Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När det gör tillräckligt ont så går hästen med stapplig gång, ja. I mitt fall hann det alltså inte bli belastningsfång men utan behandling och snabb skoning hade hon troligen utvecklat det till fång. Smärtan är ju tecken på att det är överbelastat och att därifrån gå till ett sjukdomstillstånd är inte så lång väg... Om du själv har överansträngt något eller varit överbelastad i t.ex. ett knä eller fot så dröjer det inte lång tid innan du får en inflammation av området och avlastas då inte området så blir det bara värre...qodrofenia skrev:kan en häst får den där typiska stappliga gången när den bara är ömfota..?
*Q klurar vidare*
När någon säger plattfot så ser jag typ nått sånt här framför mig .älgen skrev:"Plattfot" är bara ett lokalt uttryck.
Fy 17 vilka bilder.qodrofenia skrev:När någon säger plattfot så ser jag typ nått sånt här framför mig .
Hon skoddes först med kapad tå och sulor, det var innan hon röntgades. Därefter valde jag att ha flappskor då de främjade hovmekanismen mest.qodrofenia skrev:Tack så jätte mycket för dina svar ..dom ger otroligt mycket..
måste vara otroligt smärtsamt för hästen att ha det på detta viset.. smärtlindrig måste ju vara viktigt.
rörde sig din bättre på mjuk undelag?`
Hur skoddes den? beslag? sulor?
Vi hade hästarna installade det året p.g.a. mygginvasion...hon fick gå i liten sjukhage under med.behandlingen och jag valde att ha en som var lerig inne i samma hage som de andra hästarn. Det gav svalka och avlastning. Jag upplevde inte att hon var sämre efter en natt inne...medicinen gav ju smärtlindring och sen kom skorna på och då blev hon ju bra på en gång.qodrofenia skrev:gick din ute dygnet runt eller var den uppstallad på nätterna.. kunde du se någon försämring tex på morgonen?
Jag anser att det då är akut, ja!...veterinär omgående, hovis därefter och beställa tid för röntgen för att kolla hur illa det är ställt...hade jag gjort!...och gjorde i mitt fall trots att det då handlade om ömhet hos en oskodd hästqodrofenia skrev:man skulle med andra ord kunna säga att en häst som är skodd med sulor och med samma symtom som din är det riktigt illa med??
qodrofenia skrev:så när hästen har puls båda fram .. har det då övergått till nått annat än bara ömma fötter`?
vad hadde den för symtom då?
Är det vanligt att en häst som är ömfota får det?
*luddig fråga*
Är det din häst som beter sig som en fånghäst el nån som står i samma stall?