Remontnosgrimma!?

M

Majjijann

Varför har man nästan alltid remontnosgrimma på islanshästar?
Jag har sett de med ingen nosgrimma alls, och de med remont. Men jag har aldrig sett en islänning med någon annan sorts nosgrimma.

Är det så att man bara använder remont, och i så fall varför , eller har jag bara inte sett tillräckligt mycket?

Sv: Remontnosgrimma!?

De vanligaste nosgrimmorna är remondtnosgrimman samt engelsk/rep nosgrimma, det är väl de som förekommer mest på islandshästen om man använder någon alls. De är också de snällaste nosgrimmorna, och så det behövs alltså inget annat.

Majjijann skrev:
Varför har man nästan alltid remontnosgrimma på islanshästar?
Jag har sett de med ingen nosgrimma alls, och de med remont. Men jag har aldrig sett en islänning med någon annan sorts nosgrimma.

Är det så att man bara använder remont, och i så fall varför , eller har jag bara inte sett tillräckligt mycket?

På hästen jag rider använder vi för tillfället en bygelnosgrimma.
Han har blivit riktigt fräck med å gapa så den ska vi använda ett tag.
Annars använder vi achen nosgrimma till honom.

Red honom med remont i typ en vecka för att han hade ett bitsår där hans vanliga nosgrimma skulle suttit.
han går bäst på achen för då kan han inte gapa lika mkt :)

Jag rider med pullarnosgrimma eller vanlig engelsk, om jag rider med någon alls vill säga. Remont har en dålig passform på min häst och med achen bet han sig inuti munnen när huden veckades mellan remmarna.

Tradition. Islandsträns brukar ha remontnosgrimma.
Jag har alltid använt engelsk nosgrimma till mina hästar (både islands och andra) för remontnosgrimmor brukar vara för långa över nosen så ringarna hamnar ovanpå bettringarna. Jag föredrar vanliga träns med pannband och käkrem och de brukar ha aachennosgrimma som jag tar bort nedre remmen på.

Michis skrev:
På hästen jag rider använder vi för tillfället en bygelnosgrimma.
Han har blivit riktigt fräck med å gapa så den ska vi använda ett tag.
Annars använder vi achen nosgrimma till honom.

Red honom med remont i typ en vecka för att han hade ett bitsår där hans vanliga nosgrimma skulle suttit.
han går bäst på achen för då kan han inte gapa lika mkt :)

Att hästen gapar betyder att något är fel, antingen i munnen eller fel ryttarhand. Hästen gapar för att komma undan något som smärtar.

Jag tycker du ska undersöka hästens mun istället.

ok. märker att det förekommer andra varianter också. var bara detta jag ville veta.

tänker inte starta någont "nosgrimma eller inte"-tråd. men ibland undrar man varför folk använder nosgrimma egentligen. för att det är snyggt, av ren vana, eller för komma undan att hästen gapar...

Om hästen gapar är det som Balderum m fl redan påpekat något som är fel, hästen springer inte runt o gapar för skojs skull!

Min pålla tex hade en förmåga att så fort man tog minsta lilla i tyglarna, bet hon om bettet o drog ner huvet i backen så man fick skitont i händerna. Jag provade säkert femtiotolv olika bett, vissa bättre än andra men inget riktigt bra, kollade om hon hade vargtänder, men nej, inget skumt i munnen.
Så provade jag att rida henne i repgrimma och tjohej!!!! Inget neddragande av huvud alls?!?!?!
Alltså fattade jag äntligen att hon helt enkelt inte gillar bett, kan ju säkert bero på att hon gått som turhäst ett tag på Island och då blivit dragen i munnen av dumma turister.
Nu rider jag alltid med hackamore (urgammalt ponnyhack med bred fodrad nosplatta och korta skänklar) som sitter jättejättelöst, och hon är hur lugn o fin som helst i mun och huvud och gör snällt allt jag ber henne om.

Hej på er alla från Snusmumrik, som har urdålig tillgång till internet numera och dessutom tycker synd om sig själv, för hon har jätedunderinfluensa...och ont i halsen...och är snuvig...och..och...
KRAM!!! :banana: :banana: :banana:

Hmm...visst är kanske remont det vanligaste man ser.

Själv använder jag lite olika beroende på bettet jag använder osv.
På ena hästen använder jag oftast ingen nosgrimma alls eller hackamore.
Eftersom jag tycker hon går bäst då.
Och på andra hästen skiftar jag mellan remont och engelsk eller kombibett, sen går han ibland utan nosgrimma han också.
Men han är inte lika lydig för tygelhjälper och vikter som min andra pålla så det är inte så ofta än så länge, vi måste lära känna varandra lite till först.
Ibland kan jag tycka att nosgrimman stör mer än vad den gör nytta.
Och om jag använder det så spänns den ändå inte så mycket utan den sitter där mest för att det ser fint ut. :angel:

/

Ann-Sofie

Jag rider utan nosgrimma. Den gör ändå ingen nytta. Blandar hackamore med rakt bett o då o då spanskt stångbett o ibland bara ridkapson. På unghästen har jag en rem bakom hakan som sitter i bettringarna, så bettet inte åker ur munnen vid ledande tygeltag.

Kan spänna fast bettet på ridkapsonen, vilket jag gjort på unghästen, så kan han enkelt vänja sej vid bettet utan tygeltag. Den äldre kan jag lika väl rida med vanlig grimma i o för sej.

jo jag vet at det är något som är fel om hästen går och gapar. men en del bryr sig inte utan sätter bara på en nosgrimma istället för att försöka ta reda på orsken och göra någonting åt det :mad:

jag rider också utan nosgrimma. tycker mans ka ta reda på felet istället för att sätta plåster på det.

Sammanfattningsvis så verkar det som om nosgrimman i så fall är en överflödig detalj, mest till för att det ska se snyggt ut :angel: För om det behövs är det ngt fel, som man bör ta reda på och om hästen inte gapar fyller den ingen funktion :smirk:

Visst ligger det säkeert mkt i att hästen gapar för att komma i från bettets inverkan, om hästen är lösgjord och trivs med ryttarens hand och bettet i sej så borde den inte gapa.

Å andra sidan kan ju ett feltaktigt bett eller en för hård hand ha gett hästen ovanan att gapa, även om handen blir mjukare och bettet rätt, då kanske nosgrimman under en period kan få hästen att bryta ett felaktigt mönster. Hästen kan ju kanske också av ren ovilja att lyssna på förhållningar i tygeln gapa för att komma undan eller lägga tungan över bettet, men detta är ju också ett uttryck för ngn sorts obehag

En nosgrimma är väl ändå ett korrigerings verktyg?
Eller är nu lilla jag ute och reser??

Det är vad jag använder mina till i alla fall.

Och när man sen lyckats med korrigeringen behövs den inte...???

Därför Glampi har sin...i och för sig är den inte hårt spänd men jag har den för att han inte ska ta bettet...och nu behövs den knappt längre.
Det har mest varit nu när han skulle vänja sig med hur jag rider och med mina tygelhjälper.
Vala som jag haft längre behövs den inte alls på.
Hon lyssnar fint för tygelhjälper...

Balderum skrev:
Att hästen gapar betyder att något är fel, antingen i munnen eller fel ryttarhand. Hästen gapar för att komma undan något som smärtar.

Jag tycker du ska undersöka hästens mun istället.

han gapar inte alls för att det är nåt fel i munnen på han.
Han är kollad regelbundet!
Han gapar däremot för att komma undan arbetet och för att han vet att han blir så jäkla mycket svårare att kontrollera.
Han är väl inte dum heller ?! ;)
Så bara för att hästen gapar måste den inte ha ont, han vill bara komma undan arbetet som han annars måste utföra!

Liknande trådar

Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 623
Senast: Fetaost
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
583
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur