Reklamera vetrinärbesiktning?

Sv: Reklamera vetrinärbesiktning?

Men om ni inte vill lämna tillbaka ponnyn, varför bekymra sig över veterinärbesiktningen? Hjälper det om ni skulle få tusenlappen för besiktningen tillbaka?

Det är ju inte kostnaden för besiktningen det handlar om.:confused:

Gårdsbesiktningen var ju menat att ge mej information om huruvida hästen var frisk eller inte.Om han var någorlunda värd att köpa eller inte.
Att nu stå inför faktumet att tvingas dra igång en hältautredning efter bara en månads ägande känns ju ganska bittert.
Har som sagt var nyss varit inne i den svängen och ser framför mej eviga turer fram och tillbaka till kliniken och jag vet vad det kostar i tid och pengar.

Köper man en 17 årig häst för en liten peng får man kanske räknad med skador och även som du säger att hästen tidigare inte varit riktigt skött.Och just pga det faktumet att den tidigare inte haft det så bra indikerar ju på att det ev uppkommit skador mm pga dåligt skötsel.Jag skulle personligen om jag skulle till att köpa en sådan häst faktiskt tagit klinik besiktning i stället för gårdsbesiktning just pga ovanstående.Låter kanske hårt men att gårdsbesiktiga en häst för att den är billig och äldre är faktiskt ganska dumt och dessutom när det är tänkt att den ska användas till tävling.Sen att tro att en häst som är äldre bara efter 3 månader är i tävlingsmässigt skick är som att be om skador.Att bygga en god grundkondis och dessutom om den haft bristande hovvård tidigare tar tid för kroppen att rätta till.gör man inte detta försiktigt kommer inflamationer och dyl som ett brev på posten.

Alla gör vi misstag.. lycka till på kliniken och hoppas det inte är nått allvarligt med ponnyn.

Varför är det en så så omöjlig tanke att ponnyn helt enkelt inte var O.K.vid den första besiktningen och att vetrinären inte borde godkänt honom för köp??? Han undersöktes hemma över en timme,alla leder böjdes (men ingen röntgen gjordes p.g.av det låga priset och hans ålder.)
Det gick i alla fall på över en tusenlapp.

På måndag har vi fått tid på ATG och jag undrar fortfarande vad som händer om det konstateras att det är en skada han haft länge som blommar upp?Om det inte går att lita på besiktningar kan man ju lika väl strunta i att göra dem.

Fast hästen var ju uppenbarligen ren vid det tillfället och vet kan ju inte bedöma annat än det som är vid det aktuella tillfället.

Hästar BLIR halta ibland. Ibland är det helt oskyldigt och de blir snart krya igen, o ibland är det värre. Hälta kan vero på massor av saker; feltramp i hagen, kanske så litet att det inte uppmärksammats direkt och därför förvärrats av fortsatt träning, muskelsträckning, överansträngning mm, mm.

Att försöka reklamera en beiktning för att hästen blir halt en månad senare tycker jah låter helsnurrigt och inget annat. Sök efter felet i stället för att skuldbelägga veterinären!

Och även OM hästen nu skulle ha förändringar på röntgen (vilket många hästar har men ändå mår bra hela livet, och vilket inte är alls otroligt på en 17- åring), så kan man ju inte anklada vet som gjorde gårdsbesiktning för att ha gjort fel. Han har ju inte röntgenglasögon...

Som jag förstod det reagerade ni på att det var samma vet som besiktigat och som såg orenheten på tävling. Jag tycker precis tvärt om - det bevisar väl att han HAR koll som såg hältan på yävlingen? Om han såg den då kan du nog vara ganska övertygad om att han hade sett den vid besiktningen om den funnits då!!

Lycka till i fortsättningen, och ta hjälp med uppträningen av vet och utbildad tränare!

Det är ju inte kostnaden för besiktningen det handlar om.:confused:

Gårdsbesiktningen var ju menat att ge mej information om huruvida hästen var frisk eller inte.Om han var någorlunda värd att köpa eller inte.
Att nu stå inför faktumet att tvingas dra igång en hältautredning efter bara en månads ägande känns ju ganska bittert.
Har som sagt var nyss varit inne i den svängen och ser framför mej eviga turer fram och tillbaka till kliniken och jag vet vad det kostar i tid och pengar.

Är ganska vanligt att hästar blir halat efter någon7några månader i nytt hem, då mycket förändras; ridsätt, underlag, kanske skoning mm. Oftast inte dödligt...

Ja,tanken har snuddat vid det...... men tidigare ägaren skötte inte om honom ordentligt och vill väl absolut inte ha tillbaka honom igen.
Dessutom tycker vi och den andra ponnyn om det gamla skrället.:smirk:
Det blir väl att bita i det sura äpplet och dra igång en ny hältautredning,det känns så tråkigt efter bara en månad med en nyss betald ponny.Vi har precis gått igenom det med vår gamla B-ponny som efter ett års behandling till slut var tvungen att tas bort.

Varför köper man en ponny som har den åldern och ej tävlad på flera år, för att sen åka ut o tävla.

Motionsridning betyder oftast att hästen ridits ca halvtimme ett par dagar i veckan, den har kanske inte ens galopperat speciellt mycket.

Vill ni ha en ponny i tävlingskondition får ni förstås betala mer.

Det är ganska ansträngande för hästen att hålla galoppen o hoppa
en bana, så om det varit min häst o dessutom lite till åren skulle jag aldrig tagit ut den efter tre månader för att hoppa en LB.

Därför att det kan vara bra att ha en extraponny att tävla om den andra ponnyn måste vila eller blir skadad.Han var inte tänkt att vara första ponnyn utan reserven så att säga.
Vi visste att han inte var i tävlingskondition men ville som sagt ha en extra ponny att tävla och träna.

Jag kan lugna alla med att:
1)vi har en utbildad hopptränare som vi tränar för en gång i veckan.
2)vi har en utbildad dressyrtränare som vi också kör för en gång i veckan.
3)ponnyn får tillräckligt med mat och skötsel
4)vi har beställt tid på ATG och ska dit på måndag
5)hästen är bra musklad,fin i hullet och mår bra

otroligt nog allt detta trots vår okompetens och okunskap enligt expertisen här..

Jag tycker inte att du ska se det så, misstag kan alla göra oavsett i vilken position man befinner sig i. Jag anser inte att det handlar om okunskap, men samtidigt är det en omöjlighet för var och en att veta allt.
Däremot kan jag inte se varför du ska kunna reklamera besiktningen, det vidhåller jag fortfarande. En sådan är vad man ser just då, vad som sen händer nästa månad är ett kapitel för sig. Vad som helst kan hända på en månad, hästen kanske vrickar sig och uppvisar hälta. Inget onormalt alls, däremot kan en vrickning ta allt ifrån några få dagar till flera månader i anspråk om det vill sig illa. Det behöver inte ens handla om något gammalt, och om det nu handlar om något gammalt så är det kanske inte heller något att lyfta på ögonbrynen för. En äldre tävlingshäst har förmodligen sina krigsskador så enkelt är det, förmodlingen kan dessa endast upptäckas med hjälp av röntgen vilket ansågs vid besiktning som onödig just då.

Oavsett så håller jag tummarna för er, en sjuk häst är aldrig roligt att ha och speciellt inte med våra ungdomar inblandade. Skriv gärna och uppdatera vad som visade sig när ni varit på klinik.

Lycka till.

Tack!Ska rapportera på måndag kväll vad de tror.Hoppas bara det inte är något som inte går att fixa,det är en jättetrevlig ponnyn!

Jag misstror er inte alls med att ni tar väl hand om ponnyn men oavsett hur bra ni rider den och hur bra den sköts så är den på ett nytt ställe med en ny ryttare. De flesta ryttare rider annorlunda och underlaget på ridbanorna skiljer sig, sånna faktorer kan göra en häst halt eftersom muskler och leder ställt in sig på ett visst arbete/underlag.

Sen förstår jag faktiskt inte hur du kan komma på att den garanterat var halt en månad innan på besiktningen. men herregud, ni har ridit hästen över en månad och den lär ju ha gått i hagen. MYCKET kan hända på en månad. Hästen kan ju ex ha dött i kolik, det betyder inte att den redan hade kolik på besiktningen. Däremot så kan hältan vara en gammal skada som uppkommer vid mera träning men det betyder inte att hästen led av det från början.

Tycker tyvärr det låter som ett allt för vanligt mönster med en halt häst tre månader efter ryttar byte. Säkert nån inflamation. Speciellt om hästen är van att motionsidas iskogen och sen börjar bli riden regelbundet på bana. Vad har ni för underlag? Undrar med om inte dressyr eller hopptränaren sett om hästen haft nån häta eler misstänkt rörelsemönster? Man tycker ju det borde synas om den nu varit halt ända sedan första besiktningn?
Hoppas det går bra på kliniken och hästen blir frisk igen! 17 år är ju ingen ålder på en ponny så ni borde kunnaha trevlig i hop med den många år till!:)

otroligt nog allt detta trots vår okompetens och okunskap enligt expertisen här..

Fast det där är dina egna ord!!!!

Det som de flesta av oss reagerar på är ju att du mer eller mindre beskyller veterinären för att vara inkompetent eftersom hästen uppvisar hälta en månad efter vet bes. Och vad de än hittar på röntgen på ATG så hade ju som sagt inte vet. några röntgenglasödon på sig när besiktningen genomfördes, och kunde inte göra annat än bedöma hästens status för dagen!

Hoppas det ordnar sig för er :)!

Senast ändrad:

Dressyrtränaren tycker att han är "den sämsta spåraren hon någonsin sett" det vill säga han går med bakdelen en bra bit innanför spåret,speciellt i ena varvet.Annars är han en glad och trevlig ponny som vill göra rätt.Inte någon hälta men lite konstigt rörelsemönster.
Hon sa även att det syntes han blivit riden i fel form men att vår flicka rider honom som han ska göras,så det skulle lösas.

Hopptränaren som böjde honom i onsdags tyckte att det kanske var en förklaring till hans ovilja att hoppa studs,vi har trott att det berott på att han är så stor och det blir trångt i studsen och att han innan blivit satt fel på hindren så att han därför blivit osäker.

Min första tanke första gången vi såg hästen var -men han går ju orent!vilket ägaren förnekade och sedan började jag tycka att det bara var ett annorlunda rörelsesätt.
Jag påpekade även det för vetrinären vid besiktningen men han såg inget konstigt.

Idag hade vi ute vår massör som masserade och kände på honom,han hade hårda knutor högt uppe på vänstra låret,i höjd med höftbenet ungefär,det gick inte att stretcha honom alls likadant som på höger sidan.
Han var också stel i vänster låret,kanske för han avlastat höger benet?
Detta känns inte bra alls.Kan det var höftleden och kan man kortisonspruta höftleden?

Han kanske bara är lite stel/sne/har en låsning,massör,kiropraktor kanske kan rätta till problemet?

Tror du?:)Ja,kanske det?.....Vi får se vad de säger på måndag,det kommer ju ändå att gå över självrisken så jag vill ha honom genomgången från topp till tå.

Håller med om att det var ett bra inlägg, ungefär i de tankar jag hade tänkt skriva.

///

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar