Jag skrev väldigt kortfattat förut, men fakta för mig är just relevant fakta för ärendet.
Precis som du lämnat in intyg från oberoende sadelmakare så lämnade jag bland annat in den fakta som SVA har kring Giardia. Jag har suttit i flertal telefonsamtal med SVAs parasitexperter då det dök upp flertal frågor kring saneringen och livet både under tiden/och efter som veterinär inte kunde besvara. Jag har flertal mailkonversationer med veterinär som bedömt hunden om hur de bland annat ser på sanering, samt även flertal mailkonversationer med det försäkringsbolag som nekade ersättning samt på vilka grunder de har för sitt beslut. All denna skrift är bifogat till ARN, för att kunna styrka hur Sverige ser på giardia.
Mitt ärende har en handläggare, vet inte om du hade någon. Det är till hen som jag kunde vända mig med frågor gällande deras kommunicering. De ger inga råd men de kan förklara vilka steg som avser min anmälan. Bland annat ska deras anslutna veterinär bedöma samtliga veterinärintyg som inkommit i ärenden kring sjuka djur. Då organisationen ska visa att felet inte låg hos dom så finns det flertal veterinärintyg från alla håll i mitt ärende, som motsäger varandra. Då ARN är både neutrala och ej fackmannamässigt utbildade kring djurvård så genomgår en veterinär alla dessa ärenden för att bedöma vilket intyg som är det mest korrekta. Men veterinären tittar inte på ärenden som är aktiva, vilket innebär att skriftutväxling måste upphöra innan dess. ARN har inte veterinärer att tillgå så ofta så sist de hade en veterinär så hade vi en aktiv skriftutväxling, men en veterinär var bokad att titta på alla veterinärintyg som inkommit i januari. Då beslutet inte kan överklagas så vill de heller inte svara på varför de gjort avslag innan veterinär kollat på ärendet.
Detta ärende har tagit många timmars efterforskning kring giardia, och kontakt med andra som tagit in hundar från organisationen som också haft giardia. De har dock inte kunnats använda i mitt ärende då de inte velat delta vilket jag accepterar. Mitt ärende är därför annorlunda mot ditt eftersom det krävs fackmannamässig kunskap kring giardia, vilket endast är SVA och veterinär som har den kunskapen.