Rengöringsmedel & annan "skit".

  • Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Jg älskar cillit bang, mr muscle mm.
Yes är bra som diskmedel, men jag köper utan att blinka fönsterputs och keramikrengöring och tycker de funkar mycket bra. Stålull är inte heller dumt.

Yes funkar som fönsterputs istället för riktig fönsterputs. Allra bäst är egentligen bara vatten.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Yes, såpa och stålull håller jag mig till - och när det är något alldeles extra KLORIN.

Stod och nojade och valde i timvis tills jag bara beslutade mig för att köra basic.

(Ungnsgallret gör jag inte rent alls :o )
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Jag använder svinto till mina, men jag hatar att rengöra ugnsgaller! :D

Ättika + bikarbonat = glänsande rent ugnsgaller. Ett annat bra sätt är att använda salt och citron/grapeklyfta. Hur effektivt som helst på hårt smutsade ytor, ger glans och gott miljösamvete dessutom.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Vad innehåller den?

Vill få tag på riktig såpa. Varför ska det vara så svårt att hitta?

En ytlig bekant jag har driver en liten handelsbod, mobil för dagen men de letar lokal, och de saluför riktig gammaldags, kokad såpa! :)

KL

Använder diskmedel (ICA Skona), ättika, citron och vatten i kombination med bra microfibertrasor. Har olika sprayflaskor med olika blandningar för olika ändamål :) Bikarbonat är också bra i städskåpet.

Använder klorin vid två tillfällen, när jag ska rengöra kattlådan ordentligt och när trapphuset ska skuras.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Men det spelar väl ingen roll om det löddrar mycket eller lite så länge som det löser fett så bra? Spelar ingen roll för mig i alla fall. Har provar andra diskmedel men inga kommer ens i närheten av Yes så jag byter inte bort det. När jag tvättar använder jag Via och är nöjd med det. Använder Ta bort på vissa fläckar ibland och det funkar också väldigt bra.
Hur bra olika medel fungerar kan ju till viss del bero på vilket vatten man har också. även löddermängden påverkas av vattnet).
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Jag kör Grumme till disk och tvättmedel.
Grönsåpa till våttork och har den även utspädd i sprayflaska.

Min mormor har massor av husknep bla. en tesked aska och en skvätt vatten i bottenbrända kastruller.
Ringer alltid henne när jag behöver tips:)

Just det ja, Wc-duck har jag också, bara för att flaskan är så smart med sin svängda hals...ska nog ta o ringa mormor o kolla om hon har nåt tips på något annat man kan hälla i flaskan när denna tar slut....är något av en miljönörd:p

Haha, twins?

Jag saknar just något till toan men sen är jag väldigt svag för Jif till diskhon. Tar både kalk och fett direkt.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Haha, twins?

Jag saknar just något till toan men sen är jag väldigt svag för Jif till diskhon. Tar både kalk och fett direkt.

Haha jasså :)
Ringde mormodern och kollade om hon hade något tipps till toatvätten men det hade hon inte...

Men jag tänkte jag ska testa med aska och se om det tar de tråkiga missfärgningarna, alltid värt ett försök :)
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Är det missfärgningar av järn så ta fosforsyra.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

För att rengöra bottenbrända kastruller brukar jag strö bakpulver över botten och lite vatten så det täcker botten. Koka upp och låt stå och dra en stund. Det brukar lösa det mesta. Kan behövas 2 vändor ibland.
En sockerbit som gnuggas mot det bottenbrända brukar också fungera bra.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Haha, twins?

Jag saknar just något till toan men sen är jag väldigt svag för Jif till diskhon. Tar både kalk och fett direkt.

Jiff repar något ofantligt och är absolut inte miljövänligt då de där små kornen inte bryts ner. Det finns bättre rengöringsmdel som inte repar och som är bättre för miljön.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

För att rengöra bottenbrända kastruller brukar jag strö bakpulver över botten och lite vatten så det täcker botten. Koka upp och låt stå och dra en stund. Det brukar lösa det mesta. Kan behövas 2 vändor ibland.
En sockerbit som gnuggas mot det bottenbrända brukar också fungera bra.

Tycker ofta det räcker med att ställa i blöt, men bakpulver var ju ett toppentips!
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

*kl*

Vad ska man egentligen använda till toan som är hyfsat miljövänligt? Och vilket maskindiskmedel är minst dåligt för miljön?

Annars använder jag såpa (gul, känns totalt onödigt med färgämne i), ättika och Grumme diskmedel till typ allt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp