Rejäla muskelspänningar!

J

Juliae

För några dagar sedan upptäckte jag ett förändrat bettende när jag ryktade mitt arabsto. Helt plötsligt så högg hon emot mig!
Hon som i vanliga fall är den mest tillgivna och lugnaste hästen i all hantering. Jag förstod ingenting så jag gick ut med henne på stallplanen och kände igenom henne på stället hon reagerat -ingenting. Sen gick jag en promenad med henne och stannade då och då och klämde/smekte/tryckte här och där -fortfarnde ingenting.
Dagen efter högg hon igen när vi stod i stallgången, så jag ställde upp henne ute istället gjorde iordning henne och red som vanligt (utan några som helst problem)

Nu idag lånade jag en otroligt bra bok på biblioteket som handlar om punktmassage ("Friskare häst" av Chris Olson) Jag läste på i en timme och åkte sedan till stallet för att prova (hela tiden med boken vid min sida) Och OJ vad späna hon var. Helt plötsligt reagerade hon mycket kraftigt på minsta beröring och vid zon 2 (bogen) så flög hon fullkomligt i taket och höll på att slita av grimskaftet.
Så jag tillkallade min Mamma som fick hålla i henne ute på stallplanen medan jag gick igenom alla de 8 zonerna som beskrivs i boken och hon reagerade mycket kraftigt (kastade med huvudet, sparkade, slog med hovarna i marken, högg, hoppade..) vilket det stod i boken var helt naturligt för en så späna häst och att det bara var att fortsätta massera för att mjuka upp dessa zoner (men såklart tänka på säkerhetsreglerna).
När jag gått igenom zonerna så gott jag kunde gick jag ut och skrittade med henne för blodcirkulationen skulle kunna transportera bort alla de slaggprodukter som uppkommer.

Nu är det så att deta är första gången jag är med om en häst med så kraftiga muskelspänningar och såklart skulle behöva lita rådd, tips, och andras erfarenheter!

Kan tilläggas att jag sedan jag köpte henne har varit jättenoga med att både massera och strecha henne efter jag arbetat så jag vet faktiskt inte varför detta har uppkommit just nu..

Blir det inte bättre om någon/några veckor är det ju bara att ta hit någon med utbildning inom detta. Men enligt boken ska man alltså kunna fixa spänningar själv även om hästen reagerar kraftigt i början.

Hoppas på svar!
Mvh Julia
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rejäla muskelspänningar!

Det är inte alltiid rätt att bara massera på ömma muskler, om ett område är inflammerat eller en sträckning eller nåt, så kan man inte bara massera.
Om hon reagerar så kraftigt, hade jag börjat med att ta ut en vet.
Och sedan en utbildad massör, som går igenom hästen först, då får man tips på hur man kan massera områdena själv.
Själv var jag med om att låta en massör massera på en häst med "muskelinflammation "i ländområdet, detta förvärrade skadan, vilket resulterade i en lååång:eek:rehabilitering, jag har lärt mig att alltid börja med en bra vet. innan jag börjar med egna varianter
 
Sv: Rejäla muskelspänningar!

Ta ut en veterinär istället.
Att massera kan göra mer skada än nytta.
Om du bara har kunskap att massera efter en bok så ska du inte utsätta hästen för det utan istället låta någon som är kunnig hjälpa dej.
Så börja med vet. sedan kan nog en equiterapeut hjälpa dig när du vet att det inte är andra skador.
 
Sv: Rejäla muskelspänningar!

Det finns så mycket olika saker muskelspänningar kan bero på att det inte är värt att börja laborera själv.
Vi har en ponny som har varit otroligt spänd i ena sidan och har haft hemma i omgångar massör,eqiuterapeupt,vetrinär men orsaken låg i en tappad tand och skevhet i bettet vilket vetrinären från första början inte såg utan bara tyckte efter en snabb koll att den var normal i munnen.
 
Sv: Rejäla muskelspänningar!

Jag har just lånat boken på biblioteket, och i boken står det precis som du säger, att hästen kan reagera kraftigt första gången, men att det går över. Enligt min mening kan du vänta med att ta ut veterinären, och se vad som händer när du fortsätter använda massage. Kanske göra lite psykisk träning först, som också beskrivs i boken? Ni som inte läst boken vet antagligen inte vad den går ut på. ;)
 
Sv: Rejäla muskelspänningar!

När jag gått igenom zonerna så gott jag kunde gick jag ut och skrittade med henne för blodcirkulationen skulle kunna transportera bort alla de slaggprodukter som uppkommer.

Och vad skulle detta då vara för "slaggprodukter"?
 
Sv: Rejäla muskelspänningar!

Det tar oftast ett par gånger innan hästen kan slappna av och tycka att det är skönt,när man masserar är syftet att skapa en blodcirkulation i muskeln som löser upp spänningar och transporterar bort slaggprodukter (mjölksyra och andra gifter som inte har kunnat passera pga avsaknad av cirkulation på det stället,blodet transporterar till olika organ.)tex salter mm.Oftast kan man uppleva att hästen blir sämre innan den blir bättre.När man jobbar med olika inflammationer i tex kors mm (såkallade vilande inflammationer som har varit där länge) drar man oftast igång inflammationen igen med cirkulation och hästen får ondare,detta¨är ett sätt att få kroppen till att självläka sig själv genom att åter igen sätta in alla resurser kroppen har till det området.Inflammationer tar tid och man måste veta vad och varför hästen har inflammation.När det gäller alternativa metoder massage,laser mm handlar det mycket om att behandla symtomen innan du kommer fram till ursprungs skadan,spännigarna finns oftast där av olika anledningar(inte säkert att det är tvunget med veterinär,men alltid att rekommendera)En vanlig massage för att ha en mysig stund eller att öka blodcirkulation är inget farligt bara mysigt när hästen har lärt sig att slappna av.Kom ihåg att hästar är väldigt känsliga för beröring och olika raser tål olika mkt rekommenderar att inte massera mer än en timme.
 
Sv: Rejäla muskelspänningar!

Spända muskler har sämre blodgenomströmning och det är blodet som transporterar bort mjölksyra och annat, det är antagligen detta som syftas på.
 
Sv: Rejäla muskelspänningar!

Min häst kan oxå reagera om han fått träningsvärk efter ett hårt pass.
Det gör man ju själv med. Har man träningsvärk i rumpan vill man ju inte dirket bli masserad för att det gör ont.

Jag brukar smörja in med arnika efter sådana pass som jag misstänker att han skulle kunna få träningsvärk efter. Och ett skrittpass dagen efter är väl den bästa medicinen kan jag tänka mig, som min egen bästa bot mot träningsvärk är att simma:banana: lite svårt med hästen dock :angel:
 
Sv: Rejäla muskelspänningar!

jag tycker du ska ta reda på varför din häst plötsligt blivit så extremt öm! det är inte normalt och tyder på sjukdom.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 872
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 476
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 900
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp