Rekade skaklar, igen. :)

MittNyaJag

Trådstartare
visaFullImage.asp

Vad tror ni? :D

Sv: Rekade skaklar, igen. :)

Nej, tror inte.
Tror överhuvud taget inte på rekade skaklar till släde.
Tänk på skillnaden i uppförande mellan släde och vagn.

LIA

Fattar ingenting men Okey!:angel:

//Nikkis-Mkt nyfiken men inte alls så kunnig gällande körning;)

Du ritar bra! :)
Jag är lite osäker på hur man använde rekade skaklar förr men jag skulle tro att man haft till kälkar och slädar?

Många slädar har en slags broms;
längst bak på skaklarna sitter ju en tvärslå och när hästen bromsar ska den åka ner mot marken och släden (medarna) åka på/upp på den och tvärslåns ändar åker då ner i marken och bromsar.
Så jag har fått förklarat för mig, men det fungerar inte på min släde, tvärslån/skakeländarna når inte ner. Men det kan ju vara för att man senare bytt ut beslagen och gjort dom lite kortare :idea:
Jag vet inte om det kan bli ostadigt med rekade skaklar till släde, att det blir konstigt när man svänger?

Jag funderar oxå på att bygga en smidigt vinterdon efter häst nån gång i framtiden :D
Men då hade jag tänkt mig typ sådana här skaklar, böjda och med en svängel på tvärslån :idea:
http://www.a-dbuggy.com/red_sleigh.JPG

Ja precis, timmerdoningarna här uppe från förr har ju alla haft rekade skacklar, tror inte det hade fungerat annars.

Till vissa slädar använder vi ju den typen av rekade skacklar,
fungerar bra, även om slädar i sig på en plogad väg inte är så kul jämt.
På våra finslädar-risslorna, så sitter det en svängel under som man fäster skacklarna i, så det blir ju i princip samma som rekade.

Tack Lisa för bilden på de där böjda skacklarna, tror det där löste problemet jag har funderat på åt en liten släde. :)
En liten lätt en som jag skulle villja kunna dra med bröstselen,
som omväxling mot allt tungarbete som lätt blir på vintern.

Senast ändrad:

Med all reservation för att det förr fanns all slags egna varianter och uppfinningar över landet, och i andra länder, så har jag uppfattningen att rekade skaklar användes till arbetsfordon.
Det fanns div patentskakellösningar, men dom var i allmänhet ganska stora och klumpiga.
Till risslor sattes väl skaklarna ofta direkt på medarna? Kanske kompletterat med svängel?

Jag kan inte påminna mig varken ha kört eller sett släde med rekade skaklar, vilket iofs inte betyder att det inte finns/fanns.

LIA

Med all reservation för att det förr fanns all slags egna varianter och uppfinningar över landet, och i andra länder, så har jag uppfattningen att rekade skaklar användes till arbetsfordon.
Ja, men är inte doningar ett arbetsfordon då?
När dom körde timmer.
Vi har rekade skacklar till våra dyngslädar, dvs i grunden (dock ej använda som det) ett arbetsfordon det med som dom körde ut dyngan på åkrarna med vintertid.
Tåliga, stabila och fungerar bra, men behöver nog dessa rekade skacklar, fasta skacklar tror jag skulle bryta rätt hårt i både häst skacklar och fordon.
Dyngsläden med rekade skacklar (och ja barnen borde sitt i släden oc h inte på kanten, ögon i nacken önskas)
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Lykkesmindes Laerke/lrkapDekarsn2.jpg

Det fanns div patentskakellösningar, men dom var i allmänhet ganska stora och klumpiga.
Till risslor sattes väl skaklarna ofta direkt på medarna? Kanske kompletterat med svängel?

På våra risslor som ju inte är hemmabyggen ute på "okunnighets vischan", så sitter det i orginal (men ja kollat så det är ok ) alltså ingen efterkonstruktion en svängel under släden en liiiten bit bak, där du fäster lösa separata skacklar i krokarna på svängeln.
Fungerar ypperligt och jag förstår inte riktigt varför det inte skulle göra det?

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/risselsvngel5.jpg
Är det kroken på meden där under som du tänker på?

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/risselsvngel4.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/rissla.jpg

Det är inte så att det är rätt olika beroende på vart i landet man är då?
Ju längre norrut man kommer desto viktigare var det väl att vinterfordonen fungerade?

Senast ändrad:

Jag har bara sett rekade skaklar på skogsredskap, doningar,kälkar,släpor och vagnar. Men vore ju perfekt på en släde också! Skönt att slippa draglinor, speciellt i skogen, onödig risk för att fastna!

Haha, Tack. Sånt man roar sig med på kvällarna när man är ensam hemma. ;)

Många slädar har en slags broms;
längst bak på skaklarna sitter ju en tvärslå och när hästen bromsar ska den åka ner mot marken och släden (medarna) åka på/upp på den och tvärslåns ändar åker då ner i marken och bromsar.
Ja, det har jag funderat på oxå, men går det om man gör rekade skaklar oxå? Blir inte det konstigt om medarna lägger sig på tvärslån när tvärslån vill röra sig..`*hum*

Jag funderar oxå på att bygga en smidigt vinterdon efter häst nån gång i framtiden :D
Men då hade jag tänkt mig typ sådana här skaklar, böjda och med en svängel på tvärslån :idea:
http://www.a-dbuggy.com/red_sleigh.JPG
De var ju smidiga!
Helhäftig släde! :)

Sitter och laddar sirpafinnens film.. Tar lite tid.. (8 mbit/s... bullshit...)

Nu!
Ja, det är typ precis en sån lite "kälke" som jag vill ha! Bara litegrann man kan ut och åka omkring med för skojs skull. :)

Senast ändrad:

Ja, men är inte doningar ett arbetsfordon då?
Jomenvisst! :)
Mitt inlägg var delvis allmänt tänkt. Skulle påpekat det.

Är det kroken på meden där under som du tänker på?
Jag tror det. Undrar därför om inte svängeln är till för draglinor? Skulle sådana gå fritt utanför släden?
Fungerar ypperligt och jag förstår inte riktigt varför det inte skulle göra det?
Brytning mot släden?
Dina risslor är kanske frukten av en lokal tillverkares produktutveckling?
Nackdel med en fästpunkt är att man inte har någon styrsel i sidled. En med glider ju nästan lika lätt i sidled som framå/bakåt, backning utan handkorrigering blir nästan omöjlig.

Det är inte så att det är rätt olika beroende på vart i landet man är då? Ju längre norrut man kommer desto viktigare var det väl att vinterfordonen fungerade?
Det var nog inte så stor skillnad i funktionskrav. Något vi inte inser idag, är att vintern (längre och kallare förr!) var den bästa tiden för många sysslor, t ex i skogen, transporter mm, så det var nog lika viktigt för alla att ha ändamålsenliga fordon. Men visst är det så att idéer och utveckling skiljer sig. Lokala vagnmakare hade dessutom sina egna idéer och knep plus att dom ekonomiska förutsättningarna var olika.

Vi kanske ska vända oss till VHS för mer informationsfiskande? :idea:

LIA.

Nu!
Ja, det är typ precis en sån lite "kälke" som jag vill ha! Bara litegrann man kan ut och åka omkring med för skojs skull. :)

Ja den är skitbra! :) Måste bara skryta lite mer med den :angel: Fungerar lika bra till den lille som till den store *ler* Den lille har också rekade skaklar - modell småa.

agnsjotur0102.JPG

Fast vinkeln på fotot gör att kälken ser jätteliten ut! eller pållen stor...? hähä
...jag vill ha snööööööö....

Hästen kan ju iof för över bakbenet på fel sida om det skulle sig illa men med lite högre skaklar så är ju risken inte lika stor iaf :idea:
http://www.poconocountrycarriagesinc.com/sleigh_photo-2-large-with_text.jpg
http://www.nipissingu.ca/faculty/frann/macgillivray/MalcolmIsabellesleigh.jpg

MittNyaJag skrev:
Ja, det har jag funderat på oxå, men går det om man gör rekade skaklar oxå? Blir inte det konstigt om medarna lägger sig på tvärslån när tvärslån vill röra sig..`*hum*

Men om hästen bromsar behöver inte/ska inte tvärslån röra sig! :D
Snarare tvärtom det ska vara stumt så att släden inte kanar på sidan.
När hästen drar åker tvärslån ut/upp en bit från släden o marken och skakel ändarna kan röra sig (rekat)!

Har du fler bilder på kälken!?
Om man kan få plagiera lite.. ;)

Hur är den byggd?
*nyfiken*

Här kommer några bilder :) :

kalke1.JPG

kalke2.JPG

kalke3.JPG

kalke4.JPG

Kälkens födelse: vi hade kompisar på besök och ville hitta på nåt kul med skotern. 4 pers o en skoter... hm. Sambon försvann o "slängde ihop" denna. Vi rejsade runt o skjutsade varann (öglan framtill blev väl testad kan man säga :angel: ). Senare tyckte jag att den skulle vara perfa till shettisen o trixade till det med draglinor o svängel.. o "fotbroms" *host* .. Med en så cool pålle så funkade det ju men skaklar är att rekommendera.

Medarna kommer ifrån en pyttig timmerdoning och jag bad sambon höja upp sätet senare, varav de extra brädbitarna under "sittskivan".
Tycker det är bra att sitta sådär gränsle - man kan spjärna med fötterna o parera när det behövs. Typ när man måste över isig väg eller kommer i fullfartshastighet a lá shettis i kurvorna :rofl:

Nedan en bild för att få uppfattning om hur stor kälken är (tömmen ser konstig ut då den hakat i bakselen tillfälligt och min ansiktsfärg har skapats av de många minusgraderna :D )
pompe_kalken.jpg

Hoppas detta hjälpt till med tips o inspiration :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 637
Senast: Kajsalisa
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Samhälle Jag ska skicka in hästarnas pass till föreningen och därför behöver jag veta att det kommer fram. Hur fungerar det som förr hette...
Svar
14
· Visningar
1 408
Senast: Ramona
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 578
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025