Tack! Jag är så himla osäker på hur jag ska klara det där. Hon vill gärna gå låg och rund, men är såklart superstel i halsen just nu och har ingen ömhet i ryggen men är stel och vill inte gärna lyfta magen, eller komma upp ur manken. Förstås, det är ju en del av symptombilden. Käken var spännande, det hade jag ingen aning om!
Det är ju ett rätt knepigt arbete med de hästar som pga problematiken i halskotpelaren har den där styvheten. Man måste jobba emot deras kropp. Och i vissa, typ de flesta, fall forcera genom kroppen. Det arbetet med att forcera det så pass är dock inte riktigt rimligt att man som vanlig ryttare eller ens vanlig tränare kan begäras göra. Det krävs ju rutin av just det här lite extremt sjukgymnastiska arbetet där man måste få till ett annat rörelsemönster.
Finns det också ataxi kan man behöva arbeta väldigt riktat i att få till snabbare respons i något ben/få den mer liksidig.
Vid för svår ataxi bör man väl så klart låta hästen slippa och inte riskera människors hälsa.
Just det där med att i vissa fall i början behöva arbeta mot hästens kropp anser jag vara varför det krävs lite rutin för att göra en rejäl förändring.
För att bli väck stelheten arbetar jag en del med böjning och sen även böja sida till sida. Då måste hästen vara korrekt i formen och inte dra in halsen eller spänna underhalsen.
Det finns problem i att rekommendera folk hur de ska jobba i sånt här just iom att det är lätt att göra fel.
Optimalt vore väl att försöka hittavettig rehabtränare i din trakt.
Ang käken så är ju den i nära förbindelse till atlas/första nackkotan. Kan hästen inte röra käken fullt blir det problematiskt på fler sätt. Bla kan de inte ställa i korrekt nacken om de inte kan skjuta ut käken åt motsatt håll.
Det leder till problematik ända till bakkärran om inte ställningen går igenom.
Utöver att om hästens käke är låst får de svårare att mala födan.
Och om de trots felbalanserat munjobb ska mala mat, arbetas etc blir det spänningar i käkled och nacke.
Det brukar leda till smärta givetvis och en ovilja att arbeta korrekt och dra in halsen i manken sas för att skydda sig.
Så om man har fynd i halskotpelare är det än viktigare att se till att hästens bett är biomekaniskt fungerande.