Renlighet (mockning, hinkar, krubba)

Sv: Renlighet (mockning, hinkar, krubba)

Ja, har man enbart halm förstår jag utmockningen bättre. :idea:
Men det måste bli en ruskig halmåtgång.. :eek: - vad gör ni med all gödsel?

Har haft nån häst på bara halm, utan alltid med torv i botten.

Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar?

1 gång / år, har bädd

Hur ofta skurar ni vattenhinkarna?

Varje dag

Hur ofta skurar ni mathinkarna?

När de är skitiga, har bara torrt foder

Hur ofta tvättar ni ur krubborna?

1 gång/år när hela stallet tvättas, annars vid behov...

• Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar? Typ aldrig. Men nu har jag börjat med bädd så då kommer det göras när bädden behöver bytas ut.
  • Hur ofta skurar ni vattenhinkarna? Varje dag.
  • Hur ofta skurar ni mathinkarna? Den med betfor sköljs ur varje dag, den med torr pellets skurar jag väldigt sällan ur.
  • Hur ofta tvättar ni ur krubborna? Vid behov.

Ja, har man enbart halm förstår jag utmockningen bättre. :idea:
Men det måste bli en ruskig halmåtgång.. :eek: - vad gör ni med all gödsel?

Har haft nån häst på bara halm, utan alltid med torv i botten.

Läggs på gödselplatta och töms vid behov :)

Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar? har lite halvt bädd , men var 14 dag ca..
Hur ofta skurar ni vattenhinkarna? har vattenkopp.. men torkar rent vid behov.. nån gång i veckan.,,,
Hur ofta skurar ni mathinkarna? de som ja blandar foder i-sällan då det bara är musli i dom
Hur ofta tvättar ni ur krubborna? varannan vecka eller vid behov

Mina hästar får nya foderhinkar (de man blandar fodret i) var 6:e månad, tycker dom är sunkiga och ohygeniska då och det hjälper inte alltid att man diskar dom dagligen, räcker någon passar hästarna några dagar och struntar i att göra rent så har man att göra sen och ofta blir dom inte så rena igen :(
Mina pojkar får ju betfor, loppfrö, rapsolja, vitlök, örter, b-vitamil (den ena), + müslie så dom blir äckliga om man inte rengör dom varje dag.

1 gång per år, de står på bädd. Går på bete maj-september.

Varje dag

Varje dag

När häsetn har bajsat i krubban :angel:. Förutom då så blir det kanske en gång i månaden.

Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar
1 gång per år, brukar bli på sommaren när hästen går på bete.

Försöker att göra det nästan varje dag

Hur ofta skurar ni mathinkarna
Sköljer det med vatten varje gång jag har blandat foder i dem och låter det stå med lite vatten i tills nästa gång.

Det är jag lite slarvig med men det blir ca 1gg varannan vecka lr ngt i den stillen

Senast ändrad av en moderator:

Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar? en gång om året vid betes släpp
Hur ofta skurar ni vattenhinkarna? varje dag
Hur ofta skurar ni mathinkarna? varje dag
Hur ofta tvättar ni ur krubborna? en gång i veckan

• Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar? Vid behov.
  • Hur ofta skurar ni vattenhinkarna? Varje dag.
  • Hur ofta skurar ni mathinkarna? Varje dag.
  • Hur ofta tvättar ni ur krubborna? Försöker hinna med en gång i månaden eller om det börjar se riktigt äckligt ut.

Mockar noga boxarna en gång om dagen två gånger om dagen om hästarna står inne.
Boxarna storstädas vår och höst. Väggar, galler torkas av ungefär en gång i månaden i bland två. Så det blir inte så smutsigt.

Vatten hinkar rengöres varje dag i samband med mockningen några gånger i veckan skuras dom med diskmedel. Lika så Thermobaren ute.

Matburkarna tvättas ur varje dag.

Har inga krubbor.

Just nu en gång per år. Står på permanentbädd. I nya stallet varje dag.

Varje dag nu, och i nya stallet finns vattenkoppar. Kommer nog ha hink också, så jag fortsätter nog med att skura dom varje dag.

Varje dag

Oj, inte så ofta. Kanske någon gång varannan månad.

• Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar? Inte så ofta. Menar ni som gör det så ofta att ni tar ut en massa torrt strö??? :eek: Varför?? Jag mockar ur helt om det behövs, annars när han går ut på bete på våren! Självklart tas allt bajs och allt vått ut varje dag. Men jag ser ingen anledning att köra ut torrt strö på dynghögen!
  • Hur ofta skurar ni vattenhinkarna? Han har vattenkopp, den torkas ur varje dag då det är småfåglar i stallet som alltid lyckas skita där i. :devil:
  • Hur ofta skurar ni mathinkarna? Han har krubba, den skuras vid behov. Inga hinkar där jag förbereder innan, det finns en fodervagn som används till alla hästar.
  • Hur ofta tvättar ni ur krubborna? Se ovan...

Halmen ingår i stallhyran så för min del spelar det ingen roll, kostar mig inte mer, har fritillgång till halm :)

Men jisses.. Så har uppenbarligen en del nya resonerat i mitt stall också, vilket lett till att det gått åt så mycket spån att stallägaren nu höjt hyran - för oss allihop... Det kostar ju ändå, förstår du inte det? Någon annan får bära den kostnaden och i slutänden slår det ju tillbaka på dig själv. Dessutom tycker jag att det är ett otroligt resursslöseri!

1-2 gånger om året. Men oftare om behov finns. Har "bädd", men allt kiss och bajs tas ut varje dag.
Varje dag
Varje dag
Varje dag, och tar vattenkoppen samtidigt. (Har både kopp o hink i boxen)
[/LIST][/QUOTE]

Vi har torvbädd som mockas ut en gång per år.
Vattenhinkarna skurar jag varannan dag.
Mathinkarna (som bara innehållit betfor och mineraler) sköljs ur varenda dag, direkt efter utfodring.
Krubborna är fullständigt rensade när hästarna ätit upp:D. Om de hade varit fulla med intorkade matrester skulle jag skurat dem en gång i veckan.

Halmen ingår i stallhyran så för min del spelar det ingen roll, kostar mig inte mer, har fritillgång till halm :)

Må så vara. Men stallägaren får ju jobbet med att "göra av med" gödselhögen sen, och ju mer ni hyresgäster slänger ut desto större måste ju jobbet/ kostnaderna bli.

Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar? sällan, några gånger per år kanske
Hur ofta skurar ni vattenhinkarna? varannan dag
Hur ofta skurar ni mathinkarna? varje dag
Hur ofta tvättar ni ur krubborna? måste säga att jag är dålig på det :o :crazy: egentligen borde det göras rent varannan dag

1gång/ år. Brukar göra det när hästarna går ut på sommarbete, skurar hela stallet då!..

Varannan dag. med skurborste.

Sköljer ur dem varje dag. diskar dem med diskborste 1 gång/ vecka

Här är jag ju verkligen slarvig:o gör det en gång om året då vi högtrycks tvättar stallet..Brukar då låta dem stå med lite vatten i sig och en släng jodopax i.. sen diskas dem ur ordentligt plus spolas av med tryckstvätten....

Men jisses.. Så har uppenbarligen en del nya resonerat i mitt stall också, vilket lett till att det gått åt så mycket spån att stallägaren nu höjt hyran - för oss allihop... Det kostar ju ändå, förstår du inte det? Någon annan får bära den kostnaden och i slutänden slår det ju tillbaka på dig själv. Dessutom tycker jag att det är ett otroligt resursslöseri!

så du menar att mina lortgrisar som pissar över allt i boxen och sen rör runt ska stå i blöt halm för att man ska "spara"???
Båda mina hästar ligger ner och sover under vinterhalvåret, ser ingen anledning att låta dom ligga i nerpissad halm med lite ny ren halm inblandat i det!

Men du kan ju pissa på ditt laken och sen lägga ett nytt över och se om du känner att det känns okej för dig....:angel:

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
848
Senast: Lucifer
·
Svar
0
· Visningar
670
Senast: Lexa
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka