C

Cronis

Någon som pysslar med det? Kan någon förklara lite löst vad det handlar om...? Jag blev erbjuden jobbi ett reining stall, å jag som bara rider western på hobbynivå kan ju ingenting...! :eek: :angel:

Det finns massor att säga om reining men detta är en liten sammanfattning:
"Reiningen är en av många tävlingsgrenar inom westernridningen. Det är den enda grenen som numera räknas som en FEI gren. Detta innebär att reiningen ingår i VM och förhoppningsvis blir det även en OS-gren.
Reining är westernridningens dressyr. Ett program ska ridas, och detta görs i galopp. Här ingår olika rörelser, som till exempel spin, slide stop, rollback och galoppombyte. En spin är en snabb bakdelsvändning. Hästen centrerar över sitt inre bakben och flyttar frambenen runt det. Slidestop är en stopp från galopp där hästen sätter sig ner och glider med bakbenen samtidigt som frambenen rör sig ytterligare ett par steg. En rollback är en 180° vändning, omedelbart efter en slidestop och när hästen vänt ska den galoppera iväg direkt."

Ok, tack ska du ha...! Låter kul! Jag vill ju lära mig slidestop. Men det kommer så småningom!
Om man ser grenmässigt i western så är jag mest inne på trail, men jag har inte tränat något, tycker det verkar roligt å spnnande. Allra helst när jag har en häst som inte alls är lämpad för trail... :crazy: :angel: :D

Jag började också med trail vilket jag tyckte var jättekul. Tycker fortfarande det gör inte hästen. När hon inte får spinna o stoppa tycker hon att det är trist.

För att lära hästen slidestop krävs mycket träning i att få vikten på bakdelen. Hästen måste bära sig på ett bra sätt och vara mycket mjuk o rörlig. För att senare kunna glida så krävs mycket muskler så hästen orkar hålla ihop benen då den glider. Man kan inte tvinga fram det utan det kommer när häst o ryttare är redo. Framförallt då hästen är lösgjord så den inte sätter ner frambenen först, låser bogarna osv.

Reiningen är ingen dans på rosor, men det är riktigt roligt!!!

Har du möjlighet att jobba i ett sådant stall och är inresserad så ta chansen. Du kommer förmodligen lära dig massor! :)

Ja, jag vill gärna ta jobbet, men problemet är att det ligger 40mil hemifrån, å jag måste lämna pojken, vilket jag inte vill... Men jag funderar på det! Det gör jag!

Jo, jag hr ju förstått att hästen måste vara rätt musklad å lösgjord, såg frästen ett ekipage i söndags på en kurs, göra slidestop, visserligen bara början till det, men dom glev väl ca en halvmeter iaf, å dom galopperade i ett lugnare tempo in i stopet. Det va tufft!

Det e tufft när allt fungerar, mindre tufft när man gör ett misstag o hästen studsar.. Aj.. :crazy: Men som sagt när allt fungerar o man glider några meter så är det en häftig känsla!

Lycka till och hoppas du tar jobbet! :)

Jag vill lära mig, å möjligheten finns när jag (om jag) tar jobbet!

Tack!

hej... vad avundsjuk jag blev på dig nu när jag läste att du har chansen att jobba i ett sådant stall... tycker att reining är jätte kul....men min ponny är la inte direkt den bästa hästen till det..(trodde jag...) men nu börjar hon stoppa ordentligt... det blir ju en halv meter stopp nu för tiden... så det går framåt... :bow: men hoppas du kommer trivas med jobbet om du nu tar det..... lycka till isåfall!!!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 507
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar