Rena rama skitsnacket?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
R

Rikkan

Vilka kända uttalanden florerar innom sporten, sånna som folk verkar vilja tro på, utan att dom kanske har något med hästens välbefinnande att göra?

Såg ju "om det inte mådde bra skulle de inte vinna"

"hon har hittat en extra växel" -en häst som kom imål med blödande hovspricka och var het under loppet.

"Hästen dog på upploppet"...vet några hästar som "dog" där men ändå går och strosar i hagen i godan ro...travet är märkligt :)

det är ju för att man talar inför spelarna det är ju dom som försörjer travet. lite självrannsakan skulle inte skada ibland

:bump:

Hoppsan .......dumma jag fattade inte att även den här tråden var skapad för att kritisera travsporten.

Jag fick för mig att den skulle handla om lite småtokiga citat........ :o

"Kusken gjorde si eller så fel", när galoppen kommer 700 kvar när hästen har mjölksyra så att det sprutar genom öronen. :crazy:

/// ghost

Dessa kommentara är skojiga och tänkvärda.
Det får oss människor att verkligen verka som om vi inte har kontakt med hästen överhuvudtaget, som om det vore racerbilar.

Den med luggen var jätte skoj, men var det kuskens lugg eller? ;) :D

Påståenden om att hästarna tvingas har alltid florerat. Om hästen kom i mål med blödande hovspricka handlar det ju om en enskild kusk, och rötägg finns bland oss alla.... Våra startar BARA när de mår bra, båda psykiskt och fysiskt. Hur märker vi det? Jo, det syns... men vi känner ju också våra hästar väl. Kom och tänka på när Södertälje lokaltidning kom till hundkapplöpningsbanan.... Reportern frågade mig om hur vi fick hundarna att springa - Efter att tänkt efter, och inte hittat något BRA svar sa jag som det var: Försök hindra dom!! Vi har haft hästar och Whippets (kapplöpningshundar) som inte tyckt att det var kul, dom har tydligt visat detta genom att lägga av under loppen. Vad gör man då? Ja, vi har älskat dessa lika mycket som de som sprungit bra men slutat tävla dessa individer. Så sammanfattningsvis tvingar vi inte individen om individen inte mår bra/ kan/ vill /har anlag för det. Hur någon annan gör - det får den enskilde stå för, man kan inte dra alla över en kam!!

Mest idiotiska kommentaren hittills fälldes av den där kusken (jag och namn..suck) som (tyvärr) inte fälldes för att han piskade hästen för hårt vid upplopp:

- Hästar är ett mäkta hårdhudat släkte!

Mycket ska man höra..jag skulle vilja veta hur den fan förklarar hur en häst kan känna och skaka av sig en liten fluga som landar på dess kropp, om de nu är så "hårdhudade"?

Synd också att det var ett prejudicerande fall, så nu lär väl ingen fällas i fortsättningen.

Alla ser olika. Vi ser det vi vill se. :)
Och genom vår mänskliga förmåga att önska, så har vi möjlighet att förvränga det vi ser, för att förhärliga och komma närmare våra drömmar....
Alltså är allt relativt.

Och i botten så kan vi aldrig känna vår häst bättre än det vi känner oss själva, självransakan leder till utveckling.

Ja, det handlar om småtokiga citat.
Hur mycket du anser att det är kritiken mot sporten bestämmer du själv. Du är din egen domare.

Jag för min del ser det inte som kritik utan som uttalanden, bevis på att alla tänker olika och att alla uppfattar saker efter eget huvud.

Ja, vi har ju alla olika erfarenheter med oss i livet som påverkar hur vi ska tolka och bemöta andra människor.

Min uppfattning just nu är att "vårt" trevliga forum mer och mer handlar om elände än om att utbyta erfarenheter och få nya "vänner" och idéer.

Jag har då aldrig varken hört eller sett någon som pratat om att när hästen la i en "extra växel" betydde det att hästen hade ont och kom i mål med en blödande hov........det är INTE vad normalt funtade travfolk brukar mena med "en extra växel".........jag undrar verkligen vad ni träffat för folk därute egentligen. Tro inte att jag försvarar idioter men någon måtta får det väl vara på att leta fel hos travfolk.

Jag blundar inte för missförhållanden inom travet , men att nästan varje tråd på "vårt" forum handlar om hur illa hästarna har det är verkligen tråkigt, men ok, jag kan ju välja om jag ska vara här eller inte och jag tror nog att jag tänker ta en "time out" nu ....vem vet....jag kanske kan hjälpa någon stackare IRL under tiden så att jag kan känna att jag gjort någon nytta istället för att ödsla energi på "fel" saker :cool:

det här börjar likna förnekelse intill dumhet!

man kan inte göra något åt sånt som man blundar för.

det här var såvitt jag har förstått det inget allmänt förekommande uttalande utan en förklaring av en enskild kusk!

mvh :bump:

det här börjar likna förnekelse intill dumhet!

man kan inte göra något åt sånt som man blundar för.

Min time out blev kortare än jag tänkt mig, men jag måste gå in och fråga vad jag förnekar ?????........och inte kallar du mig väl dum ????? :mad:.....nu börjar "tanten" härskna till på allvar och det är ytterst ovanligt kan jag meddela :mad: :mad: :devil:

Den dag jag ser en häst med blödande hovar där kusken nonchalerar skadan och säger att hästen la i en "extra växel" kan du ge dig f-n på att jag reagerar IRL, men samtidigt har jag vett nog att inse att det just handlar om en enskild kusks uttalande och inte något man behöver skapa en egen tråd om........du skriver ju själv att det handlar om en enskild människa och att det inte är ett "allmänt uttryck".
Rikkan brukar ju ibland ha en del intressanta trådar och möjligen var hennes avsikt inte att racka ner på travkuskar, men du verkar ta alla chanser du kan få att fälla spydiga kommentarer om allt som har med trav att göra.

För allas trevnad ska jag verkligen försöka ta min time out nu innan jag blir riktigt otrevlig i min ton (men jag lovar inget) :p

Min uppfattning just nu är att "vårt" trevliga forum mer och mer handlar om elände än om att utbyta erfarenheter och få nya "vänner" och idéer.

Och du är en del av detta forum.
;)

Och jag kan instämma, det verkar som du under en tid ödslat din energi på "fel" saker -som du själv uttrycker dig.

Jag upplever att du tolkar mycket av det som skrivs på ett helt annat sätt än det jag själv gör, liksom med taggarna utåt...men det är helt upp till dig. :)

det var inte meningen att göra dig arg, men du och flera andra här reagerar direkt på det som (är negativt i någon bemärkelse) skrivs här som om ni tar åt er personligen ÄVEN om det tex handlar om ett enskilt uttalande från en enskild kusk.

hälsningar ifrån en som älskar trav, framförallt hästarna

och flera andra här reagerar direkt på det som (är negativt i någon bemärkelse) skrivs här som om ni tar åt er personligen ÄVEN om det tex handlar om ett enskilt uttalande från en enskild kusk.
Men väldigt ofta tycker jag när man kritiserar en viss persons (tex uttalande) eller en grupp bland travet, så verkar det som om det är generellt. Jag känner när jag läser vissas inlägg att jag vill försvara mig och nästan alla innom travet. Tex... MAN är så inriktat på pengar och spel, så att MAN nu längre inte ser till hästens välbefinnande, välmående, och behov av att få vara häst. När jag läser TYP ett sånnt här påstående så känner jag, att MAN visst gör det och att det är några få, få, få utövare som gör som påståendet.
Jag håller med Isz, det är lite mycke elände.....

Vi har ochså haft hästar som kommit in efter lopp med blödande hovsprickor :mad:. Gammla som gått upp och nya som kommit. Vad har det med lägga in överväxel. Hästen kanske gjorde en enorm insatts.

Det där med hästar som dör i sista sväng hör man ju ganska ofta :D
hälsningar gulan fd.gulla

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 508
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur