Renoveringstips, fix å trix

Corax

Trådstartare
Vi håller på att renovera hemma och det är mycket att tänka på.

Så jag tänkte slänga ut lite frågor så får vi se om någon har några svar. :)

I hallen har vi en garderoblänga på fyra st normalstora som vi funderar på att riva ner.
Men vart hittar man snyggt system med skjutdörrar som är fyra sessioner lång? Gärna med spegel/speglar (och ljusramp?). Gärna så billigt som möjligt såklart. :angel:

Nästa fråga gäller elektronik. Vi behöver uppdatera lampknapparna i ett par rum. Är det något man får göra själv eller måste en elektriker göra det?
Är det likadant med stickproppskontakter? Fast där kanske man bara kan köpa plasthöljen utan att byta själva 'innehållet?¨

Relaterat till frågan ovan,
Någon som vet vart man hittar snygga knappar/höljen? Både svart och vitt.

Sen har vi planer på att göra en ljusramp till vardadsrummet. Borde ju inte vara så svårt? Eller måste man även där ha en elektriker?
Den kommer att bli nästan sex meter lång. :o
Hur vet man vad man ska ha för spottar? Tänkte på ljuskäglor. De ska vara inbyggda.

Ja det var några frågor.
Jag har tusen till men detta får räcka för nu.

Sv: Renoveringstips, fix å trix

Garderobslösningar finns på exempelvis ikea och elfa. Googla

Är man helt införstådd på hur man gör med elektroniken får man byta enkla grejer själv.

Vad gäller spotar borde ni prata med någon expert. Det är mycket med det där eftersom de ska byggas in osv.

Tack för svar!

Men det är ju en definitionsfråga. ;) Vad räknas som 'enklare elektronik'?
Jag jobbar med att bygga elektriska makapärer (hemelektronik)men är långt ifrån utbildad elektriker.

Jag kollade på Ikea. De hade, vad jag såg, endast system över tre dörrar. Kanske får kolla lite noggrannare.

Skånska Byggvaror har vettiga priser på skjutdörrar, och du får själv byta ut lampkontakter, stickkontakter om det är befintliga kontakter och inte rör sig om nyinstallation. Om du nu vet vad du sysslar med och inte har tummen mitt i handen vill säga.

Jag köpte IKEAs Antonius förvaring till min garderob, min i sovrummet är fristående bestående av två staplar med trådbackar och hyllor och stång emellan.
Sen sidovägg och dörrar tänkte jag köpa på Skånska Byggvaror då de är överlägset billigast av det jag hittat.
Ikea har tyvärr inga lösa skjutdörrar vad jag sett utan bara med stomme.

Till hallen tänkte jag sätta upp väggskenor med fler hyllor och stänger för hängutrymme.
Inredningen kostar drygt 1000kr/garderob vilket är drygt 1/4 av vad det kostat om jag köpte Elfas system istället.

Om jag har förstått det rätt (efter vad min lärare sa) så får man pilla i el som redan finns. Dvs man får byta strömbrytare och sådant, men man får inte dra ny el.

Renova har fina höljen för strömbrytare, stickkontakt etc. Men de är rätt dyra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka