Rem runt nosen vid drag- namn, funkar?

Lenis

Trådstartare
Har en granne med liten hund som drar o drar så flåsandet hörs över kvarteret, och damen är ganska vän så att säga ifrån tar tydligen emot. Hon frågade mig om råd och jag mindes en JRT jag var doggywalker åt för mer än tio år sen och den hade som en grimma istället för vanligt halsband, grimman satt alltså inte åt hårt utan hade väl snarare funktionen att när hunden sprang framåt drogs huvudet åt sidan (kopplet var ju fäst där) istället för att trycket kom mot bröstkorgen/halsen.

Nån som har en aning om vad jag pratar om o minns vad det kan heta? Det är alltså INTE ett uppfostringshalsband av Milan-typen jag talar om. Andra tips är givet välkomna. Hunden drar ännu värre med sele än halsband.

Sv: Rem runt nosen vid drag- namn, funkar?

Låter som halti och det är i allra högsta grad ett uppfostringshalsband som tillfogar obehag.

Istället för att slänga på en halti och istället för att försöka få människan att säga åt hunden - varför inte satsa på att jobba med hunden?

Kör lite kontaktövningar! Stanna om hunden drar så att den lär sig att den inte kommer framåt om den drar. Lär den "gå fint" på kommando (vilket inte behöver betyda att den går fot, men att den iaf inte drar).

Frågan är varför hunden drar. Drar den för att den har överskottsenergi som den försöker bli av med genom att försöka springa så fort som möjligt? Drar den för att den aldrig lärt sig gå fint i koppel? Drar den för att allt annat är jätteroligt och matte är jättetråkig?

Identifiera orsaken/orsakerna till problemet och hitta en lösning där. Det är nog faktiskt även det lättaste om man vill ha problemet löst på riktigt.

Som sagt den där som går från halsbanden ner under framben som man får fäst med 2 öglor i halsbandet sen under frambenen då sen går dom upp på ryggen å där kan man med fästa kopplet ..

Finns en del bra övningar som inte innebär att du måste byta till dig ett obehagligare koppel.
En bra övning är att tvärvända och se till att hunden följer dig, så fort hunden springer fram så vänder man igen. Och visst det kan se fånigt ut att stå på en gata och ständigt vända fram och tillbaka men till slut förstår hunden att den ska följa dig inte tvärtom (vet att det inte är din hund men det är lättare att skriva så :d)

Ju fler verktyg som behövs desto sämre kontakt mellan hund och ägare.

kl

Andra sätt är att stanna varje gång hunden drar, och/eller kalla in den till sidan innan man går igen.
Klicka in hunden och klicka vid önskat beteende (att den går vid sidan, att den har ögonkontakt eller liknande).

Låter som halti och det är i allra högsta grad ett uppfostringshalsband som tillfogar obehag.

Min hund med stressproblem blev lugn med halti. Nu menar jag alltså lugn, inte bara ovillig att dra. Sen har jag iof ändå valt att arbeta mig igenom stressen utan halti, men under hennes värsta period hjälpte den henne mycket. Några obehag upplevde jag inte från henne förutom dom 2 första gångerna innan hon vant sig.

TS: Jag skulle inte rekommendera en sådan om det inte är så att hunden tar skada av dragandet. Kanske kan du säga till din vän att det kan vara skadligt för hunden att dra som den gör och istället ge numret till en tränare?

Som flera säger. Sätt inte på ett hjälpmedel för att hindra hunden från att dra. Då tar du inte bort det. Utan ta tag i problemet.

Att få hunden att sluta dra finns det flera bra metoder för. Antingen så stannar man när hunden drar. Drar den kommer den inte framåt altså. Eller så vänder man sej helt om. Ett annat sätt är att backa hunden. Man har hunden vid sidan o så fort den går för långt fram så backar man den. Man ställer sej i vägen för den o backar den bakåt. Utan att titta på den eller säga något.

Alla metoder bör man träna på även utanför den vanliga promenaden. För om man väljer vändmetoden så kommer man inte så långt på en promenad. Samma med om man stannar.

Det lär ta ett tag att få bort dragandet. Inga bra metoder är snabb fix.

Men är inte problemet något annat igentligen. Är det en lugn hund eller en stressad hund. Kan tänka mej att den är stressad o uppe i varv. Det borde i så fall ägaren ta itu med innan. Hunden kanske vill skydda sin matte o "ta tag i alla faror" innan matte kommer fram.

Menar du en sån här?
http://seahundochkatt.se/bmz_cache/0/092cdca9457d128b9540352f11809f1c.image.300x300.jpg

Den tror jag absolut orsakar obehag när hunden drar.

Då tror jag att de som ser ut som en vanlig reflexsele som kopplet fästs framme på bröstet är skonsammare (rätta mig gärna om jag har fel).

Men som sagt, klart det bästa är att uppfostra hunden.

Ja precis Tack . Jag vet bara att den skaver under frambenen å är obehaglig .

Tack för länken

Du kan ju komma o uppfostra min hund när vi skall ta oss till o från bilen när det är ishalka o djup snö. Ca 50 meter.
Tillfogar ingen smärta om hunden inte gör tokryck.

Fö är halti inte ett halsband, snarare som en grimma.

till alla:

Tja det ska vara buke till att vissa verkar tro att det är MINA hundar som har problem och att JAG är djävulen själv som tänker slå dem hela dagarna hellre än att jobba med det. Mina går jättefint i koppel samtliga och eftersom tre av dem är chihuahuas vore problemet där snarare att öht känna ATT de drar..

Men men åter till ämnet.

Halti har jag bara sett på en leonberger och där gjorde det all skillnad då hunden tydligen dragit omkull ägaren flera ggr. En hund på 80-nånting kilo är svår att börja träna med när den redan lärt sig att "går jag får de andra bara hänga efter". Där kan jag förstå att man börjar med halti för att börja träna därifrån. Den såg dock inte alls ut som den jag tänker på, den på lejonet hade liksom remmar under bröstkorgen och (jag har inget belägg för detta egentligen) kändes mer som att den hade typ graman-effekt..

Den jag tänker på (med som sagt viss reservation för minnet mer än tio år senare) såg väldigt mycket ut som en hästgrimma fast utan sidstycken. En rem runt näsan, en bakom öronen och detta egentligen med syftet vad jag skulle tro att kopplet kan fästas under hakan. Hunden hade ju lika lite besvär av den som en häst har av en grimma, om den inte drog då nosen automatiskt vreds åt sidan= inte lika kul att springa framåt (nåt "skavande under benen" existerar därmed inte). Jag kan inte riktigt se hur det är ett sånt hemskt verktyg jämfört med tex helstryp som verkligen känns som att det ger mer obehag? Men förklara gärna. :)

Givetvis är det alltid bättre att träna och sånt ger jag gärna tips på men i ett fall där ägaren nu är inne i en ond cirkel och pga någon form av sjukdom har ont i kroppen, hunden drar hela rundan, hon blir helt slut= hunden får gå mindre o mindre o drar mer o mer osv. Som jag förstod det. Där kan jag förstå att man söker efter nåt som helt enkelt gör att det inte bara blir smärta, sen kan man ju jobba därifrån. Världen är inte alltid så perfekt som man skulle önska.. och hade jag bara haft tid själv hade jag erbjudit mig att gå ut med hunden åt henne men jag kan bara inte och här är det skitsvårt att hitta doggywalkers. Det är sorgligt alltihop.

Min JRT har en sånhär!
Hon drar i vanligt halsband och ju mer hon drar destomindre luft får hon och ännu mer panik får hon och drar ännumer.

Om de drar i selen blir det obehagligt för det stramar runt benen! Trotts detta sätter hon nästan på sig den själv när det är dax för promenad. Tar jag fram en vanlig sele få jag jaga runt innan hon går med på att bli påklädd.

KL

Enda likheten en halti-grimma på en hund har med en vanlig grimma på en häst är det fysiska utförandet av själva "hjälpmedlet".

Det folk ofta glömmer när de sätter grimmor på sina hunda är den mentala effekt som dessa har. Visserligen ofta en övergående effekt på många hundar, men dock!

Hästar har så vitt jag vet - är inte särkilt hästkunnig - några dominans-zooner på huvudet som hundar har!
Dvs när du sätter en grimma på en hund så markerar du - genom dess sätt att verka - med ett extremt tydligt "dominant grepp" att hunden skall bli mer passiv.

/Swat

Hästar har så vitt jag vet - är inte särkilt hästkunnig - några dominans-zooner på huvudet som hundar har!
Dvs när du sätter en grimma på en hund så markerar du - genom dess sätt att verka - med ett extremt tydligt "dominant grepp" att hunden skall bli mer passiv.

Inte dominanspunkter kanske direkt, men att sätta fast huvudet på ett djur som förlitar sig på förmågan att fly (eller slåss) vid rädsla är egentligen inte heller helt ok om man ska vara så. Det är dock något hästarna får lära sig redan som små (precis som elefanter som små får lära sig att de inte kan ha av kedjorna och fortsätter tror så även när de är stora). Huvudskygghet på hästar är inte alls ovanligt, att komma över det kräver att hästen känner tillit för människan.

Lite OT men ville ändå fylla i.

*halvt knapplån'

Jag har själv använt en halti under en period då jag hade en stark unghund utan koppelfasoner en hal vinter och den gjorde en enorm skillnad. Dock är det ingen långtidslösning utan bör användas tillfälligt samtidigt som man tränar koppelfasoner. Har man en hund som roar sig med att göra tjurrusningar är den inte heller att rekommendera.

Men en halti plus en kurs i koppelgående kan ju vara något?

Du kan ju komma o uppfostra min hund när vi skall ta oss till o från bilen när det är ishalka o djup snö. Ca 50 meter.

Varför är du så spydig jämt...? :confused: Är det underlaget som avgör om din hund kan gå i koppel eller inte...? Vill du ha tips och hjälp på hur du ska gå till väga eller ville du bara ironisera? Jag har flera bra tips annars.

Varför är du så otrevlig?

Jag förklarade vad haltin är för redskap. No more no less, så tagga ner!

Fast en halti begränsar ju inte bara rörelsen!
Se hur den verkar på en hund - eller för den delen en häst(?) - och så tänker du på hur hundar dominerar varandra...

Jag har aldrig någonsin sett en häst dominera en annan häst genom att gapa över dess nosrygg för att få den passiv... (;) )

/Swat

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka