MittNyaJag
Trådstartare
Vad tror ni?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, men är inte doningar ett arbetsfordon då?Med all reservation för att det förr fanns all slags egna varianter och uppfinningar över landet, och i andra länder, så har jag uppfattningen att rekade skaklar användes till arbetsfordon.
Det fanns div patentskakellösningar, men dom var i allmänhet ganska stora och klumpiga.
Till risslor sattes väl skaklarna ofta direkt på medarna? Kanske kompletterat med svängel?
Haha, Tack. Sånt man roar sig med på kvällarna när man är ensam hemma.Du ritar bra!
Ja, det har jag funderat på oxå, men går det om man gör rekade skaklar oxå? Blir inte det konstigt om medarna lägger sig på tvärslån när tvärslån vill röra sig..`*hum*Många slädar har en slags broms;
längst bak på skaklarna sitter ju en tvärslå och när hästen bromsar ska den åka ner mot marken och släden (medarna) åka på/upp på den och tvärslåns ändar åker då ner i marken och bromsar.
De var ju smidiga!Jag funderar oxå på att bygga en smidigt vinterdon efter häst nån gång i framtiden
Men då hade jag tänkt mig typ sådana här skaklar, böjda och med en svängel på tvärslån
http://www.a-dbuggy.com/red_sleigh.JPG
Jomenvisst!Ja, men är inte doningar ett arbetsfordon då?
Jag tror det. Undrar därför om inte svängeln är till för draglinor? Skulle sådana gå fritt utanför släden?Är det kroken på meden där under som du tänker på?
Brytning mot släden?Fungerar ypperligt och jag förstår inte riktigt varför det inte skulle göra det?
Det var nog inte så stor skillnad i funktionskrav. Något vi inte inser idag, är att vintern (längre och kallare förr!) var den bästa tiden för många sysslor, t ex i skogen, transporter mm, så det var nog lika viktigt för alla att ha ändamålsenliga fordon. Men visst är det så att idéer och utveckling skiljer sig. Lokala vagnmakare hade dessutom sina egna idéer och knep plus att dom ekonomiska förutsättningarna var olika.Det är inte så att det är rätt olika beroende på vart i landet man är då? Ju längre norrut man kommer desto viktigare var det väl att vinterfordonen fungerade?
Nu!
Ja, det är typ precis en sån lite "kälke" som jag vill ha! Bara litegrann man kan ut och åka omkring med för skojs skull.
MittNyaJag skrev:Ja, det har jag funderat på oxå, men går det om man gör rekade skaklar oxå? Blir inte det konstigt om medarna lägger sig på tvärslån när tvärslån vill röra sig..`*hum*