Rena rama skitsnacket?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Lånar knapp!
Ofta läser man ju här på trav kritik om hur travhästen hanteras och sköts.. oftas ballar fråge trådar ur, på olika sätt... De flesta för att de börjar kastas skit på travet!

Jag personligen blundar inte för olika saker som beskrivs, jag kan slå mig på bröstet och säga att mina hästar inte har varken skavsår, bölder eller ont på något specifikt ställe! Får de sår, ont eller blöder och skav åtgärdas detta på bästa sätt!
Jag har varit i en hel del travstall under mina år och har sett både det ena och det andra.. Mycket bra och mycket dåligt! MEN jag har då aldrig sett en ägare, tränare eller skötare som inte ÄLSKAR hästar.. :confused: Jag kan inte förstå varför det talas så mycket här om hurvida man tycker om hästar eller inte bara för att man har travhästar??
Jag har även jobbat i ridstall, även här är det på gott och ont.. Vissa jätte bra, andra sämre och några riktig hemska! :mad:

Inlägg om att hästen kom i mål med blödande hovspricka, blödande mun, sår på benen osv...
Är detta något som tränaren/kusken visste om innan loppet eller kan det vara så att spricka uppkom under loppet, att hästen bet sig i tungan, att den förlorade balansen och slog på sig??
Alla gånger är det inte så! Men jag skulle tippa att de flesta är fullt medventa om att en hovspricka gör ont och när det gör ont travare hästen inte rent.... Galopp, diskning och rapportening är ju inget någon kan vara ute efter? :confused:

Vi har ochså haft hästar som kommit in efter lopp med blödande hovsprickor . Gammla som gått upp och nya som kommit. Vad har det med lägga in överväxel. Hästen kanske gjorde en enorm insatts.
Ja, inte vet jag vad det har med överväxel att göra. Detta är ett uttalande som gjorts. Jag har inte brytt mig om att fundera över vad denna människa menade, eftesom det är ett uttalande som går att tolka på många sätt.
Uttalandet har inget med hästens prestation eller hälsa att göra, som några kanske retat sig på.

Det är ett konstaterade att hästen hade en extra växel, och beror detta på hovsprickan eller annat det vet ingen. Och det var just därför som jag tog upp detta som exempel.

Vissa människor ser detta som skitsnack, smutskastning av sporten, andra konstaterar att "ja, det fanns en extra växel" utan att för den delen döma vare sig kusken, hästen eller prestationen i sig.

Kan vi lära oss något av dessa fenomen? Ja, anser jag.

Det kan ibland tolkas som väldigt staka känslor personliga känslor många gånger tar över från det faktiska innehållet i tråden. Och då ändras innehållet och tråden lever vidare i en ny skepnad.

Varför väljer ni att se allt som skitsnack, är min fråga? Något som rubriken syftar till...

Jag valde INTE att i första läget tro att du kritiserade kuskarna.....därav mitt första inlägg.....sedan var jag ju tvungen att fundera vad ni menade egentligen.

Hur många gånger jag än läser din tråd fattar jag inte vad syftet var med tråden......var det något psykologiskt test av mänskliga reaktioner på uttalanden, eller ??? (fel forum i så fall)

I ditt inlägg framgår inte om kusken fällde kommentaren INNAN han såg de blödande hovarna eller EFTER.......det har viss betydelse anser jag.

Jag må vara dum (förnekelse intill dumhet skrev ju någon om mig och DET tog jag personligt) men tyvärr.....syftet med tråden är "svårtolkat"....i alla fall för mig.

Jag precis som du trodde detta var en tråd om felsägningar- på ett roligt sätt :) Kuskars ursäkt för galopp osv.. :rofl: :rofl: :rofl:
Men insåg oxå att detta var bara ännu en tråd för att visa hur elak vi är som håller på med trav och vilka grymheter vi utsätter våra hästar för.. :(

Förnekelse intill fördummand? Eller hur det var, känns bara som ett pinsamt påstående?
Vet inte varför det verkar tyckas att vi här på Bukefalos avd. trav ska ta på oss ansvar för vad ALLA inom travsporten sysslar med... :confused:
Man kan säga mycket om travsport och dess aktiva, men man bör ju oxå tänka på att travet är den hästsport som har mest ögon på sig och krav ställda!
För det första måste man genomgå en kurs och ett prov för att få ha travare och ansvara för dem..
Sen får man oxå besöka av respektiva travsällskap som kollar att hästarna har det bra och att du följer djurskyddet! Dessa kollar även upp din utrustning och medicinering!
När du kommer till banan, vilket du gör på ett eller annat sätt finns där veterinär... denna veterinär kollar även upp din häst innan den ska starta, under och efter loppet..

Men likförbaskat sitter här (små?)flickor och talar om hur det ska vara... att utrustningen är fel och att hästarna plågas! Detta trots att det till alla banor är veterinärer knutna som ska hålla koll på att djurskyddet efterföljs?

Varför säger inte veterinärerna stopp? Om det nu är så hemskt plågeri? De har ju iallafall utbildning, kunskap och möjlighet att faktiskt utöva sin makt och tala om hur mycket hästarna lider och plågas..
Istället hör jag från flera håll att travet är den hästsport som faktist verkligen tar hand om sina hästar på bästa möjliga sätt?!
Va konstigt? :angel:

Blev lite låna tråd igen Izs :D

Jag precis som du trodde detta var en tråd om felsägningar- på ett roligt sätt :) Kuskars ursäkt för galopp osv.. :rofl: :rofl: :rofl:
Men insåg oxå att detta var bara ännu en tråd för att visa hur elak vi är som håller på med trav och vilka grymheter vi utsätter våra hästar för.. :(
Ja, det är din tolkning. Och ditt sätt att relatera till vad som skrivits.

Det var faktiskt tänkt som en avlastningstråd, eftersom andra trådar spårat ur och drivit iväg på grund av uttalanden som användare har retat sig på.
Tanken var att dessa luriga, luddiga uttalanden skulle ventileras separat, för att hålla andra trådar någolunda sakliga.
Men se vad som händer.
Ni dömer och drar felaktiga slutsatser, förvränger andras åsikter och lägger till egna tolkningar som i grunden inte har med diskussionen att göra. Detta är inte första gången som ni spårar ur (i mina ögon). Är det för att ni inte förstår, eller för att ni har ett starkt behov att sätta alla andra på plats eller vad bottnar detta i?

Ett kackel, en höna av en fjäder..... :bow:

"småflickor" :p :banana:

Det handlade om att kusken sa att hästen hade en extra växel. Vilket den uppenbarligen hade.

Hade tråden handlat om hosprickor som blöder så hade den legat under Hästvård -anser jag.

Ok.fortsätt du då tråden som du hade tänkt att den skulle.
Skulle tro att det måste bli efter den där komentaren om att hästar dog i sista sväng.....
Så att man förstår syftet med första inlägget.
hälsningar gulan fd.gulla

Japp, början på ditt inlägg fick mig att referera så...
Nu var det inte så- utan mer skit på travets aktiva... bara skit, ingen diskusion.. :crazy:

Är det för att ni inte förstår, eller för att ni har ett starkt behov att sätta alla andra på plats eller vad bottnar detta i?
Eller så är det tonen som bara låter som kritik..
Men faktum är att min kritik inte riktades mot dig... utan allmänt! Jag läser så himla mycket felaktigheter och orkar bara svara på hälften! :mad:
När det gäller SnigelFarmor har hon varit här i flera år under olika nick och alla hennes inlägg handlar i slutändan om hur hemskt travhästen har det... och efter ett tag tröttna man.. :mad:
Jag förklarar gärna för nyfikna vad trav handlar om, har jobbat som travinstruktör och lärt gymnasieelever travets grunder!
De flesta elever var från ridstall, med en åsikt om att trav var djurplågeri- 99% ändrade åsikt efter att varit i stallet...

Anledningen till att jag spårar ur, är att argumenten är dåliga eller obefintliga och det verkar vara vanligt att man bara kastar ur sig en anklagelse och sen inte kan förklara vad man menade eller har en grund att stå på..

De flest här framstår som småflickor i mina ögon ja- några vet jag är det... andra beter sig bara så..
Fast jag kankse ska ända det till okunskap? Om både travet och hästen i allmähet? För den lyser väldigt ofta igenom... Tyvärr! :mad:

Ni dömer och drar felaktiga slutsatser, förvränger andras åsikter och lägger till egna tolkningar som i grunden inte har med diskussionen att göra.
Exakt vad jag uppfattar det som att DU gör...

från och med nu råder :love:love, :)peace and :eek:understanding på detta forum

:crazy:men det blir svårt att låta bli rymdforskningen, även om jag nu kommit på att iallafall jag inte kan skylla på tangentbordet!

:bump:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 508
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama