Reklamera vetrinärbesiktning?

skjona

Trådstartare
Vi köpte ganska billigt (20 000)för bara en månad sedan en äldre (17 år) tävlingsponny till vår flicka.Vi hade honom på prov ett par månader först.
Då vi tog hem honom var han inte i tävlingskondition,oklippt,dåligt verkad och inte tävlad på några år.
Han vetrinärbesiktigades hemma på gården av länsvetrinären som också ofta är tävlingsvetrinär.Böjprov gjordes men ingen röntgen på grund av det låga priset och hans ålder.Han tyckte det var en jättefin häst och allt var bra enligt honom.

Han har tränats upp och skulle på sin första tävling i helgen,då släpper inte samma vetrinär igenom honom utan vi får rida fram honom lite och sedan går han igenom andra gången.
Han går jättefint på framhoppningen men vill inte alls på banan,när vi kommer hem är han halt...
Vad tror ni?Var han inte O.K. vid besiktningen trots allt,har man någon reklamationsrätt på besiktningen vid köp?Inget har hänt vad vi vet under denna månaden som gått.Han har hopptränats och gått som vanligt.

Sv: Reklamera vetrinärbesiktning?

Det ser ju inte ut som det finns någon grund för att reklamera besiktning, vad ska du då reklamera? I perioden efter denna besiktning, kan ju precis vad som helst ha hänt. Vrickning kommer ju te x från ena timmen till den andra. Jag förstår inte riktigt din tråd?:confused:

Nja,jag känner mej lite konfunderad över att samma vetrinär som godkände honom då dömer ut honom en månad efter.
Jag påtalade vid besiktningen att jag tyckte han rörde sej lite skumt bak,men han tyckte att den bara kompenserade på grund av halkan ute då.Han rörde sej likadant då som nu tycker jag.Den konstiga gången v.bak kan ha påverkat det främre högra frambenet som nu är halt.
Kanske han varit lite oren hela tiden och att vi med våran träning fått honom att nu bli halt!

Senast ändrad:

När jag läser det här så blir jag lite förskräckt, och ja det är möjligt att er ridning kan ha givit utslag i form av hälta. Se själv vad du skriver.

Vi köpte ganska billigt (20 000)för bara en månad sedan en äldre (17 år) tävlingsponny till vår flicka.Vi hade honom på prov ett par månader först.

Då vi tog hem honom var han inte i tävlingskondition,oklippt,dåligt verkad och inte tävlad på några år.

Han har tränats upp och skulle på sin första tävling i helgen,då släpper inte samma vetrinär igenom honom utan vi får rida fram honom lite och sedan går han igenom andra gången.

Han går jättefint på framhoppningen men vill inte alls på banan,när vi kommer hem är han halt...

Alltså ni köpte hästen för en månad sedan, då hade ni haft hästen i ett par månader för köpet. Jag räknar baklänges, och kommer fram till att hästen kom till er runt november månad.
När han anlände var han inte i kondition, du skriver att han inte varit tävlad på några år vilket gör att han förmodligen ej heller har varit igång på lika länge. I det läget tror jag för min del att det kan handla om en för snabb igångsättning, på tre månader bör hästen ha varit ridbart igång kanske i alla gångarter dock ej tävlingsklar. Att få en äldre häst i tävlingskondition ta längre tid i anspråk, och för snabb igångsättning kan ge utslag i form av överansträngningar etc.

Ja,det är ju just det jag är orolig för!
Han var ute hos fodervärd innan vi tog hem honom och tävlades på lite lägre nivåer,klubbtävlingar m.m.Men han kunde inte sägas vara i tävlingskondition enligt våra mått.

Nja,jag känner mej lite konfunderad över att samma vetrinär som godkände honom då dömer ut honom en månad efter.

Men vänta här nu - har hästen blivit utdömd på en tävling?! Utdömd i ordets rätta bemärkelse d v s inte längre livsduglig?

I så fall måste jag ifrågasätta att hästen ö h t tränat till en tävling, ännu mindre befinner sig på en tävlingsplats.

Eller har jag missat att ni varit inne och fått hästen utdömd EFTER tävlingen? I så fall; vad felas hästen eftersom den blir utdömd så snabbt? (det förfarandet brukar ju ta rätt gott om tid med konvalcens efter behandling, upprepade behandlingar etc)

I övrigt håller jag helt med Boj i tankegången om väl hård igångsättning.

En veterinär kan ju inte döma ut en häst på en tävling, sånt kräver ju aningen mer underlag, ts menar väl att vet inte släppte igenom hästen.

Ja eftersom hästen sen klarade sin besiktning efter en stunds ridning.

Jag undrade därför om det hade hänt något mer än denna anmärkning vid tävlingen, annars är det ju svårt att få hästen utdömd.

Nej,inte utdömd,fel ordval.Vid vetr.besiktning inför tävling blev han inte godkänd.

Är han halt är det väl inget värt att spekulera hit eller dit utan istället åka till en klinik och göra en hältutredning och röntga. Då kanske man också kan se om det är skelettförändringar eller inte, om han skall behandlas eller inte, om skadan är gammal eller ny etc.

Men hur kunde ni få ponnyn i tävlingskondition på en månad:confused: Mig tar det ett halvår !
Om hästen är halt nu så är det kanske inte så konstigt.
Hade jag varit veterinären så hade jag inte heller låtit er starta.:mad:

Nej,inte en månad,vi lånade honom i två månader och köpte honom för en månad sedan.Det gör tre månader ,vilket jag också informerade om i tråden.
Han var inte helt oigångsatt när vi fick hem honom utan motionsreds,han var dock inte i full tävlingskondition.
Att efter tre månader starta en enda klass i lätt b tycker jag inte är något revolutionerande
Ibland verkar det som om folk bara vill missförstå och hitta fel här.

Senast ändrad:

Har du rätt i.....suckar. Klart man kan starta en klass efter 3 månader på en 17 årig

Det kan ju hända ofantligt mycket på en månad skademässigt.Jag förstår inte heller hur tanken ens kan komma upp att reklamera en besiktning.

Varför är det en så så omöjlig tanke att ponnyn helt enkelt inte var O.K.vid den första besiktningen och att vetrinären inte borde godkänt honom för köp??? Han undersöktes hemma över en timme,alla leder böjdes (men ingen röntgen gjordes p.g.av det låga priset och hans ålder.)
Det gick i alla fall på över en tusenlapp.

På måndag har vi fått tid på ATG och jag undrar fortfarande vad som händer om det konstateras att det är en skada han haft länge som blommar upp?Om det inte går att lita på besiktningar kan man ju lika väl strunta i att göra dem.

Men ..Du skriver ju att besiktningen gjordes hemma?Alltså en gårdsbesiktning.hästen böjdes UA vid tillfället.Och en gårdsbesiktning kostar ca 1000 kr och däröver vilket är billigt om man gämför med klinikbesiktning med plåtar.Man får helt enkelt vad man betalar för.
det är ju bra att ni nu har tid på klinik så att hästens hälta utreds ordentligt.Är det en gammal skada så tror jag ändå inte du har så mycket ut av det eftersom du valde att gårdsbesiktiga hästen vid köp i stället för att ta den till klinik och besiktiga den där med röntgen.

Och visst kan det vara en gammal skada.Men det betyder ju inte att det är nått fel på vetrinär eller gårdsbesiktning för det.

Senast ändrad:

Eller så kan det var så enkelt att hästen var ok vid köp, men att den blivit halt under tiden den varit hos er, på det ena eller andra sättet...?

Den enda möjligheten jag ser i det här är väl att ni möjligtvis kan reklamera köpet av ponnyn om det visar sig att skadan är gammal.

Ja,tanken har snuddat vid det...... men tidigare ägaren skötte inte om honom ordentligt och vill väl absolut inte ha tillbaka honom igen.
Dessutom tycker vi och den andra ponnyn om det gamla skrället.:smirk:
Det blir väl att bita i det sura äpplet och dra igång en ny hältautredning,det känns så tråkigt efter bara en månad med en nyss betald ponny.Vi har precis gått igenom det med vår gamla B-ponny som efter ett års behandling till slut var tvungen att tas bort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar