Sv: Renhållning vid lösdrift...
LIA skrev:
Orsaken till ombyggnationen var ju för din skull?
"Ligghall"-lagen finns inte till med tanke på några knott!
Stall och boxar/spiltor är till för människan.
Obs att jag inte säger att det är fel att ha ett utrymme för hästarna med tanke på ohyran sommartid, men...
1 det är inte direkt nödvändigt.
2 det är inte orsaken till lagarna.
3 det är onödigt vintertid. Åtminstone här.
Och som jag skrivit, så innefattar inte ordet lösdrift några byggnader för mig. Och det var väl det vi ursprungligen var inne på?
LIA
Knepigt det här...
Orsaken till det nybyggda stallet var att jag skulle orka verkligen sköta min "lösdrift", så att det inte blir misskötsel, med för mycket gödsel ute i ligghallen långt ute i hagen, som drar till sig en massa knott.
En välskött lösdrift, är förutsättningen för att mina hästar, och framför allt eksemhästar ska må bra.
Så det går hand i hand. Jag pallar = De mår bra.
Jag håller helt med om att de människor som stiftat "ligghallslagen"
inte har tillräcklig kunskap om hur hästar egentligen fungerar och vilka behov de har. Den är dum enligt min mening.
Och jag håller också med om, att i många fall (jag säger inte alla), är hästen inte i behov av box eller spilta nattetid.
Ang. "Utrymme för hästarna med tanke på ohyran sommartid"
håller jag INTE med dig.
1. För vissa hästar är det rent livsnödvändigt faktiskt.
(en av mina eksemhästar skulle jag få ta bort annars)
Och för de flesta hästar är det en human insats.
I det vilda dör ibland betesgående djur pga insektsangrepp. Det tycker jag att mina hästar är för dyra för att göra, dessutom är de alla mina goda vänner, och jag vill gärna låta dom slippa lida pga denna onödiga plåga, som faktiskt går att lösa.
2. Nej, det är inte orsaken till lagarna. Men det BORDE det vara!!
Hur vore det om lagstiftarna tog sig en ordentlig titt på det här? Dags att se över den lagstiftningen och vad det ska innebära!
3.Håller delvis med dig. Men det FINNS tillfällen då de bör kunna skydda sig mot vädret. Många med mig har upplevt att hästarna söker skydd vid snöblandat regn tillsammans med hård vind, samt vid underkylt regn.
Som sagt, jag har ca 3 ha vinterhagar till varje häst, och jag har 12 st. Så du kan ju räkna själv hur mycket det är.
Trots det söker sig hästarna till stallet vissa tider på dygnet, även vintertid, för att vila och sova.
Då är det nog inte så onödigt.
Jag tar också tillfället i akt att besiktiga hästarna 2 ggr/dag, då de kommer till stallet för att få kraftfoder.
Och jag antar att vi alla har betalt dyra penningar för våra hästar, och är mån om att de ska må bra.
Visst överlever de utan insektsskydd på sitt grönbete, men hur har de det egentligen?
Det SOM spelar roll är väl hur lagen ser på ordet "lösdrift". Men jag tycker verkligen att lagen är taffligt konstruerad, och borde preciseras, så att den verkligen är till gagn för djuren, och inte bara står där som nåt skrivbordsrelaterat verkningslöst trämonument, och bara retar upp de hästägare som får press på sig att bygga denna, i mina ögon ganska ogenomtänkta lösning för hästar.