Renhållning vid lösdrift...

M

minternet

Funderar ganska mycket över en del användares konstiga kommentarer här på Bukefalos. Vissa anger mockningen som anledning till varför lösdrift är så bra och praktiskt. "Man slipper mocka" står det ibland.

Nu till frågan, är det verkligen så? Att vissa som har lösdrift inte mockar? Eller är det till och med så att ett merparten av de som har lösdrift inte mockar? Vad säger djurhållningsanvisningarna om detta? Är man inte skyldig att hålla lika rent hos de djur som går på lösdrift?

Om du har egen lösdrift eller hästen inhyrd på lösdrift, berätta hur du/ni gör. :bump:

// M (Som kanske skulle ha sin häst på lösdrift om det var praktiskt möjligt)

Sv: Renhållning vid lösdrift...

Hur det är att ha hästar på lösdrift vet jag inte för det har jag inte. Men när det gäller andra djur, kor och får då kan jag en del.
Enligt anvisningar så ska djuren ha en torr liggplats i skydd för väder och vind samma gäller för alla dkur även häst. Storleken är ju beroende på vilka och hur många djur.
Man brukar låta djuren få vad som kallas för djupströbädd som inte mockas utan endast fylls på med mer strömaterial vid behov. Sedan på våren när djuren går ut på bete så idealet att man har ett flyttbart skydd och bara flyttar det och plöjer ner bädden på plats. Har man inte flyttbart så får man flytta bädden istället.
Ungfär så funkar det.

Hej har mina tre pållar på lösdrift och mockar undan skiten morgon och kväll, samt strör på halm när det behövs. Under sommarhalvåret mockar jag ut precis som i en box för att unvika att det blir så mycket flugor. Jag har lödriften för hästarnas skull och inte för bekvämlighet. Tycker att det är perfekt, har haft uppstallade hästar förut också.:idea: :love: :love:

Masse skrev:
Hur det är att ha hästar på lösdrift vet jag inte för det har jag inte. Men när det gäller andra djur, kor och får då kan jag en del.
Enligt anvisningar så ska djuren ha en torr liggplats i skydd för väder och vind samma gäller för alla dkur även häst. Storleken är ju beroende på vilka och hur många djur.
Man brukar låta djuren få vad som kallas för djupströbädd som inte mockas utan endast fylls på med mer strömaterial vid behov. Sedan på våren när djuren går ut på bete så idealet att man har ett flyttbart skydd och bara flyttar det och plöjer ner bädden på plats. Har man inte flyttbart så får man flytta bädden istället.
Ungfär så funkar det.

Ja men då hålls det ju "rent" i och med att man "täcker över" skit o piss och sedan mockar man till våren.... :) Det är ju inte helt underhållsfritt menar jag, inget vettigt argument för lösdrift versus uppstallad när det gäller arbetet kring det hela. Eller har jag fel? :D
// M

Jag har hästen inhyrd på lösdrift.
Vi har gjort upp ett schema med alla som har sina hästar där.
Då blir det 1 mockdag/vecka för varje person. Det tycker jag är väldigt enkelt, om alla följer schemat vill säga...

Men skulle tro att det måste vara torrt i lösdriften enl. djurskyddslagen, är ju så med alla andra djur.

Tavro skrev:
Hej har mina tre pållar på lösdrift och mockar undan skiten morgon och kväll, samt strör på halm när det behövs. Under sommarhalvåret mockar jag ut precis som i en box för att unvika att det blir så mycket flugor. Jag har lödriften för hästarnas skull och inte för bekvämlighet. Tycker att det är perfekt, har haft uppstallade hästar förut också.:idea: :love: :love:

Mycket vettigt argument i min värld! :)

// M

I vår lösdrift är gödselfrekvensen årstidsbunden. På vintern räcker det att mocka var 3:e dag ungefär.

På vår-sommar-höst står de inne mycket pga. insekterna, och man får mocka ungefär lika mycket som i en vanlig box.

Det kan vara ett smart drag att inte utfodra med grovfoder därinne, för då blir det automatiskt mera gödsel.

Sedan blir ju lösdriften mer använd om den fungerar. Om konstruktionen av den är bra, och om flocken fungerar tillsammans, så alla hästar vågar använda den.

Man kan ju också vara lite misstänksam på sina hästar, om de aldrig går in i sin lösdrift alls. Det KAN ju vara så, att de har trevlig tillgång till skyddad skog tex. och hellre väljer att vila där.
Och det KAN också vara så, att de inte känner sig trygga i lösdriften.

En skitig lösdrift som kräver jobb, visar i allafall att hästarna vågar använda den.

En del påstår, att hästarna bara använder lösdriften till toalett, men det har jag aldrig trott på. Däremot har jag sett att de gärna går in och stäler sig i spånet och kissar, för att det skvätter mindre på benen.

om man ahr en lösdrift så tror jag man turas om att mocka varje dag , om det är ett inhyrningstall , elr så gör ägarenn till stallaet de ..
såklart de mockar de tror jag nog

Det är inte helt uderhållsfritt, det är det inte. Men det är betydligt mindre arbetskrävande att strö vid behov än att gödsla ut varje dag. När det gäller andra djur än hästar har man enligt LRF kommit mycket längre i att modernisera djurhållning och skötsel för att få det enkelt och så lönsamt som möjligt. Idag finns det nästan inga andra djur som står i moderna stallar som har utgödsling manuellt var dag.

Seden har det betydelse också hur många djur det är och hur stor ytan är. Bara för att det finns minimiregler så finns det inget som hindrar att man har större. Ju mer utrymmer ju mindre gödsel per kvadratmeter.

Det är inte så konstigt :D Till att börja med tror jag att det totalt sett inte är mindre jobb med lösdrift, lite annorlunda och trevligare bara. Men framför allt är det för hästarnas skull. Vi gödslar ut ungefär 1-2 gånger i veckan och då är det knappt en (liten) skottkärra full.
Från april-maj till sep-okt används den flera gånger dagligen av samtliga pållar, främst för att komma undan flygfä.
På vintern går de aldrig in i lästallet oavsett väder så då förekommer ingen utgödsling.:D Vi använder samma lästall hela året om eftersom det står mellan vinterhagen och sommarhagen. Utfodring sker inte i närheten utan c:a 150m ifrån lästallet.
Finns bild på lästallet på detta fotoalbum:
Lästall

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Visst mockar jag... om inte varje dag, så nästan...
Och inte är det bara lösdriftens bädd som ska mockas, tycker jag, utan även hagen måste ju skötas = mockas. Kanske kan man dra ner på detta om man har jättehagar, men speciellt nu i vinterhagen som är lite mindre här, behövs det göras ofta för att kännas hygieniskt. Åtminstone mina hästar har en förmåga att göra ifrån sig vid utfodringsplatsen, och det känns inte så fräscht tycker jag.

Men, det blir lättare än att ha hästar uppstallade och gödsla ut boxar eftersom mina i princip aldrig använder vindskyddet utan gör sina behov på andra platser och där slipper man ju ströet. Bara att kratta i hop högarna och köra ren gödsel till gödselhögen... :D

När det var riktigt isigt vid förra töperioden tog sambon snöplogen och plogade ihop allt till en jättehög som vi lassade upp och körde ut på släpvagnen. Det har ju en förmåga att samla ihop sig under snön och det är ju inte så kul när det töar sen...:o

Vi har lösdrift och vi mockar skithögarna i och runt ligghallen varje dag. Vi tar bort det som är mycket blött också och lägger in ny halm ovanpå. Vårt vindskydd är inte flyttbart utan vi kommer att tömma den helt i vår och börja om. Våra hästar använder skyddet till sina behov och det blir därför en del arbete med den. Enligt min mening tar det lite mer tid (än mocka box)med lösdriften på så sätt, men det är det värt. Skyddet ligger nära där de fodras så det kan vara därför de använder den som toalett men det är inte mycket att göra något åt. (Men ibland när jag fodrar så åker jag runt med bilen och lägger höt på något annat ställe:idea: . Det har min häst märkt så hon följer mina rörelser uppmärksamt för att se om jag har en höpåse dinglande utanför bildörren. Då håller hon koll för att se vart jag kommer att dyka upp och möter mig:) )

Vi lägger regelbundet in halm i vindskyddet, utmockning sker främst på vår, sommar och höst och den görs med traktor. Vindskyddet har helt öppen framsida. Vi fodrar aldrig i vindskyddet utan de får bal på sidan om. Det beror dog på vilka hästar man har hur mycket vindskydden skitas ner, när min häst tidigare haft tillgång till en lada på sommarbetet har jag aldrig varit med om att han gödslat därinne! Fastän han praktiskt taget valde att bo i ladan under varma sommardagar med mycket insekter!
Jag tycker det är otroligt arbetsbesparande med lösdrift jämfört med uppstallning men det krävs att lösdriften ska vara välskött för att det ska vara ett fullgott alternativ till stall.

Nu till frågan, är det verkligen så? Att vissa som har lösdrift inte mockar? Eller är det till och med så att ett merparten av de som har lösdrift inte mockar? Vad säger djurhållningsanvisningarna om detta? Är man inte skyldig att hålla lika rent hos de djur som går på lösdrift?

Vi mockar inte - eller behöver inte iaf. Vi har precis blivit 9 hästar (var 7) och de rör sig på ca 30 hektar hage. Mao hinner det aldrig bli så mycket bajs att det märks. Dock har de såklart toaletter och dessa vill man kanske rensa ibland. Nu när det varit snö har det inte varit nån ide men när det börjar töa så får man sätta igång och ta bort lite. Det ligger en del runt foderhäckarna också ser man nu när snön försvinner och det tar vi ju också bort.

Ligghallarna har jag sätt ett par högar i under hela vintern. De är sällan därinne och efter som att mat och vatten finns på avstånd så bajsar de inte i ligghallarna heller direkt.

I höst blir vi ca 15 hästar för hoppningsvis och då kommer vi nog att behöva mocka en del under vintern just runt foderhäckarna.

:)

Hej! Har två hästar på lösdrift med vindskydd. Mockar ut varje dag och även i hagen då den inte är jäättestoor. Funkar bra och hästarna stortrivs.

Jag tycker det är jobbigast att hålla rent i hagen !!
Den ser inte trevlig ut just nu !!
Hej från Hambo

Om hästarna är hungriga så måste de stå ute o äta, även vid snöstorm?
Hur löser ni vtn problemet vid kyla?
Min häst ville Inte vara ute igår när det var storm i byarna.

På min lösdrift brukar vi ströa på det gamla minst två gånger per vecka och sedan mocar vi ut allt på våren. Vår-sommar-höst är det nämligen bara fåren som går där.

Eftersom lösdriften håller ungefär samma tempratur som utanför så är det fruset mest hela vintern och blir aldrig blött. När det smälter kräver den dock lite mer underhåll.

axel skrev:
Om hästarna är hungriga så måste de stå ute o äta, även vid snöstorm?
Hur löser ni vtn problemet vid kyla?
Min häst ville Inte vara ute igår när det var storm i byarna.

Det är väl inte konstigare än att man får ändra sig vid extrema väderförhållanden, som storm.
Inte minst för att undvika att höet flyger sin kos, brukar jag utfodra inomhus då.

Har 2 ston på lösdrift och jag mockar inte........:bow:
Dock strör jag rejält varannan dag och till våren/försommaren kör vi ut allt med traktor och hästarna kommer inte gå mer på lösdriften. Det är också sällan dom smutsar ner där inne så bädden håller sig riktigt torr och fin.......:)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar