Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nix, inte menat för draglinor utan för skacklarnaJag tror det. Undrar därför om inte svängeln är till för draglinor? Skulle sådana gå fritt utanför släden?
Näe dom är från helt olika håll i länet och har en del olika andra lösningar. Den ena är från södra delen och den andra från norra delen och är min sambos.Dina risslor är kanske frukten av en lokal tillverkares produktutveckling?
på en isgata ja, men där kör vi nog inte släde ändåNackdel med en fästpunkt är att man inte har någon styrsel i sidled. En med glider ju nästan lika lätt i sidled som framå/bakåt, backning utan handkorrigering blir nästan omöjlig.
Vet du att dom inte är tillverkade av vagnmakare med kontakt? Utan att låta alltför envis.Näe dom är från helt olika håll i länet och har en del olika andra lösningar. Den ena är från södra delen och den andra från norra delen och är min sambos.
Vet inte men med de skacklar som är till så får du ha en grymmeligen fet häst om du sätter dom i krokarna på medarna om det ska gå att köra så, skacklarna kommer att spreta snett utåt.... Det blir helt fel bara, får väl intervjua kusins morfar nästa gång jag träffar honom om han vet vad dom krokarna är till för.Varför då både dragkrok på meden och svängel?
Vet du att dom inte är tillverkade av vagnmakare med kontakt? Utan att låta alltför envis.
Eeeh, jag skrev bara att jag inte gärna kör på is hur som helst...Packad snö blir tillräckligt halt. Tro mig, det går väldigt lätt att halka i sidled då. Med "normal" släd-konstruktion blir släden som en förlängning av skaklarna. Den kan förvisso halka omkring ändå, men inte lika okontrollerat som om man har en pivotpunkt.
Du ser dig antagligen enbart körandes i lössnö och på plana underlag utan annan trafik inblandad, och då kan nog det mesta fungera. För min del vill jag ha grejer som fungerar i olika miljöer, och då är kraven annorlunda.
Japp jag har läst den tidigare och ?Se f ö Tides inlägg i tråden "Svängel på släde?".
Jag tror att det troligen rör sig om en reliktkonstruktion, att dragkrokarna inte fyller någon riktig funktion längre. På min rissla finns dessutom inga krokar. Skogstomten vart så nyfiken att hon sprang ut och kollade.Varför då både dragkrok på meden och svängel?
Tja den nuvarande terrängfordons och stridsfordonstillverkaren Hägglunds tillverkade risslor (finslädar) med rekade skacklar i början av 1900-talet. Det är ingen lokal företeelse. Däremot har jag sett att slädfordonen söderut är av ett "primitivare/ålderdomligare" snitt funktionsmässigt, typ fasta skacklar m.m.Vet du att dom inte är tillverkade av vagnmakare med kontakt? Utan att låta alltför envis.
Jag tror inte att du kör lika mycket som oss på is och snö, det är dessutom en viss körteknik med hur du styr hästen, att köra vagn är annorlunda.Packad snö blir tillräckligt halt. Tro mig, det går väldigt lätt att halka i sidled då. Med "normal" släd-konstruktion blir släden som en förlängning av skaklarna. Den kan förvisso halka omkring ändå, men inte lika okontrollerat som om man har en pivotpunkt.
Du ser dig antagligen enbart körandes i lössnö och på plana underlag utan annan trafik inblandad, och då kan nog det mesta fungera. För min del vill jag ha grejer som fungerar i olika miljöer, och då är kraven annorlunda.