Renhållning vid lösdrift...

Sv: Renhållning vid lösdrift...

Med ordentlig lösdrift, menar i allafall jag, ett utrymme där alla hästar får plats och trivs, med möjlighet till

*Framför allt ta skydd mot insekter
*Kunna vila och sova
*Ta skydd mot väder och vind

*vår, vinter, höst, står de flesta av våra hästar därinne många timmar per dygn. Ett par stycken av dom helt förklarligt, då de har eksem.

* Alla hästarna vilar och sover därinne några timmar per dygn, unghästarna mer än de andra.

* Ta skydd mot väder har jag bara kunnat se, när det är underkylt regn och snöblandat regn i kombination med hård vind.
Aldrig annars.

De använder lösdriften trots att de har ca 3 ha/häst, det mesta skog.

Där ser man.
För mig är alltså "lösdrift" att djuren får gå ute och röra sig fritt i rejäl hage. Punkt!

"Ligghall" är byggnad som tvingats på oss förutom nödvändiga byggnader.

LIA

LIA skrev:
Där ser man.
För mig är alltså "lösdrift" att djuren får gå ute och röra sig fritt i rejäl hage. Punkt!

"Ligghall" är byggnad som tvingats på oss förutom nödvändiga byggnader.

LIA

Men, hur ser du på insektsproblematiken då?

Anser du verkligen att hästar inte ska ha någon byggnad att gå in i även om de vistas ute dygnet runt?

Svar 1:
Insekterna är ett otyg. För ett par av hästarna ett rent helvete.
Innan vi fixade "ligghallen" så stod dom i skogen bland snår och smågran och stampade. När det blev för mycket, kom dom fram till ingången till hagen och ropade på hjälp. Vi öppnade grinden och hästarna blixtrade iväg till stallet. Vi lärde oss att lämna allt öppet så dom kunde gå in när dom behövde.
Nu med ligghallen står dom i den hela dagarna och stampar. Ibland, när det rör sig om mygg och knott, ber dom ändå om hjälp, så då får dom gå in i stallet istället.

Svar 2:
Jag anser att dom inte behöver det (annat än ovan)!
Är väl medveten om att andras hästar kan ha andra vanor än våra. Varför är en bra fråga.
Ett svar kan kanske vara att dom aldrig får mat därinne? Eller att dom har ganska bra och skyddande ställen i hagen?
Oavsett så är dom inte i "ligghallen"! Oavsett tid på dygnet!
Byggnader är i första hand till för människor och våra behov.

Sammanfattning: Utan "ligghallslagen" hade dom i praktiken levt som nu och som tidigare. ;)

LAI

LIA skrev:
Svar 1:

LAI

Eftersom jag inte är 20 längre, och var trött på att ha separat ligghall långt ut i hagen, och ett tungskött stall med natthästar i, fick det bli en annan lösning.

En för BÅDE människor och hästar.

Det byggdes ett stall som är en kombination av lösdrift och stall.
Ett alldeles vanligt stall med en dörr extra ut mot hagen, så de fungerar som lösdrift allihop.

Hästarna är mycket tacksamma för insektsskyddet, som används intensivt från (normala vårar, inte nu alltså...:crazy: )
ca 1 April - slutet på November.
Köldridå gramför varje dörr.

Jag slipper mocka i ligghallen långt ute i hagen.
Slipper ha stampande frustrerade hästar väntande i ottan, på utsläpp

Nu går de ute allihop, och jag har 5 m till gödselhögen, samt alla andra "vanliga" bekvämligheter ett stall kan erbjuda.

Det var det närmaste jag kunde komma på en lösning för både människor och djur.

Man ska orka själv också!

Som sagt var... ;)

LIA

Frågan är vart mina insektskänsliga hästar skulle ha tagit vägen utan utan stallet?
De flesta ligghallar, är inte försedda med köldridå, som behövs i det här fallet, utan består oftast av en byggnad med tre sidor och en öppen framsida.
Hästarna verkar i allafall tycka att de har lika stor nytta av stallet som jag.
Jag tycker det är inhumant att inte hjälpa hästarna med det här problemet vår, sommar, höst.

Känns som om vi snackar förbi varandra?
Jag har ju just beskrivit våra hästar och deras insektsproblem och hur vi hanterat och hanterar det.
Vår "ligghall" är en stor box med en dörr. Det duger som skydd mot bromsar etc men inte mot myggor och knott. Därför vill dom ibland gå in i stallet, vilket dom får.

Både box och stall ligger runt gårdsplanen, så avstånd är ingen fråga här.

Köldridå för boxen är något jag ska fundera på till sommaren. Då kanske vi slipper ifrån stallbesöken helt. :)

LIA

Vad menar du då med "Byggnader är i första hand till för människor och våra behov" ?

Har man ordnat en byggnad, som ska fungera BÅDE för hästens knottproblematik och människans gödselarbete, är den ju inte det.

Då är stallet till för BÅDA.

Vad är det jag inte förstår med ditt resonemang?

Orsaken till ombyggnationen var ju för din skull?

"Ligghall"-lagen finns inte till med tanke på några knott!

Stall och boxar/spiltor är till för människan.

Obs att jag inte säger att det är fel att ha ett utrymme för hästarna med tanke på ohyran sommartid, men...
1 det är inte direkt nödvändigt.
2 det är inte orsaken till lagarna.
3 det är onödigt vintertid. Åtminstone här.

Och som jag skrivit, så innefattar inte ordet lösdrift några byggnader för mig. Och det var väl det vi ursprungligen var inne på?

LIA

Warmia skrev:
//Jaha, hittills kan jag konstatera att jag förhoppningsvis har stött på en del rötägg....... som inte mockar//

Så här var det jag uppfatta ditt inlägg - mockar man inte är man ett rötägg...........
Självklart kan man missuppfatta detta kanske jag gjorde.....

Ja fast det menar jag ju på sätt o vis.... om någon inte mockar utan låter hästarnas enda skydd vara skitigt och eländigt, JA då är denne ett rötägg, men inte om man löser det på annat sätt eller hur. Jag visste ju inte innan att det fanns flera sätt att hantera det här ;)

// M

mizz skrev:
Hur många hektar har du att mocka? Jag mockar den del som är runt lösdriften när tjälen går ur backen, resten får vara. Och när det gäller parasiter kan man använda hagarna varannat år så slipper man mocka.

Jag och jag.... det är inte min mark... men där jag har hästen finns det ca 3 ha som är hagar...
Det är ju bara där det bildas "toaletter" som vi mockar. Att använda hagarna vartannat år blir tyvärr inget bra alternativ, eftersom betet inte räcker då, fast det vore onekligen skönt att få slippa :angel:

// M

LIA skrev:
Orsaken till ombyggnationen var ju för din skull?

"Ligghall"-lagen finns inte till med tanke på några knott!

Stall och boxar/spiltor är till för människan.

Obs att jag inte säger att det är fel att ha ett utrymme för hästarna med tanke på ohyran sommartid, men...
1 det är inte direkt nödvändigt.
2 det är inte orsaken till lagarna.
3 det är onödigt vintertid. Åtminstone här.

Och som jag skrivit, så innefattar inte ordet lösdrift några byggnader för mig. Och det var väl det vi ursprungligen var inne på?

LIA

Knepigt det här...

Orsaken till det nybyggda stallet var att jag skulle orka verkligen sköta min "lösdrift", så att det inte blir misskötsel, med för mycket gödsel ute i ligghallen långt ute i hagen, som drar till sig en massa knott.
En välskött lösdrift, är förutsättningen för att mina hästar, och framför allt eksemhästar ska må bra.
Så det går hand i hand. Jag pallar = De mår bra.

Jag håller helt med om att de människor som stiftat "ligghallslagen"
inte har tillräcklig kunskap om hur hästar egentligen fungerar och vilka behov de har. Den är dum enligt min mening.

Och jag håller också med om, att i många fall (jag säger inte alla), är hästen inte i behov av box eller spilta nattetid.

Ang. "Utrymme för hästarna med tanke på ohyran sommartid"

håller jag INTE med dig.

1. För vissa hästar är det rent livsnödvändigt faktiskt.
(en av mina eksemhästar skulle jag få ta bort annars)
Och för de flesta hästar är det en human insats.

I det vilda dör ibland betesgående djur pga insektsangrepp. Det tycker jag att mina hästar är för dyra för att göra, dessutom är de alla mina goda vänner, och jag vill gärna låta dom slippa lida pga denna onödiga plåga, som faktiskt går att lösa.

2. Nej, det är inte orsaken till lagarna. Men det BORDE det vara!!
Hur vore det om lagstiftarna tog sig en ordentlig titt på det här? Dags att se över den lagstiftningen och vad det ska innebära!

3.Håller delvis med dig. Men det FINNS tillfällen då de bör kunna skydda sig mot vädret. Många med mig har upplevt att hästarna söker skydd vid snöblandat regn tillsammans med hård vind, samt vid underkylt regn.

Som sagt, jag har ca 3 ha vinterhagar till varje häst, och jag har 12 st. Så du kan ju räkna själv hur mycket det är.
Trots det söker sig hästarna till stallet vissa tider på dygnet, även vintertid, för att vila och sova.
Då är det nog inte så onödigt.

Jag tar också tillfället i akt att besiktiga hästarna 2 ggr/dag, då de kommer till stallet för att få kraftfoder.

Och jag antar att vi alla har betalt dyra penningar för våra hästar, och är mån om att de ska må bra.
Visst överlever de utan insektsskydd på sitt grönbete, men hur har de det egentligen?

Det SOM spelar roll är väl hur lagen ser på ordet "lösdrift". Men jag tycker verkligen att lagen är taffligt konstruerad, och borde preciseras, så att den verkligen är till gagn för djuren, och inte bara står där som nåt skrivbordsrelaterat verkningslöst trämonument, och bara retar upp de hästägare som får press på sig att bygga denna, i mina ögon ganska ogenomtänkta lösning för hästar.

Vi är nog överens egentligen. ;)

1 Det finns alltid undantag som bekräftar regler. I såna här diskussioner måste man kunna unna sig lyxen att generalisera lite.
Jag släpper som sagt också in mina kompisar när dom ber om det.

2 Överens!

3 Talar bara för mina + grannars hästar, dvs dom jag vet tämligen detaljerat hur dom gör. Dom vilar och sover ute i det fria.
"då de kommer till stallet för att få kraftfoder." Kanske har du här en anledning till besöken i hallen även andra tider? Våra får allt utom saltsten ute i hagen.

LIA

LIA skrev:
Vi är nog överens egentligen. ;)

1 Det finns alltid undantag som bekräftar regler. I såna här diskussioner måste man kunna unna sig lyxen att generalisera lite.
Jag släpper som sagt också in mina kompisar när dom ber om det.

2 Överens!

3 Talar bara för mina + grannars hästar, dvs dom jag vet tämligen detaljerat hur dom gör. Dom vilar och sover ute i det fria.
"då de kommer till stallet för att få kraftfoder." Kanske har du här en anledning till besöken i hallen även andra tider? Våra får allt utom saltsten ute i hagen.

LIA

Jag tror också att vi är ganska överens.

Men jag tror vi har lite olika erfarenheter av hur mycket hästar använder sin lösdrift.(skyddat utrymme fritt från insekter)

Både jag, och mina hästbekanta inom ridklubben, samt hästgrannar, har hästar som verkligen sover i sina lösdrifter.(ej öppna ligghallar)

Jag för min del har olika byggnader, både ett stall, med en extra dörr direkt ut från varje box ut i hagen, så de fungerar som lösdrifter,

och en annan ekonomibyggnad, med ett större utrymme, typ maskinhall, som är omgjord till lösdrift.

Båda dessa byggnader används flitigt av hästarna att sova i vintertid, och ta skydd för insekter i sommartid.

Hästarna VET att det bara serveras kraftfoder morgon och kväll, men trots det sover unghästarna sina timmar i lösdrifterna även mitt på dagen.
Antagligen torrare bädd och mer bekvämt än ute i skogen.
De STÅR aldrig och hänger vid gården vintertid.

Den tid de INTE vilar, är flocken utom synhåll långt ute i markerna.
Det märks inte minst på gödselmängden, den är försumbar vintertid.
Knappt nåt jobb alls.

Kraftfodergivan blir automatiskt ett bra sätt att kalla in flocken, och se, att de mår bra allihop.

Däremot är det en hel del att mocka April-Dec, då de står mycket inne, framför allt gryning-skymning, i skydd mot insekterna.

Så nog används lösdrift, även om man skulle vilja, att hästar väljer hela sin tillvaro utomhus, utan byggnader.

Lantbrukarna har ju löst insektsfrågan genom brickor i öronen på korna, och många har dessutom lösdrift för dem.

Men hästägarna?
Möjligen har man Switch-Pour-On och en sk. öppen ligghall.
Inte så många erbjuder en riktig mygg och knottskyddad byggnad att ta skydd i sommartid.

Försäljningen av insektstäcken och flughuvor har fullkomligt exploderat på marknaden, så det är nog många som har uppmärksammat detta problem alltmer.

Vad gäller insektsproblemet, finns det nog en hel del att fundera vidare på inom hästnäringen tycker jag.....
Inte minst från lagstiftarnas sida.

Nej, jag kan inte köra in med traggan i driften, för smal väg ner ( mycket träd) Utan det är handkraft som gäller! 30 kvm med ca 50 cm hög bädd, det är många skottkärror det! Det brukar ta ca 2-3 veckor, men då jobbar jag inte varje dag....Sen ser man ut som en bodybuilder!

minternet skrev:
Om du har egen lösdrift eller hästen inhyrd på lösdrift, berätta hur du/ni gör. :bump:

// M (Som kanske skulle ha sin häst på lösdrift om det var praktiskt möjligt)

Vi har nyss flyttat till en egen gård där jag har mina fyra hästar på lösdrift (blir fler sen). Vi mockar minst 1 stor kärra per häst varje dag. de viktigaste ställerna är lösdriftshallen, platserna där de har sitt hö samt favoritplatsen i hagen där de står och vilar. Som någon tidigare skrev har jag de inte på lösdrift för bekvämlighetens skull utan för att jag tycker att det är det bästa sättet att hålla en häst. Innan vi flyttade stog vi också på lösdrift i en hage med 10 hästar. Där mockade vi också minst 1 kärra per häst och dag. Jag tycker att man ska mocka hagen, de går trots allt där dygnet runt. Alla tycker väl att det är självklart att mocka en box, så varför skulle man inte mocka hagen? Men om man skulle ha en hage på flera hektar så förstår jag om man inte mockar överallt, men utfodringsplatserna tycker jag ska hållas rena, samt lösdriftshallen.

Nog är det konstigt. En del hästar använder "aldrig" hallarna på vintern, andra tydligen ofta. Enligt olika inlägg på Buke.

Undras vad det beror på? Kanske något för en större statlig utredning att ta tag i? ;)
Bepälsning?
Inställning hos ägaren?
Miljö?
Utfodring?
Tidigare vanor?
Raser?
Allmän hantering och skötsel?

Konstigt är det. :confused:

Sommartid ja, hur var den??? Så länge sedan. ;)
Våra går in under blodsugarperioderna vilka infaller maj/juni-aug/sept här. Under de varma dagarna står hästarna inne från förmiddag till kvällen och när det är myggperiod så vill dom in i stallet som jag skrev om. Orsaken till det är ju att myggen gärna flyger in i hallen medan bromsar etc stannar utanför.

Ett stort pris av tacksamhet väntar den som hittar på ett fungerande och miljövänligt stopp för ohyran. Sen kan vi skrota lagen om ligghall.

Den här långsamma våren medför att högarna sakta visar sig i hagen i stora mängder. Men det går ju inte att ta bort dom (dom som är felplacerade) innan även dom tinar. Så vi plockar lite här och där. Inte en hög i hallen hittills i vinter!

LIA

LIA skrev:
Nog är det konstigt. En del hästar använder "aldrig" hallarna på vintern, andra tydligen ofta. Enligt olika inlägg på Buke.

Undras vad det beror på? Kanske något för en större statlig utredning att ta tag i? ;)
Bepälsning?
Inställning hos ägaren?
Miljö?
Utfodring?
Tidigare vanor?
Raser?
Allmän hantering och skötsel?

Konstigt är det. :confused:

Mm, man undrar ofta hur pållarna tycker och tänker. Jag har fyra hästar som vi har på våran gård. Tidigare stog de i boxar och var "täckeshästar", sedan stog vi på lösdrift i Sthlm och nu har vi lösdrift i Katrineholm. Det handlar om en andalusier från Spanien, en fullblodsarab, en welsh mountain och en korsningsponny (b-ponny).
Tidigare gick de ju med täcken, men sedan de hamnade på lösdrift så har de alltid haft sin päls. Araben har lite mindre päls än de andra, men hon fryser aldrig. Min inställning är att de ska vara ute dygnet runt, och när det är kallt och slaskigt så tycker man ju att de borde stå i ligghallen, men inte! I Sthlm så hade de lösdriften som toalett mest. Sen stog de och kikade i dörröppningen vid utfodringstid eftersom hagöppningen var precis där (tyvärr fick de inte fri tillgång där). Annars stog de hellre utanför bredvid någon vägg om de ville söka skydd. Den hallen vi har idag ligger i skogen och de är i princip aldrig där. De gör sina behov ibland men de står nästan aldrig och sover eller söker skydd. Mycket beror nog på individen, många hästar har klaustrofobi och gillar inte att gå in. Sen beror det nog mycket på hur hagen är utformad i övrigt.

Intressant att fundera på det här...:)

Vi hade permanent halmbädd. Mockade pluttar.

Sedan körde traktorn av hagen med jämna mellanrum.

Ligghallen tömdes med bobcat när de gått ut på bete.

Skitenkelt ;)

Patsy sov gärna ute i ur och skur. Men visst använde hon ligghallen också.

Ordentligt pälsad connemara. Tjock.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30