Renhållning vid lösdrift...

Sv: Renhållning vid lösdrift...

Jag hade min häst på lösdrift tidigare och vi mockade då lika noga som i en box varje dag.

Nu har jag precis flyttat till gård och ska inom 2 veckor låta hästarna gå på lösdriften. Då tänker jag anlägga permanent bädd, torv underst för att få en bra bädd och sedan sågspån. Givetvis kommer jag att mocka varje dag.

Jag har inte fått den uppfattningen att de flesta har lösdrift för bekvämlighetens skulle och att mockningen blir lidande. De flesta trådar och inlägg i detta ämne som jag har läst så verkar de flesta mycket måna om att lösdriften ska mockas lika noga som i en box.

Rolle skrev:
Det är inte så konstigt :D Till att börja med tror jag att det totalt sett inte är mindre jobb med lösdrift, lite annorlunda och trevligare bara. Men framför allt är det för hästarnas skull. Vi gödslar ut ungefär 1-2 gånger i veckan och då är det knappt en (liten) skottkärra full.
Från april-maj till sep-okt används den flera gånger dagligen av samtliga pållar, främst för att komma undan flygfä.
På vintern går de aldrig in i lästallet oavsett väder så då förekommer ingen utgödsling.:D Vi använder samma lästall hela året om eftersom det står mellan vinterhagen och sommarhagen. Utfodring sker inte i närheten utan c:a 150m ifrån lästallet.
Finns bild på lästallet på detta fotoalbum:
Lästall

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Var är all den andra bajsen då? Mockar ni inte hagarna? Det borde bli mer av sådant jobb än när man stallar in på nätterna vintertid...?

// M "nyfiken"

buschiq skrev:
Men, det blir lättare än att ha hästar uppstallade och gödsla ut boxar eftersom mina i princip aldrig använder vindskyddet utan gör sina behov på andra platser och där slipper man ju ströet. Bara att kratta i hop högarna och köra ren gödsel till gödselhögen... :D

När det var riktigt isigt vid förra töperioden tog sambon snöplogen och plogade ihop allt till en jättehög som vi lassade upp och körde ut på släpvagnen. Det har ju en förmåga att samla ihop sig under snön och det är ju inte så kul när det töar sen...:o

Ahaaaa :idea: Va smart, har jag inte tänkt på! Lättare mockning utan strö, ja det är det ju det vat jag ju eftersom vi mockar hagen, men jag hade inte tänkt på det när det gäller lösdrift. :)

// M (Som lär sig massor just nu)

Jaha, hittills kan jag konstatera att jag förhoppningsvis har stött på en del rötägg eller kanske missförstått de som säger att de inte mockar... :angel:

Konstaterar också att för att lösdrift ska kännas enkelt borde man satsa på "djupströbädd" och införskaffa en traktor för den årliga utmockningen innan man sätter igång och bygger ;) samt kanske nåt annat att dra bajset i när man mockar i hagen, jag ska själv prova med trädgårdskärran med fällbar bakläm när jag mockar hagen i vår :idea:

// M

innan du uttrycker dig att du har träffat på rötägg som inte mockat så kanske du ska ta en titt på dessa lösdrifter hur dom egentigen ser ut och vilket skick dom är i. Jag kan säga att min lösdrift är väldigt fin mot vad många andra mockade lösdrifter är.......
Visst skulle jag kunna mocka men varför skulle jag göra det när lösdriften är lika fin och välhalmad ändå.

Warmia skrev:
innan du uttrycker dig att du har träffat på rötägg som inte mockat så kanske du ska ta en titt på dessa lösdrifter hur dom egentigen ser ut och vilket skick dom är i. Jag kan säga att min lösdrift är väldigt fin mot vad många andra mockade lösdrifter är.......
Visst skulle jag kunna mocka men varför skulle jag göra det när lösdriften är lika fin och välhalmad ändå.

Nämen vad var det som hände nu? Har du missförstått mig? Vad var det som blev tokigt? Har du läst hela tråden? :( :crazy:

Jag menade med mitt sista inlägg att jag nu förstår bättre hur en lösdrift kan fungera. :idea: Det var ju därför jag startade den här tråden, för att jag inte visste det till hundra procent och för att en hel del människor påstod att de inte mockade. Detta innebar då för mig att man inte la ner särskilt mkt rengöringstid på en ligghall alls. Det har ju visat sig att det finns flera olika varianter, en del mockar ofta på olika sätt och andra kör ut allt på våren osv....

Kan du inte precisera hur du egentligen gör istället, så att man slipper luras att tro att det är "skitigt"? Inte bara: "jag behöver inte mocka det är rent ändå". Alla vet vi ju att hästbajs inte försvinner i tomma intet ;)

Jag tror att vi kan konstatera efter att ha läst svaren i denna tråd att innan man uttrycker sig allmänt kanske man ska tänka lite på den mottagargrupp som budskapet skall presenteras för...
Har gruppen tillräckliga bakgrundskunskaper för att kunna förstå vad "jag mockar inte" betyder för just dig? Det kan bli tokigt annars och det var det jag hoppades på att det var, några tokiga uttryck som fick mig att reagera och börja undra. :)

// M

Jag har en lösdrift på ca 30 kvm, med jordbotten och tre hela sidor. Jag lägger in ca 3 stora rundbalar halm under en tvåmånadersperiod, så att bädden kan sätta sig och börja brinna ihop. Jag håller driften stängd på dagtid då de hästar som står på box är ute, och sen öppnar jag på kvällen när "boxhästarna" går in. Jag har två märrar i driften och dom skiter en del i den. Jag lägger på halm två gånger i veckan och har alltid en tjock sträng längs väggarna, för skydd mot drag och för att dom inte ska rulla fast.

Mockning sker varje dag, både i och utanför, dom bajar alltid när dom går ut, så det kan ligga en 6-7 högar precis utanför driften.

Kisset får vara, och om det kommer upp till ytan så vänder jag ned det och trampar till. På försommaren mocker jag ut helt och låter den torka upp. I oktober halmar jag upp igen.

Mina hästar tillbringar en stor del av dygnet i sin lösdrift, dom älskar den! Ligger och sover, vilar, äter lite halm, och går in vid dåligt
väder.

I år har det gått åt sju storbalar med halm, ca 250 kg styck.

Låter som en toppenbra lösning!
Använder du traktor när du tar ut allt på försommaren?

// M

Var är all den andra bajsen då? Mockar ni inte hagarna? Det borde bli mer av sådant jobb än när man stallar in på nätterna vintertid...?

Det sprids på de 11 ha de rör sig på ;) Vintertid med mycket snö har de toalett i närheten av utfodringsstället, de rör sig inte lika mycket när det är en halvmeter snö i hagen:crazy: . Det körs ut med traktorn när det töat ordentligt.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Vi har ett rätt stort skjul (på 9*6) i vinterhagen som mina hästar har då de går ute (upp emot 14-15 h/dag) och där är ingen gjuten platta utan den står rätt på marken (alltså ngn form av jord) och där har vi lite halm inne. Jag plockar ut skiten och allt kiss jag ser och ser till att där är fräsch och rent.
Att man inte skulle mocka alls låter ju hemskt. Mina två kan skita ner hela stället bara på några dagar så jag vågar inte ens tänka på hur det skulle se ut om man har fler? :confused:

Vi har hästarna på lösdrift eftersom de vill det :idea:

Det blir inget speciellt mycket mockning i lösdriften eftersom de sällan skiter där. Vi har ett dränerande underlag där så kisset rinner ju bara ner och igenom :idea:

Däremot blir det en massa mockande i hagen! Men det är liksom lättsammare att bara plocka upp högarna där de ligger istället för att hålla på att sila spån genom grepen för at ta bort dem. Så helt klart är det lättsammare mockning! Dessutomkan jag slarva ett par dagar med mockningen utan att hästarna lider av det :idea: :bump:

skuggi skrev:
Vi har hästarna på lösdrift eftersom de vill det :idea:

Tvärtom här, jag har lösdrift för att jag vill det, hästarna är inte av samma åsikt. Men ibland undrar jag om det arbetsmässigt är lättare med uppstallning. Precis som Fröken_Skåne är jag tvungen att hålla rent i lösdriften varje dag.

Det finns ju andra "poäng" med lösdrift, ur människosynpunkt.

Man slipper passa morgon och kvällstider med in och utsläpp.

Slipper springa med vattenhinkar till boxarna,(såvida man inte har frostfria el-vattenkoppar) fyller ute gör man ju lättast med slang.

Tom. kan man installera grindöppnare eller foderautomat till tidig höfrukost, så kan man ta det lite lugnt i ottan.

Aldrig behöva oroa sig för att det står hästar i stallet och otåligt väntar på att få komma ut på morgonen.

Sen BLIR det faktiskt mindre mockning. (i allafall här...)

Med lösdrift förstår jag att hästarna går ute dygnet runt och har rejäl hage med läskog e dyl att röra sig i- minst 3-4 ha. Skrivbordspåfundet "ligghall" kommer extra.
Tänker jag fel?
Frågar eftersom det här verkar som att man använder begreppet för en stor box utan egentlig hage?

Vi mockar sällan "ligghallen" eftersom den endast används av en häst, och då att pinka i. Nu i vinter har det dessutom inte gått att mocka så ofta eftersom allt frusit. Likaså har högarna runt utfodringsplatsen frusit fast, utom några som vi hunnit plocka bort. Den stora mängden högar finns i hagen i övrigt, och dom kommer att harvas ut i vår= gödsel.

Summa summarum så mockar vi sällan och fläckvis och betydligt mindre än när hästarna stod inne.

LIA, ett rötägg?

LIA skrev:
Med lösdrift förstår jag att hästarna går ute dygnet runt och har rejäl hage med läskog e dyl att röra sig i- minst 3-4 ha. Skrivbordspåfundet "ligghall" kommer extra.
Tänker jag fel?
Frågar eftersom det här verkar som att man använder begreppet för en stor box utan egentlig hage?

Vi mockar sällan "ligghallen" eftersom den endast används av en häst, och då att pinka i. Nu i vinter har det dessutom inte gått att mocka så ofta eftersom allt frusit. Likaså har högarna runt utfodringsplatsen frusit fast, utom några som vi hunnit plocka bort. Den stora mängden högar finns i hagen i övrigt, och dom kommer att harvas ut i vår= gödsel.

Summa summarum så mockar vi sällan och fläckvis och betydligt mindre än när hästarna stod inne.

LIA, ett rötägg?

Fast nu förstod inte jag... Läskog? Alla hästar på lösdrift måste väl ha ligghall?
Och att man harvar ut skiten är för mig som att mocka ;)
Vi har inte tillgång till traktor och harv så vi får lugnt lov att gå runt och mocka förhand på de platser som det blir "toalett" i både vinterhagen och sommarhagarna,

// M

LIA skrev:

Mina använder ligghallen som stor box, dvs går in där gör sina behov, vilar sina timmar. Plus att de har en stor hage att gå ut i (glöm det att jag kommer mocka den). Ingen skulle bli mer glad än jag om mina hästar skulle börja skita alla sina högar ute i hagen (och defenetivt inte bara i anslutning till lösdriften), tvärtom, de ser den som en toalett. Följden blir att jag får mocka varje dag, för mockning endast på vårkanten ser jag inte som ett bra alternativ för mig.

Hmmm börjar undra över det här med att mocka ute i hagarna...

Gör man inte det för att fösöka hålla fritt från parasiter? Eller är det en myt? Man kanske inte behöver mocka hagen?

// M

minternet skrev:
Hmmm börjar undra över det här med att mocka ute i hagarna...

Gör man inte det för att fösöka hålla fritt från parasiter? Eller är det en myt? Man kanske inte behöver mocka hagen?

// M

Hur många hektar har du att mocka? Jag mockar den del som är runt lösdriften när tjälen går ur backen, resten får vara. Och när det gäller parasiter kan man använda hagarna varannat år så slipper man mocka.

Senast ändrad av en moderator:

:) Just vad jag var inne på, nämligen hur man ser på uttrycket lösdrift!
För mig ingår lämöjligheten som en förutsättning! Vanligen skog/dunge där hästarna själva söker den lä dom behöver.
Att lagen säger att hästar på lösdrift måste ha en "ligghall" är en skrivbordsprodukt, påhittat av folk utan kunskap om naturlig hästhållning.
Våra hästar behöver den inte och använder den inte (som ligghall- däremot som pissoar som jag skrev samt under sommarens insektsangrepp).

Innan ni börjar skriva upprörda inlägg, ska jag tillägga:
Jo, vi har "ligghall".
Jo, jag vet att det "naturliga" vi kan erbjuda våra hästar inte är naturligt fullt ut. Det är dock tillräckligt naturligt för att dom ska kunna leva ett någorlunda "normalt" liv.
Javisst, allt jag skriver är mina åsikter!

Du behöver ingen traktor, du har ju en häst! :)

LAI

//Jaha, hittills kan jag konstatera att jag förhoppningsvis har stött på en del rötägg....... som inte mockar//

Så här var det jag uppfatta ditt inlägg - mockar man inte är man ett rötägg...........
Självklart kan man missuppfatta detta kanske jag gjorde.....

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30