Renlighet (mockning, hinkar, krubba)

Sv: Renlighet (mockning, hinkar, krubba)

om dom har genomblöt bädd varje dag så kanske du skulle fundera på att ha nått annat strö eftersom halm tydligen inte passar dom..
eller ha torv/spån underst och sen halm över så det suger upp kisset.. eller ha mera halm om det är så att du har för lite.. nått stämmer ju inte när HELA bädden blir genomblöt varje dag

så du menar att mina lortgrisar som pissar över allt i boxen och sen rör runt ska stå i blöt halm för att man ska "spara"???
Båda mina hästar ligger ner och sover under vinterhalvåret, ser ingen anledning att låta dom ligga i nerpissad halm med lite ny ren halm inblandat i det!

Men du kan ju pissa på ditt laken och sen lägga ett nytt över och se om du känner att det känns okej för dig....:angel:

Var har jag skrivit att dina hästar ska stå i blöt halm??? Självklart ska all blöt halm ut!! Men är det så att hela bädden är blöt så ofta så behöver du nog fundera över om du ska ha någon annan form av strö eller lägga spån eller torv under som suger upp kisset! :idea: För det betyder ju att de gör just det; står i blöt halm... :cool: Dina hästar verkar inte passa för att stå på halm om det blir så surt.

Du skrev aldrig innan att det är för att det är blött som du tar ut allt. Däremot att det inte spelade dig någon roll eftersom det ingick i hyran, det var vad jag reagerade på!! Jag vet att några i mitt stall gjort så också; kört ut massor med torrt spån varje dag för att det ser fräschare ut i boxen med nytt spån. De vill "göra fint." Men det blir dyrt för stallägaren!!! Och en jättestor dynghög som måste köras bort. Dessa kostnader har nu alltså slagit mot oss allihop i stallet, vi får alla betala högre stallhyra eftersom det inte går att reglera hur mycket spån man får ta på ett enkelt sätt.. Så jag reagerade mot ditt förhållningssätt, att det inte spelar dig någon roll eftersom det ingår i stallhyran. Ingen känsla för resurser eller för att det faktiskt kostar för någon annan!!

Senast ändrad:

Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar? 1gång/år. Har permanentbädd.
Hur ofta skurar ni vattenhinkarna? Varannan dag
Hur ofta skurar ni mathinkarna? Har inga.
Hur ofta tvättar ni ur krubborna? 1gång/vecka. Tar bort matrester vid behov.

• Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar? en gång i året
  • Hur ofta skurar ni vattenhinkarna? varje eller varannan dag
  • Hur ofta skurar ni mathinkarna? tvättar ur alla dagar, skurar när de behövs, kanske en gång i veckan ungefär
  • Hur ofta tvättar ni ur krubborna? när de behövs, en gång i månaden ungefär

Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar?
håller alltid boxen fräsch så byter inte alls ofta..

Hur ofta skurar ni vattenhinkarna? ca Varannan dag

Hur ofta skurar ni mathinkarna? Ca gång veckan..

Hur ofta tvättar ni ur krubborna? ca en gång veckan..

så du menar att mina lortgrisar som pissar över allt i boxen och sen rör runt ska stå i blöt halm för att man ska "spara"???
Båda mina hästar ligger ner och sover under vinterhalvåret, ser ingen anledning att låta dom ligga i nerpissad halm med lite ny ren halm inblandat i det!

Men hur mycket halm har du om ALLT blir helt genomblött? :crazy: Det har jag nog aldrig sett faktiskt...

[*]Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar? Har spånbädd med ett lager halm över. Tar ut all skit, blött halm och ev det blötta spånet som kommer upp till ytan varje dag. Lägger in en ny spånbal var 7-14 dag. Lägger in en halmbal i veckan ungefär, hel så att gubben kan sprida ut den själv.:laugh: Lägger även på kalk på ev blötta fläckar. Tar ut hela bädden 1 gg om året.
[*]Hur ofta skurar ni vattenhinkarna? Varje dag, har 2 vattenhinkar i boxen som byts och fylls på varje dag.
[*]Hur ofta skurar ni mathinkarna? Varje dag, iaf de 2 hinkarna med "blöttmat".
[*]Hur ofta tvättar ni ur krubborna? Varje dag tar jag bort ev matrester, tvättar krubban vid behov, rätt så ofta pga gubben är en slasktratt...:D

Det blir väl 1-2 ggr/år samt då tvätt med högtrycken, annars mockar jag dagligen ut skiten och blöt strö/halm strör boxarna med stalosan 1 ggr/vecka

Hur ofta skurar ni vattenhinkarna? varje dag

Hur ofta skurar ni mathinkarna? varje dag

Hur ofta tvättar ni ur krubborna? varje dag

konstigt jag fick med två inlägg vet inte hur det gick till

Senast ändrad:

Lite nyfiken på hur ni gör..

• Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar?2-3 ggr/år
  • Hur ofta skurar ni vattenhinkarna?var 2a dag ungefär
  • Hur ofta skurar ni mathinkarna? varje dag
  • Hur ofta tvättar ni ur krubborna? vid behov ca 1g/mån

tttiiioooo tecken;)

Men hur mycket halm har du om ALLT blir helt genomblött? :crazy: Det har jag nog aldrig sett faktiskt...

Min hästar rör runt i sin halm så allt blandas liksom vilket då resulterar i att på andra dagen så måste allt ut för att de ska bli rent och fräsht för dom att sova i, jag mockar ju inte ut allt VARJE dag liksom, max var annan, har dom varit ute länge och inte hunnit smutsa ner så mycke kan de bli på 3:e dagen i stället, men för de mesta så behövs det var annan dag. Dom får inte lite och inte mycke halm, dom får lagom för att det ska vara skönt att ligga på, sen äter dom ju lite av det också.
Tråkigt och jobbigt men sånt får man stå ut med...hehe

om dom har genomblöt bädd varje dag så kanske du skulle fundera på att ha nått annat strö eftersom halm tydligen inte passar dom..
eller ha torv/spån underst och sen halm över så det suger upp kisset.. eller ha mera halm om det är så att du har för lite.. nått stämmer ju inte när HELA bädden blir genomblöt varje dag

Var farao får ni det ifrån att den är det varje dag, jag mockar INTE ur allt varje dag, det görs typ varannan dag för då har dom rört runt så pass att det är dags att byta ut halmen...ibland om dom varit ute mycke kan de bli att det mockas ur helt var 3:e dag. Dom andra dagarna underhållsmockar jag dvs tar ut blött och bajs.

Båda mina är lortgrisar och den som är värst får hjälp av vatten hinken ibland för om han anser att vattnet inte är bra nog så kan han välta ut det bara för att jävlas.

Jag har haft spån på dom, det funkade inte alls, allt spånet låg i hörnerna och dom var inte lugna alls i sina boxar eftersom dom inte hade något att göra när höet var slut.
Den ena har dessutom stått på torv/spånbädd och de va en ren kattastrof, han är för "highspirited" (kommer inte på va de heter på svenska) så han trampade upp hela bädden.

Var har jag skrivit att dina hästar ska stå i blöt halm??? Självklart ska all blöt halm ut!! Men är det så att hela bädden är blöt så ofta så behöver du nog fundera över om du ska ha någon annan form av strö eller lägga spån eller torv under som suger upp kisset! :idea: För det betyder ju att de gör just det; står i blöt halm... :cool: Dina hästar verkar inte passa för att stå på halm om det blir så surt.

Du skrev aldrig innan att det är för att det är blött som du tar ut allt. Däremot att det inte spelade dig någon roll eftersom det ingick i hyran, det var vad jag reagerade på!! Jag vet att några i mitt stall gjort så också; kört ut massor med torrt spån varje dag för att det ser fräschare ut i boxen med nytt spån. De vill "göra fint." Men det blir dyrt för stallägaren!!! Och en jättestor dynghög som måste köras bort. Dessa kostnader har nu alltså slagit mot oss allihop i stallet, vi får alla betala högre stallhyra eftersom det inte går att reglera hur mycket spån man får ta på ett enkelt sätt.. Så jag reagerade mot ditt förhållningssätt, att det inte spelar dig någon roll eftersom det ingår i stallhyran. Ingen känsla för resurser eller för att det faktiskt kostar för någon annan!!

Båda mina är lortgrisar och den som är värst får hjälp av vatten hinken ibland för om han anser att vattnet inte är bra nog så kan han välta ut det bara för att jävlas.

Jag har haft spån på dom, det funkade inte alls, allt spånet låg i hörnerna och dom var inte lugna alls i sina boxar eftersom dom inte hade något att göra när höet var slut.
Den ena har dessutom stått på torv/spånbädd och de va en ren kattastrof, han är för "highspirited" (kommer inte på va de heter på svenska) så han trampade upp hela bädden.

Har haft egen gård förut, min farmors från det att jag var 0-17år, mockningen gick till på samma sätt även då så jag vet vad det kostar, då hade vi dessutom betydligt fler hästar än bara 2 där det ibland behövdes helt ny halm varje dag för att den glupska hästen hade ätit upp allt utom sitt eget bajs...
Där jag står nu finns de typ minst 4boxar varje dag som ibland bara underhållsmockas var annan dag för att stress-samhället inte tillåter folk att hinna med allt dom borde hinna med, så det är inte så att konsumtionen ökar snarare tvärt om eftersom det ändå är typ 2-3boxar som inte tar någon halm alls ett par dagar i veckan trotts att jag kanske tar lite mer än någon annan till mina, vilket jag betvivlar för halmkvaliteten är ganska dålig så dom flesta måste mocka ut helt ett par dagar i veckan.

Tar bort allt spån och högtryckstvättar ca 2 ggr om året. Byter ut allt spån helt ett par gånger utöver det.
Mockar noggrant dagligen, gillar inte bädd.

Hur ofta skurar ni vattenhinkarna?

Varje dag.

Hur ofta skurar ni mathinkarna?

Varje dag.

Hur ofta tvättar ni ur krubborna?
Varje dag.

Ett tips bara.. Det går att ha spån och sen ge dem halm att tugga på så har de ändå något att göra när höet tar slut! :idea:

*Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar?
Ungefär var tredje dag mockar jag ur halmen, det rena spånet finns kvar. Tömmer boxarna helt och högtryckstvättar när de åker ut på bete.

*Hur ofta skurar ni vattenhinkarna?
I boxen, varje dag. I hagen, en gång i veckan.

*Hur ofta skurar ni mathinkarna?
Varje dag.

*Hur ofta tvättar ni ur krubborna?
Vid behov. Minst en gång/veckan. Mina hästar är väldigt renliga av sig i det fallet... Eller snarare väldigt hungriga kanske? ;)

Senast ändrad av en moderator:

1 gång per år, har bädd
Hur ofta skurar ni vattenhinkarna?
varje dag
Hur ofta skurar ni mathinkarna?
varje dag
Hur ofta tvättar ni ur krubborna?
vid behov, har hästar som diskar ur sina :D

lite nyfiken på hur ni gör..

• hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar?
    Ett par gånger i månaden(inte det torra,har halvbädd så att säga..),annars mockar jag ut skiten varje dag
  • hur ofta skurar ni vattenhinkarna?
    Varannan dag
  • hur ofta skurar ni mathinkarna?
    Varje dag
  • hur ofta tvättar ni ur krubborna?
    En gång i månaden,hon slickar väldigt rent!!

101010101010

Senast ändrad:

*Hur ofta mockar ni ur era boxar helt så att inget finns kvar?

- Har just börjat ha bädd så jag antar att vi kommer att skotta ut den när den känns ofräsch. Om inte annat så några ggr/år. Jag "skalar" lite varje gång jag mockar för att bädden ska vara jämn. Hur ofta ägaren gör det vet jag inte (är medryttare).

*Hur ofta skurar ni vattenhinkarna?

- Varje dag.

*Hur ofta skurar ni mathinkarna?

- Torrt foder = vid behov. Blött foder = sköljer varje dag, skurar ett par ggr/vecka.

*Hur ofta tvättar ni ur krubborna?

- Vid behov (vår häst grisar inte ner speciellt mkt).

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
848
Senast: Lucifer
·
Svar
0
· Visningar
670
Senast: Lexa
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka