Rem runt nosen vid drag- namn, funkar?

Sv: Rem runt nosen vid drag- namn, funkar?

Fast jag skrev "Inte dominanspunkter kanske direkt, men..." En grimma på en häst påverkar inte heller bara rörelsen, om den gjorde det skulle vi åka på arslet efter alla hästar. Grimman är ett sätt att få kontroll över hästens svagaste punkt, helt klart en mental påverkan i första hand "men inte dominanspunkter direkt".

Kanske beror på vad hon är mest van vid att det brukar betyda "dags att gå ut".
Hur har ni tränat?

kl

Lenis, nej jag tror inte det är dina hundar och har inte uppfattat det så på nån annan heller. Däremot är det (som någon skrev) ofta lätt att formulera sig så.

Ang. halti har jag också hört att den har stor risk att skada hunden vid ryck. Hästar är ju lite större och tåligare+ att grimskaftet på de flesta hamnar i en helt annan vinkel.

Det är nog olika från hund till hund. Min grannes hund trivs med sin halti, och försöker aldrig dra (då orsakar den heller inget obehag). Min hund tål inte halti och blir helt galen, så jag kör helt enkelt med träning träning och träning.

Men så är ju halti också menat som ett träningsredskap, inte något att bara byta till och fortsätta med.

Jag hade halti på min hund (en stor Beauceron på 73 cm) under kanske 2 månader i samband med hans halsbesvär och tonsillitoperation - jag var jätterädd att skada honom i halsen efter operationen.
Jag tyckte aldrig om haltin, man kan inte "göra" mycket mer med en halti än att hålla emot om hunden drar, man kan inte korrigera det minsta med den eftersom hunden kan skadas. Har man en hund som är knepig vid hundmöten (som min var då) kan den lätt backa ur haltin, även om den är väl inpassad, så att nosdelen åker av och hunden enbart har haltin kring nacken. Ett jättestökigt scenario.
Min hund blev förvisso lite hämmad av haltin, inbillar jag mig, men hundmöten med halti var ett elände. Jag var så lättad när jag slapp den!
TS hund behöver helt klart tränas på att gå i koppel, något hundens matte förmodligen behöver hands-on instruktion av en duktig instruktör för att riktigt få grepp om. Och hon behöver vara konsekvent, hundra procent konsekvent, med att aldrig tolerera drag, inte det minsta drag i kopplet. Det är där det brister för många, tror jag.
Samtidigt funderar jag kring om inte ett halsband också upplevs som dominans av hunden, en dominant hund lägger ju gärna sitt huvud över den andra hundens hals, eller biter där.

Min mormor har en sådan som jag tror du tänker på, en halti nossele och den fungerar jätte bra för dem.

547000.jpg

Deras hundar är väldigt dragiga även fast de arbetas. Mormor tränar mycket med dem men morfar däremot är helt ointresserad och märker inte att de drar (även fast de nästan drar omkull honom, vilket också har hänt) så hundarna beter sig ju med mormor men när morfar tar kopplen så lever de rövaren.

Men med de där grimmorna så drar de inte alls utan går lydigt bredvid honom, det blir inget tjafs alls och de hundarna verkar absolut inte lida av sina grimmor, snarare tvärtom, det blir inget bråk mellan förare och hund utan allt är frid och fröjd.

Du kan ju komma o uppfostra min hund när vi skall ta oss till o från bilen när det är ishalka o djup snö. Ca 50 meter.
Tillfogar ingen smärta om hunden inte gör tokryck.

Fö är halti inte ett halsband, snarare som en grimma.

Har vi PMS varje dag nu för tiden?

Varför har du halti på din hund?

Jag har halti på Focus :eek:

Det är inte för att han är olydig, drar eller är hemsk. Utan för att han inte ska rivstarta på isen och dra sönder sitt opererade korsband. Han är en Beauceron och tänker sig inte för. Han har nu dessutom ett FLEXI i sin HALTI. För att kunna röra sig i annat än skritt under tiden han rehabiliteras.

Enligt massören har han blivit otroligt fin i kroppen sedan detta beslut togs. Så det får vara kvar tills hans är fräsch nog att släppas "fri". Och musklerna bär upp honom.

Varför har du halti på din hund?

Jag har halti på hunden till o från bilen när det är snorhalt o/e djup snö, inte annars, jag vill inte bli omkulldragen o jag vill inte riskera att tappa hunden med koppel flaxande efter sig.
Promenad på is är inga problem, inte heller hemma när det är barmark, eller hemma när vi skall på promenad.

PS, det var inte meningen att vara otrevlig. DS

*KL*

Blir helt bestört. Varför inte ta tag i problemen istället. Har man en hund som drar lär den att inte dra!!!
O hallå en hund som drar omkull en??? Börja fostra era hundar o lär dom vad dom får göra o inte göra.

Är det någon här inne som vet att man kan knäcka halsen på en hund med en halti som är felinställd? O halti ska användas ihop med ett vanligt halsband.

Suck o folk pratar om att strypkoppel är elakt!!:eek:

*kl*

Jag tycker inte man ska vara så snabb att döma folk. Särskilt inte med vädret som vi haft en period nu.

Jag har själv inte problem med att mina hundar drar MEN om jag hade haft en stor dragig unghund på mina barnvagnspromenader i den här halkan så hade jag naturligtvis jobbat med dragandet men för att göra promenaderna säkra för mig och mitt barn hade jag kunnat tänka mig att använda halti.
Koppelfostran hade jag ägnat mig åt på kvällarna när jag inte hade barnvagn.

Ett annat hjälpmedel jag har sett som kanske är lite snällare än halti är en sele som min granne använder till sin hund för att barnen ska kunna promenera den säkert. Ser ut som en vanlig sele men kopplet fäster fram på bringan och hämmar därmed hundens dragkraft. Har dock aldrig provat själv men den verkar smart.

*KL*

Blir helt bestört. Varför inte ta tag i problemen istället. Har man en hund som drar lär den att inte dra!!!
O hallå en hund som drar omkull en??? Börja fostra era hundar o lär dom vad dom får göra o inte göra.

Är det någon här inne som vet att man kan knäcka halsen på en hund med en halti som är felinställd? O halti ska användas ihop med ett vanligt halsband.

Men LÄÄÄÄS tråden.... *suck*

Låter som halti och det är i allra högsta grad ett uppfostringshalsband som tillfogar obehag.

Nej! Där har du fel, den hänger löst runt hundens huvud och när man behöver använda den så drar den åt runt hela huvudet, det är ett hjälpmedel och inte ett uppfostringshalsband!:laugh:

*KL*

Bli bestört! Det är jättebra :eek:

Jag har i varje fall ingen hund som varken drar eller stretar i kopplet. Men istället för att riskera att hans korsband går av igen så får han gå i haltin tills han är tillräckligt musklad. Varför då tänker du nu. Det råkar vara så att jag har en överlycklig Beauceron som gått kopplad till och från i ett år. När han ser någon på promenaden han känner igen så råkar han bli väldigt väldigt glad. Jag vägrar låta honom bli kass i knät igen bara för att.

Precis. Jag har förstått att man har på vanligt halsband med skilt koppel. Först om hunden börjar dra/rycka o.dyl kan man korrigera med haltin som alltså också har eget koppel, och är helt lös och inte stör hunden. På detta sätt kan man lättare lära hunden att inte dra.

Fast det funkade inte för oss, då min vovve har så kort nos att även boxer/bulldog-haltin stör henne då den kittlar nosen och under ögonen.

kl
Det finns flera hjälpmedel åt både människor, hundar och hästar som kan vara skadliga om man använder dem fel. Precis som med t.ex. hackamore. Man behöver ju inte anta att alla anväder dem på fel sätt och av fel orsak.

Jag tycker absolut den går under uppfostringsgrimma ( någon påpekade att det inte var ett halsband för att jag felskrev grimman som ett halsband ).

Hjälpmedel vs uppfostringsgrimma, var i ligger den stora skillnaden ?

Hjälpmedel vs uppfostringsgrimma, var i ligger den stora skillnaden ?

Hos användaren.

Det finns de som använder den just som ett hjälpmedel under träningen och de som tror att det är ett mirakelmedel som uppfostrar hunden bara man knäpper fast den på hunden.

Precis som alla hjälpmedel kan de hjälpa eller stjälpa helt beroende på användaren.

(tar mig friheten att svara)

Det är ju enligt mig ingen stor skillnad på orden då synonymer till uppfostra = dressera, utbilda, vägleda bl.a

Jag skulle kalla haltin för hjälpmedel i syfte att dressera/lära :)

Fast visst skapar en halti obehag för hunden!

Dess effekt kommer ju bla av att det verkar på hundens dominans-zooner = signalerar att hunden måste bli mer passiv, ta färre initiativ.

Jag ser en halti-grimma och ett stackel som rel likvärdiga "redskap".
Därmed inte sagt att de inte fungerar alldeles utmärkt i rätt situation, med rätt hund och förare!

/Swat

Jag är beredd att hålla med till viss del. På min hund verkar det lugnade. Utan att han på något vis är "socialt tryckt" och har svansen mellan benen. Han är fortfarande yvig och Beauceron-glá men inte helgalen. Så absolut, så dämpar det. Sen anser jag nog inte att han på något vis lider av sin halti. Den är tvärtom bra för kräket!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka