Reklamera vetrinärbesiktning?

Sv: Reklamera vetrinärbesiktning?

Knapplån...

Att reklamera en besiktning är i princip omöjligt. Jag undersökte själv möjligheten för ett par år sedan och fann att det inte var någon större vits. I så fall ska nog veterinären bevisligen ha begått ett stort fel och det kan ni nog inte bevisa att han har(?).

I mitt fall handlade det om slutsatser dragna från röntgenplåtar som dels var dåliga och dels inte visade det veterinären skrivit på besiktningsprotokollet. Hade jag fått ett korrekt utlåtande hade jag aldrig köpt hästen.

Det man kan lära sig är att låta två veterinärer besiktiga. alternativt vara med själv och kolla alla plåtar och lita på sin magkänsla angående ev. fel.

Det kanske fanns en anledning till att hästen inte tävlats på ett par år och inte var i kondition.
Nu har ni satt igång hästen och den har fått börja "anstränga" sig, då kan det dyka upp sådana här saker.

Kan inget om reklamation osv. men antar att ni inte köpte av näringsidkare? Det är svårare med reklamationer vid köp från privatperson.

Jag läste i en tidningen ridsport, den var rättså ny, kankse i julas en sådan där tjock tidning med fina bilder och fint papper, ni vet som kommer vid jul och sommar tror jag. Iallafall det var en halvblodsuppfödare som säljer hästar och även om han var noggrann med vilka som köpte, jag antar att hästarna var rejält dyra, så hände det att köpare kom tillbaka efter 3 månader och ville häva köp för att de hade ridit sönder hästen. Då har de fött upp hästen och klarat klinikundersökning etc, dvs de vet att hästen är frisk.

Ni kan gott anta att hästen har gått betydligt mindre än ni hade tänkt er innan ni fick den.:smirk:

Lycka till med vetrinär.. :cry:

Onödigt att upprepa de andra sagt. Såg ej att det var en lång tråd. Så ångrade mitt inlägg.

Idag har vi varit på vetrinärstationen.
Till att börja med har han nu en ny akut senskada i ena frambenet.Inget fel vi har gjort eller något sådant och vi har inte "ridit sönder honom " som vissa av er uttrycker det.
Något hände förmodligen på tävlingen förra söndagen då han klev ur transporten hemma blockhalt.
Nu markerar han inte speciellt ,men har ont.Om en månad ska han tillbaka och då kan man gå vidare och se om där finns något mera.
Vi får förbereda oss på en låång konvalescens.
Massören ska komma några gånger till och försöka mjuka upp bakbenet.

Jag har haft senskada på min och jag vet hur tråkigt det är.antagligen är det ju som du säger att nått hänt i transporten.Det är så otroligt lätt hänt.Lycka till och hoppas ni får ett snabbt tillfrisknade på kusen..
min stod i 5 mån. :(

Ser du, då handlade det alltså om en skada som var ny. Ja det kvittar som sagt vad veterinär kommit fram till en månad tidigare, ska man vara säker på att slippa akuta skador får man låsa in dem i ett kassaskåp.

Vi vet inte.Det gick ju inte att böja och longera och greja när den här skadan nu upptäcktes.
Vi får återkomma om en månad och se om det blivit bättre och kanske fortsätta och utreda då.:(

Vad tråkigt! Hoppas det ordnar sig! Senor är ju alltid besvärliga tyvärr.

Du skriver att folk har skrivit att ni "hade ridit sönder hästen". Det tolkar jag inte de svar du fått som. Däremot vänder man sig mot att skylla på veterinären, när mycket kan hända INTE MINST under uppträning av ny häst i ursprungligen ganska dålig kondition i ny miljö med nya rutiner och ny familj... Den kritik som kommit från mig har i allafall DEN innebörden och inget annat, och som jag tolkar många andras inlägg säger de ungefär det samma.

Lycka till med ponnyn!! Inte roligt att börja så med den för er :(...!

Är ganska vanligt att hästar blir halat efter någon7några månader i nytt hem, då mycket förändras; ridsätt, underlag, kanske skoning mm. Oftast inte dödligt...

:bow: :bow: :bow:

Precis vad jag själv tänkt skriva...

Idag har vi varit på vetrinärstationen.
Till att börja med har han nu en ny akut senskada i ena frambenet.Inget fel vi har gjort eller något sådant och vi har inte "ridit sönder honom " som vissa av er uttrycker det.
Något hände förmodligen på tävlingen förra söndagen då han klev ur transporten hemma blockhalt.
Nu markerar han inte speciellt ,men har ont.Om en månad ska han tillbaka och då kan man gå vidare och se om där finns något mera.
Vi får förbereda oss på en låång konvalescens.
Massören ska komma några gånger till och försöka mjuka upp bakbenet.

Om du riktade svaret till mig så har jag inte sagt att NI har ridit sönder hästen.
Jag menade bara att om hästen inte varit igång innan ni köpte honom och satt igång honom nu så kan gamla skador dyka upp och de syns nu när ni börjat rida honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar