Jag tror att en stor andel av westernryttarna i Sverige trots allt inte prioriterar rasförbundens tävlingar eller har ambitioner mot elitnivå, utan är ganska tillfreds med tävlande på klubb- och regionnivå.
Håller med.
Och funderar på varför man (många/en del/några) anser att när man blir riktigt duktig så ska man "gå vidare" från WRAS till någon rasförenings arrangemang eller SRHA eller liknande.
Varför inte delta i tävlingar som arrangeras av WRAS?
Som någon (tror @Cilva ) skrivit: WRAS borde inte behöva vara en organisation att "gå vidare från".
Är man duktigast och rider den bästa hästen så vinner man. Har man otur så var det någon på en arab eller någotannat som för dagen gjorde en bättre ritt och då vann det ekipaget.
Och om de där bästa ryttarna deltar, så sorterar det sig antagligen ganska bra att de som inte håller måttet väljer en lite beskedligare nivå att tävla på.
Att det sedan finns rasförbund och rastävlingar är en helt annan sak, det finns ju inom andra raser och andra grenar också så det är helt oproblematiskt.
Man kan ju fundera, nu med SvRF.
Eftersom det handlar om att ta ut ett landslag kan man tänka sig att de bästa ryttarna kommer att ansluta sig till SvRF-ansluten klubb och tävla på tävlingar arrangerade av SvRF.
Men jag hoppas ju att även de som inte är eliten, också kommer att göra det.
Såtillvida tycker jag att SvRF är bra: man arrangerar inom samma förbund, från gräsrotslätt nivå upp till svåraste nivå inom samma förbund. I alla ingående discipliner.