Håller med, arbetsgivaren har rätt att sätta upp en klädkod för sina anställda som har en viss tjänst. Religiösa symboler, smycken eller plagg som inte ingår i klädkoden får då inte bäras, inte svårare än så.
Religionsfrihet innebär att var och en får utöva den religion man vill, så länge religionen inte bryter mot andra lagar.
Det innebär såvitt jag förstår inte, att allt och alla ska anpassa sig till var och en religion som eventuellt någon väljer att utöva.
Arbetsgivare, i synnerhet i näringslivet, vill ha medarbetare som är bra för företagets förmåga att tjäna pengar.
Hos vissa privata arbetsgivare, så är klädkoden strikt, man ska vara klädd på ett sådant sätt som absolut inte stöter bort kunder, eller skadar förtroendet för medarbetaren. Det innebär i korthet: ganska strikta "lite tråkiga" kläder. Både kläder som skriker för dyrt, och för modernt, kan anses vara "för mycket".
På en bank t.ex. kan det innebära det att synliga tatueringar med "intressanta" motiv går helt bort, men även att mycket tatueringar i största allmänhet kan anses som riskabelt ur förtroende synpunkt.
Även extrema frisyrer eller extrem make-up kan hamna bland sätt att klä sig som anses olämpliga.
Hos andra arbetsgivare, kanske tatueringar eller viss kategori av klädsel istället kan anses vara "lockande" för kunder.
Och så kommer vi till det där intressanta med religiösa symboler:
Om vi börjar i ändan av att symbolen kan orsaka skada för arbetstagaren eller skada material, t.ex. en slöja, eller en turban, av en typ som kan fastna i en maskin, eller hindra rörelser, så måste det gå att förbjuda sådana plagg, på arbetsplatser där de kan åstadkomma problem.
I den andra ändan finns frågan om man med hjälp av tydlig klädsel eller andra tydliga symboler ska ha rätt att torgföra sin religion. Att bära en mindre påstridig religiös symbol som t.ex. ett kors i kedja runt halsen, en liten kavajnål i form av en davidsstjärna, visar visserligen en religiös tillhörighet, men också att man i sin yrkesutövning har yrket främst, men att religionen tillhör personens andra liv, utanför yrket.
Eftersom få arbetsgivare (förutom politiska organisationer, tankesmedjor, intresseorganisationer eller lobbyister) tillåter tydliga politiska ställningstaganden (tänk "politisk uniform"), så har jag svårt att förstå varför "religiös uniform" nödvändigtvis ska behöva vara tillåten?
Några kunder kommer att "lockas" av att det finns personal med tydlig religiös klädnad, en del bryr sig inte, andra kommer att stötas bort.
Jag ser inte heller en tydligt kristen, eller annan tydligt religiös lärare, som lämplig i den svenska skolan.
Som ateist, vill jag hellre ha att göra med personer som håller vetenskap och förnuft främst, snarare än med personal som tydligt sätter religiösa påbud främst.
Slöjor inom Islam, verkar vara ett komplext fenomen, där många religiöst kunniga kvinnor inom religionen, ser slöjan som en symbol för ett patriarkalt förtryck, medan andra inte verkar ha invändningar mot slöjan i sig, däremot mot andra delar av det patriarkala förtrycket inom vissa tolkningar av islam.
Kanske man försöker lägga en strid åt sidan (slöja), för att kunna vinna andra viktigare strider? T.ex. kanske man ser det som viktigare att få stopp på barnäktenskap, än att stoppa slöjor?
När någon driver ett mål avseende religiösa symboler till DO, så tror jag att man alltid ska skärskåda vem och varför målet drivs, under ytan.
I fallet med barnmorskan, så är det egentligen militanta delar av den (huvudsakligen) kristna anti-abort rörelsen, som verkar. De har slutat att visas upp hemska bilder på döda foster, och kör "samvetsklausulen" istället, för att kunna begränsa aborträtten.
Några av de fall som drivits runt "slöja", har drivits av inhemska, nykonverterade personer. Personer som, likt militanta kristna, anser att religionen ska så över civilsamhället, och att religion ska vara centralt i samhället och prägla allt vi gör, och hela samhällets utformning.
Jag anser inte att religiösa symboler ska få ha något företräde.