Rekade skaklar, igen. :)

Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Bra film du gjort. Jag har suttit å läst igenom forumet som ett frågetecken. Men nu fick jag en klarhet i vad rekade skaklar är :idea:
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Jag tror det. Undrar därför om inte svängeln är till för draglinor? Skulle sådana gå fritt utanför släden?
Nix, inte menat för draglinor utan för skacklarna :)
Jag litar till 110% när det gäller min kusins morfar och vad han gav mig för instruktioner, för det var honom jag fick den av och han var verkligen en duktig hästkarl.
Samma instruktioner har min sambo fått om hans släde, även om jag kanske inte hade litat på dom instruktionerna lika mycket. :angel:
Men nu har vi helt oberoende av varandra fått samma instruktioner och jag tvivlar på att de inte skulle stämma, för dom går himla trevligt. :)



Dina risslor är kanske frukten av en lokal tillverkares produktutveckling?
Näe dom är från helt olika håll i länet och har en del olika andra lösningar. Den ena är från södra delen och den andra från norra delen och är min sambos.


Nackdel med en fästpunkt är att man inte har någon styrsel i sidled. En med glider ju nästan lika lätt i sidled som framå/bakåt, backning utan handkorrigering blir nästan omöjlig.
på en isgata ja, men där kör vi nog inte släde ändå ;)
Men då ska det mycket till innan den det är någon stabilitet i något slädfordon överhuvudtaget.

Men näe inte glider en med lika lätt i sidled som frammåt inte, kan jag inte hålla med om.
Bakåt? det är ju ingen böj upp bakåt direkt, tycker knappt att det går att backa med släden.
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Ja får skaffa en Shettis jag med å komma ut till dig så kan vi ha lite småsläd körning.;)
Kan bara tänka mig hur kul det vore på era härliga skogsvägar å stigar *avis*

Hm, tror jag ska titta närmare på din den där, borde nog bygga om min lill mojäng, alltså den som också är gjord av en mini doning.
Inte den jag hittade på grannens lovinda.

Vil också ha vinter igen, den försvannlite för snabbt och nu håller vi snart på att rinna bort.
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Är medarna bara trä eller är de "skodda" med järn/någonting?
Har en hel lada med virke som bara väääääntar på att bli en liten kälke. ;)
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Varför då både dragkrok på meden och svängel? :confused:

Näe dom är från helt olika håll i länet och har en del olika andra lösningar. Den ena är från södra delen och den andra från norra delen och är min sambos.
Vet du att dom inte är tillverkade av vagnmakare med kontakt? Utan att låta alltför envis. ;)

Packad snö blir tillräckligt halt. Tro mig, det går väldigt lätt att halka i sidled då. Med "normal" släd-konstruktion blir släden som en förlängning av skaklarna. Den kan förvisso halka omkring ändå, men inte lika okontrollerat som om man har en pivotpunkt.
Du ser dig antagligen enbart körandes i lössnö och på plana underlag utan annan trafik inblandad, och då kan nog det mesta fungera. För min del vill jag ha grejer som fungerar i olika miljöer, och då är kraven annorlunda.

Se f ö Tides inlägg i tråden "Svängel på släde?".

LIA
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Varför då både dragkrok på meden och svängel? :confused:

Vet du att dom inte är tillverkade av vagnmakare med kontakt? Utan att låta alltför envis. ;)
Vet inte men med de skacklar som är till så får du ha en grymmeligen fet häst om du sätter dom i krokarna på medarna om det ska gå att köra så, skacklarna kommer att spreta snett utåt.... Det blir helt fel bara, får väl intervjua kusins morfar nästa gång jag träffar honom om han vet vad dom krokarna är till för.

Visst kan dom väl ha haft lokala kontakter.
Men alltså, du har inte kört våra slädar och jag lovar, det är inte sladrigare än ändra saker jag kört.
Min kusins morfar har fått släden av sin far så det har ju inte gått någon direkt omvägsinformation heller.



Packad snö blir tillräckligt halt. Tro mig, det går väldigt lätt att halka i sidled då. Med "normal" släd-konstruktion blir släden som en förlängning av skaklarna. Den kan förvisso halka omkring ändå, men inte lika okontrollerat som om man har en pivotpunkt.
Du ser dig antagligen enbart körandes i lössnö och på plana underlag utan annan trafik inblandad, och då kan nog det mesta fungera. För min del vill jag ha grejer som fungerar i olika miljöer, och då är kraven annorlunda.
Eeeh, jag skrev bara att jag inte gärna kör på is hur som helst...
Gillar inte det, men jag har gjort det, vi har bla kört ett slädbröllop med ovan nämda släde, på is...
Gick bra det med, fast som säkerthet så körde jag och sambon stod bakpå ifall något skulle behöva styras upp.

Så vad får dig att tro att jag bara kör i lös snö på plana underlag? ;)
Är ju inte precis plant här i trakterna, skulle väl bara komma av gårdsplanen sen vore det kört.

Se f ö Tides inlägg i tråden "Svängel på släde?".
Japp jag har läst den tidigare och ? ;)
Jag håller inte med och står fast vid mitt, du får väl komma hit och testa :devil:
(bara det blir vinter igen :crazy: )
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Varför då både dragkrok på meden och svängel? :confused:
Jag tror att det troligen rör sig om en reliktkonstruktion, att dragkrokarna inte fyller någon riktig funktion längre. På min rissla finns dessutom inga krokar. Skogstomten vart så nyfiken att hon sprang ut och kollade.

Vet du att dom inte är tillverkade av vagnmakare med kontakt? Utan att låta alltför envis. ;)
Tja den nuvarande terrängfordons och stridsfordonstillverkaren Hägglunds tillverkade risslor (finslädar) med rekade skacklar i början av 1900-talet. Det är ingen lokal företeelse. Däremot har jag sett att slädfordonen söderut är av ett "primitivare/ålderdomligare" snitt funktionsmässigt, typ fasta skacklar m.m.

Packad snö blir tillräckligt halt. Tro mig, det går väldigt lätt att halka i sidled då. Med "normal" släd-konstruktion blir släden som en förlängning av skaklarna. Den kan förvisso halka omkring ändå, men inte lika okontrollerat som om man har en pivotpunkt.
Du ser dig antagligen enbart körandes i lössnö och på plana underlag utan annan trafik inblandad, och då kan nog det mesta fungera. För min del vill jag ha grejer som fungerar i olika miljöer, och då är kraven annorlunda.
Jag tror inte att du kör lika mycket som oss på is och snö, det är dessutom en viss körteknik med hur du styr hästen, att köra vagn är annorlunda.

Jag tar en liten genomgång av rekade konstruktioner i Ångermanland. Timmerdoningen har rekade vinterskacklar, med järnpiggar i skackeländarna. Tvärslån är fäst med en kort kedja i timmerdoningen, när ekipaget skjuter på klättrar medarna upp på tvärslån och piggarna bromsar. Alltså endast en fästpunkt, men kusken kan rada(styra) frammedarna med fötterna.

Dyngsläden och en del brädskrindor (långmedad släde med brädsidor) körs också med vinterskacklar, med en fästpunkt. Tilläggas kan är att jag har ett antal släduppdrag per år med en sånhär brädskrinda. Fördelen är att man kan vända på en femöring. Vi har inte någon gång haft problem med detta, körningarna har varit på hårdpackad snö, ibland isigt.

Den andra varianten som jag sett på brädskrindor är rekade vinterskacklar, med två fästpunkter, med kedjor, på ca 3dm avstånd från varandra, vilket ger en lugnare gång, Sörkörarna tog sig de 60 milen ned till Stockholm med sådana konstruktioner nästan inpå 1900-talet (3 veckor enkel väg och ca 400kg på släden...).

Och nu till det stora spörsmålet Risslor: De med svängel till skacklarna. Skacklarna krokas i utanför medarna, den bit som är uppsvängd, så att de glider och tar stöd på dessa. Det blir precis lika stabilt som en stum infästning i sidled. Kom inte och säg att det är en lokal uppfinning, däremot hör den kanske till de"modernaste" konstruktionerna på de gamla slädarna.

VHS är en mycket trevlig förening, som jag är med i, deras skrift Ekipage innehåller mycket godis!
OBS! Det här är inget vetenskapligt inlägg, utan bara vad jag sett och pratat med körfolk i trakten.
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Tack :D Nä det är inte helt lätt att förklara konstruktionen utan att kunna visa, eller att förstå utan att kunna se, fast det är så enkelt egentligen. Oj, det där lät ju riktigt poetiskt :p
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Jaaa, utflykt med lurvpluttar framför rolighetskälkar, varm chokelad och gnistrande snö :bump:
*drömmer*
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Sätt in den där braiga bilden ni har på risslesvängeln så kanske det förklarar en del :D :idea:

Eller är jag kanske bara mjölig i huvet av allt tunnbrödsbak idag.. *dåligt skämtvarning* :crazy: ;)
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

*tihi*

Fråga lite mera.
Hur breda ungefär är medarna? Hur mycket "går de upp" i fram?
Hur långa? Hur lång emellan??

:rofl: '
Jodå, morfar hade verkstad och morbror och resten av släkten har alla lador här som lagerlokal, så det är "bara" att ta det man ska ha innan någon annan gör det. ;)
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Här är det önskade måtten:

Bredd på medarna: 3,7 cm
Längd -"- : 147 cm
Bredd mellan medarna : 62 cm
Höjd på böjen: 7,5 cm

Vad är det för adress till den där ladan? *greppar penna o papper* :D :angel:
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

*tihi*
Säkrast att hålla adressen hemlig, annars kanske det inte finns någonting kvar nästa gång jag ska gå ut. ;):rofl:

Tack för måtten! :D
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Halloj! Måste bara höra om du börjat bygga nån kälke?
Här lyser snön med sin frånvaro så min står alltjämt kvar på lon :( Fast det är klart, skulle med lite vilje säkert kunna åka på den här [CENCURERADE ORD] halkan....:cool:
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Nej.. :(

Jag var ut och letade reda på en brädbit och skissade upp medarna på den men sen kom jag inge längre och med tanke på vädret känns det ju inte så motiverande att bygga någon släde...

Men det står iaf med-material i ladan och väntar på snön. :)
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Här har vi faktiskt fått hela TRE CENTIMETER snö :banana: och på det en solig dag! Shittalojnen va livet känns lättare ;)

Kälken får dock stå kvar till snösäkerheten är bättre....
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Ja... tre cm är väl inte så mycket att förlita sig på...
Det hinner ju smälta bort under tiden ni gått in på logen tills att ni fått ut kälken. ;)

Jo du, hur "tjock" är metall-skoningen på medarna?
Hur mycket slits det egentligen? Räcker det med typ bilplåt?
(det har nämligen sambon stående några "ark" i garaget... *hihi*)
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Min sambo säger att det gåår med bilplåt men att det är lite klent. Kan du nalla av din sambo så kan du ju byta när det behövs :angel: Annars rekommenderade väl min sambo 4 millimeters plattjärn.
Svårt att säga tycker jag hur mycket det slits.. har inte kollat. Rosten försvinner dock snabbt :D
 
Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Kan ju börja med bilplåten, så får han skaffa fram bättre material åt mig när han tycker jag tullat för mycket på hans lager.. :angel: :devil: :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 637
Senast: Kajsalisa
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Samhälle Jag ska skicka in hästarnas pass till föreningen och därför behöver jag veta att det kommer fram. Hur fungerar det som förr hette...
Svar
14
· Visningar
1 408
Senast: Ramona
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 576
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka
Upp