Rengöringsmedel & annan "skit".

  • Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
A

avslutat medlemskap

För många år sen så ruttnade jag rejält på rengöringsmedel, tvättmedel och diskmedel som inte funkade hur dyra dom än var och började forska litegrann. Jag hamnade av en slump i Lantmännens sortiment av mjölkdiskmedel i 20-litersförpackning som visade sig uppfylla mina krav med råge, billiga per liter, dryga, funkar kanon och finns bara i storpack,,,,,,vilket inte gör ett dugg.

Dom jag använt är pulverdiskmedel till rörmjölkning som även kan användas till disk (även maskindisk), skitiga arbetskläder, traktorer, golvtvätt mm. och flytande som består till största delen av ren natronlut och rätt utspädd i en sprayflaska så kan Mr Muscle gå och gräva ner sig nånstans.

Nån annan som gett upp "tvättmedelsträsket" och använder nåt helt annat?
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Diskmedel överlag är väl bra till det mesta? Yes funkar t.ex. på barnens fläckiga kläder mycket bättre än alla de andra olika fläckborttagningsmedel som finns och som kostar hur mycket som helst.

Jag minns att mamma stoppade pappas oljiga jeans i en spann med diskmedel och vatten innan hon sedan tvättade det i ariel. :D Jag kör med VIA enbart eftersom min hud har åsikter om andra tvättmedel. Den har åsikter om yes också, men det står jag ut med. Samma med tvål och schampo- huden skriker om jag använder "fel" sort. Så jag experimenterar inte så gärna :p
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Ja, just Yes funkar till ungefär allt och är, med undantag för golvpolish och kalkborttagningsmedel, det enda rengöringsmedel jag har.

Har heller ännu inte stött på den fläck som Via inte rår på. Jag har ett par vita trosor där man, om man tittar efter riktigt noga, kan se de mycket svaga konturerna av en rödvinsfläck, så det skulle väl vara den enda, men eftersom den inte syns om man inte vet var man ska titta så räknas den väl knappt.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Jag tycker Yes har blivit mycket sämre, när jag var barn så var det kanonbra och löddrade hur mycket som helst men nu är det bara en blek kopia av sitt forna jag.

Apropå Natronlut som jag skrev om så är det i utspädd form inte mer farligt än Yes och löser animaliskt fett hur lätt som helst, det spädes 1/100 så det är skitdrygt och smutsen bara rinner av.

(Vilket fick mig att komma ihåg att jag ska lägga ugnsgallret i blöt och där är det definitivt mer lut än lovligt.) :devil:
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Ja, just Yes funkar till ungefär allt och är, med undantag för golvpolish och kalkborttagningsmedel, det enda rengöringsmedel jag har.

Har heller ännu inte stött på den fläck som Via inte rår på. Jag har ett par vita trosor där man, om man tittar efter riktigt noga, kan se de mycket svaga konturerna av en rödvinsfläck, så det skulle väl vara den enda, men eftersom den inte syns om man inte vet var man ska titta så räknas den väl knappt.

Ja jag håller med om att via nog kan slippa få skuldkänslor över rödvinsfläcken. Det är ju trots allt så att folk inte hinner glo så mycket på ens trosor gissar jag.... :o

Till golv använder jag för det mesta grönsåpa! Det luktar godast och funkar finfint!
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Apropå såpa, vet du skillnaden på gul och grön såpa? ;)
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Jag tycker Yes har blivit mycket sämre, när jag var barn så var det kanonbra och löddrade hur mycket som helst men nu är det bara en blek kopia av sitt forna jag.

Apropå Natronlut som jag skrev om så är det i utspädd form inte mer farligt än Yes och löser animaliskt fett hur lätt som helst, det spädes 1/100 så det är skitdrygt och smutsen bara rinner av.

(Vilket fick mig att komma ihåg att jag ska lägga ugnsgallret i blöt och där är det definitivt mer lut än lovligt.) :devil:

Ungsgaller...ungsgaller!!! :banghead::arghh::nailbiting::banghead: Jag sliter mitt hår varje gång det ska rengöras :arghh:

Är det förresten inte så att yes inte är yes längre?
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Ingen aning, jag har inte använt det på över 20 år.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Mån tro att du ska glänsa lite här på min bekostnad :p

Nej jag vet inte! :o Färgen...?
Men vänta nu lite...det har du väl berättat en gång förut?
Klart jag ska glänsa. :devil:

Ja det är färgen och priset, annars är det samma skit i flaskorna. :D
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Klart jag ska glänsa. :devil:

Ja det är färgen och priset, annars är det samma skit i flaskorna. :D

Nähä, fel, fel, fel!!! :p Den gula luktar citron så den måste innehålla något citrondoftande medel av något slag som inte grönsåpan innehåller! Grönsåpan luktar ju skog liksom! ;)
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Fast all gul såpa luktar inte citron :)

Jag googlade lite och fann detta:


Vad är det för skillnad mellan Grumme Grön och Grumme Gul såpa?
Svar: Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt gul färg (=Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt.

Dock på en blogg så jag antar att jag inte får länka källan.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Tss :p

Jag tycker den luktar citron. Den luktar inte gott, som grönsåpan gör ;)
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Fast det finns gul såpa, grön såpa och citronsåpa. Den gula såpan luktar inte citron.

Kl
Annars använder jag såpa till det mesta nu för tiden, citronsåpa till städning och grön såpa till hästen, tvätten osv. Just Grummes produkter överlag, använder deras maskindiskmedel, deras tvättsåpa och deras handdiskmedel.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Fast det finns gul såpa, grön såpa och citronsåpa. Den gula såpan luktar inte citron.

Kl
Annars använder jag såpa till det mesta nu för tiden, citronsåpa till städning och grön såpa till hästen, tvätten osv. Just Grummes produkter överlag, använder deras maskindiskmedel, deras tvättsåpa och deras handdiskmedel.

Jag visste väl det, jag visste det! Men jag förväxlade bara de två! :D Jag måste spana i affären, jag har bara sett två sorter.
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Knapp

Jag använder citronsyra till att kalka av kaffebryggare och vattenkokare, funkar kanon! :bow:

Men jag har ett problem...hårfärgsfläckar på trä...går det att få bort eller måste jag typ måla över?
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Jag kör Grumme till disk och tvättmedel.
Grönsåpa till våttork och har den även utspädd i sprayflaska.

Min mormor har massor av husknep bla. en tesked aska och en skvätt vatten i bottenbrända kastruller.
Ringer alltid henne när jag behöver tips:)

Just det ja, Wc-duck har jag också, bara för att flaskan är så smart med sin svängda hals...ska nog ta o ringa mormor o kolla om hon har nåt tips på något annat man kan hälla i flaskan när denna tar slut....är något av en miljönörd:p
 
Sv: Rengöringsmedel & annan "skit".

Jg älskar cillit bang, mr muscle mm.
Yes är bra som diskmedel, men jag köper utan att blinka fönsterputs och keramikrengöring och tycker de funkar mycket bra. Stålull är inte heller dumt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp