Det är viktigt att det ska vara lättillgängligt att pyssla med western. Lokala klubbar och mindre tävlingar är alltid bra om man inte vill eller tycker sig ha möjlighet att åka till Axvalla, Grevagården, Bökeberg eller var man nu har tävlingar.
Att många börjat tävla i WRAS för att sedan går vidare till andra föreningar är inte konstigare än att exv. Zlatan börjat i en lokal klubb, gått vidare till Malmö FF och sedan fann mer utmaning i proffsklubbar i Europa. Att han lämnade Malmö betyder inte att den klubben inte är bra och tillräckligt utmanande för många andra på samma sätt som att WRAS inte är dåligt per definition.
Jag tänker mig att WRAS är viktigt för att hålla liv i westernridningen i hela landet. Vi är ändå rätt många som bara på grund av avståndet dras oss för att åka till exempelvis Axvalla. Specialföreningarna behöver inte på något sätt jobba för westernridning i hela landet, det har däremot WRAS tagit på sig och det tycker jag är bra.
Jag tycker inte att ditt exempel om Zlatan går att jämföra med diskussionen om WRAS vs specialföreningarna. Malmö FF och Byalaget FF tillhör båda två fotbollförbundet. WRAS och specialföreningarna är helt olika förbund/föreningstyper.
WRAS fyller en funktion att samla intresserade av westernridning, det är självklart. Själva tanken är inget fel på. WRAS har under majoriteten av sina 30 år varit bra för western i Sverige. Detta speciellt när föreningen styrdes av kompetent folk vilka satt kvar under lång tid och medlemmarnas väl främst. Det skedde en försämring vilket mynnade ut i bråket kring anslutningen till SvRf, då dolda agendor avslöjades och de enligt FS obekväma personer (som slog vakt om medlemmarnas fortsatta makt och insyn i föreningen) uteslöts på evig tid ur WRAS.
Att specialföreningarna inte behöver jobba för westernridning i hela landet förstår jag inte riktigt.
Meningen med jämförandet mellan Malmö FF och BK Flagg var att visa att BK Flagg på inget vis är en dålig förening bara för att några väljer att gå vidare mot nya utmaningar i andra föreningar. Samma tanke överfört på WRAS där någon kanske börjar sin karriär med sedan väljer att söka sig till en annan förening av olika skäl.
Min uppfattning är att WRAS utveckling gått kraftigt bakåt under fel ledning under sista 8-10 åren. Medlemmar och klubbar lämnar i stort antal. Styrelsernas storhetsvansinne, förmåga att rätta kostnader efter inkomster och ovilja att lyssna på medlemmar har skapat bekymmer internt.
Personer som insett att styrelserna bytt stadgar på egen hand viket försvårar medlemspåverkan och gör styrelsen och påpekat detta för andra medlemmar, har blivit uteslutna ur WRAS genom hemlighetsmakeri, konstiga "opartiska" disciplinnämnder med personer trogna styrelsen.
När sedan WRAS ledning helt oombett gett sig själva uppdraget att vara någon form av talesperson för Westernsverige är det kanske förståeligt att de andra föreningarna tröttnar, inte minst när det bevisas att kunskapen stundtals är något skral.
Att WRAS gått bakåt tidigare är tråkigt men vi kan inte ta det som en anledning till att låta det fortsätta gå bakåt eller ge upp. Förbundsstyrelsen är så vitt jag vet till stor del utbytt och kan inte lastas för tidigare styrelsemedlemmars misstag. Dessutom är det medlemmarna som väljer och då gäller det att vara i kontakt med valberedning och i övrigt vara aktiv på årsmöten. Styrelsen kan inte byta stadgar själv men oklara formuleringar har förekommit men det gäller då också för medlemmarna att vara aktiva och insatta i vad beslutet på mötet gäller.
Att FS har nya ansikten är ett måste. De har säkert de bästa intentioner, men frågan är om föreningen är inom räddning. Inte så att den dör här och nu, för den som sagt fyller en funktion, men tidigare FS har misskött föreningen på ett imponerande sätt. Att WRAS åter kommer blomstra för i fornstora dagar är en utopi. Tyvärr. Orsaken till föreningens grundstötning har med att göra att medlemmarna inte engagerade sig, utan överlät beslutsfattande till F utan erforderlig kontroll. Ett bekymmer i alla föreningar är oviljan att engagera sig i styrelsearbete eller på annat sätt hjälpa till med mantimmar i sin förening.
Tidigare FS arbetade målinriktat för att minska medlemmarnas möjlighet att påverka genom att ha ett antal vattentäta skott vilka förslag och funderingar skulle passera. På så sätt säkerställdes möjligheten att besvärande frågor och tankar skulle försvinna på vägen. Just denna hantering har FS fått mycket! kritik för. Stadgarna var som du säger oklart formulerade, något som Kan bero på okunskap, men lika väl medvetet då FS påstår sig ha tolkningsföreträde.
Är det verkligen så att WRAS inte har blivit ombedda att fungera som ansiktet utåt för Westernsverige? Det är illa om det är så att förbundet tagit på sig det utan att vara ombedda. Å andra sidan kan det ju finnas protokoll med beslut om det. När det gäller kunskapen hos WRAS styrelsemedlemmar så vet jag inget om det eller hur det kan bevisas men återigen så är det medlemmarna som väljer styrelse så då måste medlemmarna tänka igenom sina val mer noggrant.
Vilka skulle bett WRAS att företräda alla avel- och specialföreningar? Medlemmarna i ras- och specialföreningarna har inte gett WRAS något mandat att företräda dom. Nuvarande FS måste inse att föreningen är i kris, de måste inse att kostymen de har är för stor. Eftersom man inte har medlemsunderlag att fylla kostymen, måste man byta kostym. En slimmad, transparent kostym som passar användarna.
Jag hoppas att vi får se en förening i bättre hälsa om några år. Men det kräver som du säger aktiva medlemmar vilka även har kunskap och intresse att bidra till föreningens stabilitet. Hoppas att de finns.