rejäl puls båda fram??

Sv: rejäl puls båda fram??

qodrofenia skrev:
kan en häst får den där typiska stappliga gången när den bara är ömfota..?
*Q klurar vidare*
När det gör tillräckligt ont så går hästen med stapplig gång, ja. I mitt fall hann det alltså inte bli belastningsfång men utan behandling och snabb skoning hade hon troligen utvecklat det till fång. Smärtan är ju tecken på att det är överbelastat och att därifrån gå till ett sjukdomstillstånd är inte så lång väg... Om du själv har överansträngt något eller varit överbelastad i t.ex. ett knä eller fot så dröjer det inte lång tid innan du får en inflammation av området och avlastas då inte området så blir det bara värre...

älgen skrev:
"Plattfot" är bara ett lokalt uttryck.
När någon säger plattfot så ser jag typ nått sånt här framför mig .
hoof%20cracks%20A.jpg

Tack så jätte mycket för dina svar ..dom ger otroligt mycket.. :bow:

måste vara otroligt smärtsamt för hästen att ha det på detta viset.. smärtlindrig måste ju vara viktigt.

rörde sig din bättre på mjuk undelag?`

Hur skoddes den? beslag? sulor?

qodrofenia skrev:
När någon säger plattfot så ser jag typ nått sånt här framför mig .
hoof%20cracks%20A.jpg
Fy 17 vilka bilder.
min ena är tung o plattfot, men det syns inte.
Den skos med täta intervaller vb o tillåts inte att flyta ut till pannkakor.

bilden hittade jag på nätet ..ingen häst jag känner alltså..Min häst har heller inga problem ..jag frågar i ren nyfikenhet..

En häst tex som ser ut som ovan i fötterna.. om en sådan ska skos och försöka återställas till en normal hov form igen måste det väl ske under lång tid..med täta skoningar.. eller har jag fel då.. ?

Läste i en annan tråd om att du haft fång eller hur det var på din.. kan du berätta om händelse förloppet på den..?
mvh

qodrofenia skrev:
Tack så jätte mycket för dina svar ..dom ger otroligt mycket.. :bow:

måste vara otroligt smärtsamt för hästen att ha det på detta viset.. smärtlindrig måste ju vara viktigt.

rörde sig din bättre på mjuk undelag?`

Hur skoddes den? beslag? sulor?
Hon skoddes först med kapad tå och sulor, det var innan hon röntgades. Därefter valde jag att ha flappskor då de främjade hovmekanismen mest.

Ja, när hon uppvisade värsta symtomen rörde hon sig bättre på mjukt underlag. Har dock träffat på hästar med utvecklad fång som inte fixat mjukt underlag förutom mjuk sand.

gick din ute dygnet runt eller var den uppstallad på nätterna.. kunde du se någon försämring tex på morgonen?

qodrofenia skrev:
gick din ute dygnet runt eller var den uppstallad på nätterna.. kunde du se någon försämring tex på morgonen?
Vi hade hästarna installade det året p.g.a. mygginvasion...hon fick gå i liten sjukhage under med.behandlingen och jag valde att ha en som var lerig inne i samma hage som de andra hästarn. Det gav svalka och avlastning. Jag upplevde inte att hon var sämre efter en natt inne...medicinen gav ju smärtlindring och sen kom skorna på och då blev hon ju bra på en gång.

man skulle med andra ord kunna säga att en häst som är skodd med sulor och med samma symtom som din är det riktigt illa med??

qodrofenia skrev:
man skulle med andra ord kunna säga att en häst som är skodd med sulor och med samma symtom som din är det riktigt illa med??
Jag anser att det då är akut, ja!...veterinär omgående, hovis därefter och beställa tid för röntgen för att kolla hur illa det är ställt...hade jag gjort!...och gjorde i mitt fall trots att det då handlade om ömhet hos en oskodd häst;)

ser det som du gör ..tycker det är akut när det är så mycket..sen är det väl så att enligt lag så skall man skydda djuren mot onödigt lidande och ömma fötter eller vad det nu må vara som felas är väl just onödigt lidande för ont gör det ju uppenbarligen.

qodrofenia skrev:
så när hästen har puls båda fram .. har det då övergått till nått annat än bara ömma fötter`?

Ja det kan ha uppstått blödningar i hoven pga tex tunna sulor (som kan vara orsak till ömheten) Blödningarna kan sedan bli hovbölder.

Därav pulsen i så fall.

Fång ger puls.

Slag mot tunna sulor kan också leda till urkalkning av hovbenet på lång sikt, om det fortsätter, har jag lärt mej i alla fall.

Är hästen öm i fötterna och samtidigt har puls så ta ut veterinär för något fel är det ju. FÅNGVARNING!!!

Tack så jätte mycket för alla bra svar.. fyll gärna på med mer ..vill veta så mycket som möjligt om detta.. kunskap är ju inte tungt att bära ;)
Finns det någon som har blider på
*tunna sulor
*fång skoning
* hovar med fång som ännu inte är åtgärdade.
?
Någon hovslagare vore trevligt att få in i tråden som kan förklara hur en fånghäst ska skos och hur man hjälper en såndan häst via skoningen bäst..Även gärna förklaringa runt hur "plattfot" tex bör åtgärdas.
tack på förhand.
Q

Min häst har haft fång och är fångskodd nu. Han har kapade tår och en sko som är lite uppbyggd fram vid tån (alltså den blir tunare längre ut mot tån) Va svårt det var at förklara..:crazy:
Men det bygger iaf på att han ska ha lätt att rulla över foten.

Är det din häst som beter sig som en fånghäst el nån som står i samma stall?

Är det vanligt att en häst som är ömfota får det?

*luddig fråga*

Min hovslagare och jag var i början av sommaren överens om att låta min häst gå barfota en "verkningsperiod", för att hovslagaren ville ha lite mer hov att jobba med. Min häst har tidigare varit rejält felverkad och trångskodd. Min hovslagare var noga med att poängtera att jag skulle höra av mig om hästen ömmade. Jag har nämligen försökt ha hästen barfota tidigare, med tydlg ömning som följd.

Min häst fick gå i hagen tre dagar och sedan skrittade jag två dagar. Hästen trängde ut mot dikeskanter, mjukt gräs och liknande. Men det har hon alltid gjort, "prinsessan på ärten". Så jag var kall och började rida som vanligt. Hästen började snubbla, krångla och ville inte gå ut, alls förutom till hagen till sist och den snubblade till och med när vi bara gick över vägen till hagen.

Vid ordentlig visitering kände jag puls fram. Det hade gått drygt en vecka. Jag ringde hovslagaren. Han bad mig avvakta tre dagar till. Men sen ringde han ett par timmar senare själv och sa att han skulle komma samma em. Och jag kan säga, att jag var "inte mkt värd då inte"... :o

Hästen hade puls runt om och var rejält ömfotad. Hovslagaren snyggade till fötterna och slog på skor runt om. Vi hade funderat på att bara ha skor fram. Men hovslagaren sa att det inte var någon idé. Jag fick ta ut henne på vägen och man riktigt såg hur nöjd hästen var över skorna. Sedan longerade jag en liten stund i skritt och trav nere på stallplan och inte en markering, eller protest.

Så för mig är svaret enkelt. Ömfoting kan ge puls ja. Och barfota är inte alltid bäst. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
440
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 205
Senast: Blyger
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18