhus på luckorna ser färgen mycket mörkare ut. På hästtransporten är den väldigt ljus. Luckorna var dessutom vita och hästtransporten mörkbrun, så det lär ju inte vara underlaget som påverkar (i så fall borde det ju ha varit tvärtom, tänker jag)....
 
Vi har kämpat med badrummet i 5-6 år.
Men i somras blev det näst intill klart. Det enda som saknats är badkar och en blandare till det. Men vi sa att vi tar det känner vi känner att vi har råd.

Igår hittade jag ett nytt badkar på marketplace till bra pris. Så det ska vi hämta idag.

14048944-9F46-4F72-A305-65FEAE873012.jpeg
 
Ja, jag tycker tapeten är helt fruktansvärd.
Svarar typ en månad senare att jag kan hålla med om tapeten! Hade inte glasögonen på när jag såg den först och utgick från att det var något småmönstrat åt William Morris-hållet 😅 Utöver det tycker jag dock inte rummet var anmärkningsvärt.
 
Klämmer mig in lite här på ett hörn... Vi bor tillfälligt i ett gammalt trähus som stått övergivet i ett par år, och har fått dra upp och slänga det gamla fina trägolvet pga indränkt i gammalt hundpiss. Vi flyttar ut i Juni, och då ska husets ägare starta upp totalrenovering. Tills dess kör vi hårt på tillfälliga lösningar för att klara vintern, typ.

Nu till mitt dilemma. Där vi dragit upp kissgolvet kommer det att läggas ny isolering och golvspån förberedda för golvvärme - men ägaren kommer inte lägga in ytskikt nu (då det är mycket som ska fixas innan golvvärme kan läggas osv). Då vi har sex hundar behöver vi hitta nått billigt enkelt golv att lägga nu, som gör att det blir möjligt att hålla rent samt skydda undergolvet från fukt.

Jag har lagt billigt klickgolv förut, frågan är om det går att hitta billigare lösningar än 70 kr/m2? Rummet är tyvärr hela 45 m2, så det blir snabbt pengar... Begagnade golv är sällan mer än ca 10 m2, annars hade det ju varit guld.
 
Klämmer mig in lite här på ett hörn... Vi bor tillfälligt i ett gammalt trähus som stått övergivet i ett par år, och har fått dra upp och slänga det gamla fina trägolvet pga indränkt i gammalt hundpiss. Vi flyttar ut i Juni, och då ska husets ägare starta upp totalrenovering. Tills dess kör vi hårt på tillfälliga lösningar för att klara vintern, typ.

Nu till mitt dilemma. Där vi dragit upp kissgolvet kommer det att läggas ny isolering och golvspån förberedda för golvvärme - men ägaren kommer inte lägga in ytskikt nu (då det är mycket som ska fixas innan golvvärme kan läggas osv). Då vi har sex hundar behöver vi hitta nått billigt enkelt golv att lägga nu, som gör att det blir möjligt att hålla rent samt skydda undergolvet från fukt.

Jag har lagt billigt klickgolv förut, frågan är om det går att hitta billigare lösningar än 70 kr/m2? Rummet är tyvärr hela 45 m2, så det blir snabbt pengar... Begagnade golv är sällan mer än ca 10 m2, annars hade det ju varit guld.
Om det är så tillfälligt och ni har möjlighet att pussla lite så kanske ni kan köpa flera begagnade golv från samma tillverkare? Dvs ser olika ut men passar ihop rent tekniskt?
 
Är så sugen på att köpa en ny ytterdörr till vårt lilla röda hus med vita knutar och har helt snöat in på mörkgrönt. Är det någon som har annan färg än vit på sin ytterdörr och vill bidra med lite inspiration?

Blir förmodligen inte just nu (borde rimligtvis lägga pengarna på lite andra renoveringar först :o) men jag kan inte riktigt släppa idén och vi behöver faktiskt verkligen byta dörren! :laugh:
Vi har idag vit dörr till vårt röda hus med vita knutar men är också sugna på en grön dörr! Speciellt efter att vi målade dörrarna till garage, vedbod och förråd gröna, det blev verkligen jättefint!

6C7F7135-4A06-4998-B3C8-6B2C1AA3C815.jpeg
 

Liknande trådar

Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 111
Senast: escodobe
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
605
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 737
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp