Rehabilitering för hästar (och ungdomar) ?

M

Morgonsol

Jag är en ung tjej på snart 16 år, men jag har redan planer på hur jag ska kunna hjälpa hästar och ungdomar. Jag vill ha en gård där jag kan ta emot vanvårdade hästar och hästar som anses vara galna på grund av felhantering. Samtidigt vill jag hjälpa ungdomar som har det svårt, om det så är droger, våld i hemmet eller om de har självmords tankar, osv.

Jag vill ta två flugor i en smäll genom att hjälpa ungdomarna genom att låta dem hjälpa hästarna. Jag tror att de kommer finna en vän i varandra. Hästen får tillbaka sitt förtroende för människan samtidigt som människan hittar en vän som hjälper dem igenom svårigheter.

Tror någon att detta skulle kunna vara ett projekt som går att genomföra? Är det någon som redan har börjat med denna typ av rehabilitering?
Jag vill gärna diskutera med människor som tänker i samma banor som jag.

Jag är medlem i Lindberga 4h klubb, som ligger i Ede. Ede ligger i mellan Torpshamamr och Stöde, Västernorrland.

Ida Larsson. En vän till människor och djur.

Sv: Rehabilitering för hästar (och ungdomar) ?

Finns ju en hel del familjehem/LVU-hem/etc som har hästar som en del i verksamheten. Inte just vanvårdade hästar kanske, men hästar.

Din plan är väldigt fin, och delvis tror jag att den går att utföra. Däremot är frågan om det går att kombinera och samtidigt få ekonomi i det?

Det låter som en fin tanke, men samtidigt tycker jag att det låter som om det kan bli farligt. Undrar om det är så bra att att ha hästar som "anses vara galna på grund av felhantering" i en sådan här verksamhet :crazy:?

Jag har verksamhet för hästar som farit illa och olika typer av problemhästar och kan säga att det inte är någonting som är ekonomiskt vinstgivande. Ev. att du kan få det att gå runt om du bara tar hand om "dyra" hästraser och får rejält betalt från exempelvis kommun för ungdomarna, men i mitt fall i allafall så är det på ideelbasis och skulle aldrig gå utan ett annat arbete. Ska också tilläggas att verksamheten i sig är en (obetald)heltidstjänst så plus min arbetstid på jobbet så är det inte många timmar kvar på ett år.

För mig är det värt det och jag hoppas på att någon gång kunna utvidga verksamheten med fler grenar så att det går att leva på den. Men det är nog långt fram i framtiden det, tyvärr.

Vacker tanke dock! :)

Iden är bra i sig, men det kommer bli svårt att få det att gå ihop. Plus att det kommer att krävas mycket väl utbildad personal för att ta hand om ungdomarna. Sådan behandling kräver ju personal 24/7 som har kompetens för det.

Bettsymatte.
Just den biten att, " hästar som anses var galna pågrund av felhantering". Blev väl kanske lite fel.:o Jag vill jobba med det på sidan av, ungdomarna skulle bara få ha hand om de hästar jag vet att de kan klara av. Säkerheten går helt klart först. Det är ju mycket som ska tänkas över innan man försöker sig på nåt sånt här.

Nixehen.
Vad heter din verksamhet och har den någon hemsida?
Jag tror att jag skulle kunna vara villiga att jobba med det 24/7 för att det tror jag är värt det. Vill så gärna göra saker för att hjälpa, men känner mig ganska otillräcklig nu. :(

Alla.
Det är helt klart för mig att det komemr att bli svårt ekonomiskt men jag tror att det kan vara värt det.

Fast för att blanda in ungdomarna i bilden behöver du ju ha personal, utbildning, tillstånd och hela baletten. Och det blir svårt att driva det på ideell basis, hästdelen däremot går ju att driva på mer ideell basis, men det krävs ändå en gård i botten, utbildning och tillstånd, dock i mindre omfattning.

Men håll drömmen vid liv, börja med utbildningsbiten och så tror jag att under tiden kommer mer bitar att falla på plats =)

Låter som en fin tanke men inte den bästa kombinationen!

Jag skall utbilda mig till arbetsterapeut och vill därefter arbeta med handikappade barn / ungdomar och ungdomar med problem skillnaden är att jag tänker använda mig av hästen som terapeut vilket då kräver kanon säkra hästar som alla kan hantera, rida och köra!

Tycker kombinationen "problem" häst och "problem" barn låter lite farlig!

Tycker att du först och främst ska skaffa dig en bra utbildning i botten och sen fortsätta utifrån den!:D

golden_tinka
Jag vet att ni reagerar på det där med problem hästar men det blev lite fel, den biten vill jag göra på sidan av. Ungdomar skulle bara få ha hand om de hästar jag vet med säkerhet att dom kan hantera.

Tänker utbilda mig till hovslagare, och någon också gå unghästutbildningen på Flyinge. Framtiden går inte att förutspå därför får vi se vad det blir av denna ide´.

Har en känsla av att jag kommer ta på mig att vara fosterförälder nångång.. Känns som så..

Vad ska du läsa på gymnasiet? om du ska hålla på med hästar och ev vidarutbilda dig på flyinge så är ju en gymnasieutbildning med inriktning på häst inte fel!;)

Det du bör utbilda dig på är inte häst. Det kan du "lära" dig vid sidan om under tiden du istället utbildar dig för att kunna ta hand om ungdomarna. Du kommer att behöva läsa på högskola och utbilda dig till saker som ekonomi, sociologi, psykologi och liknade så att du blir kvalifiserad att driva rörelsen.

En sak du måste tänka på oavsett om du har snälla hästar eller inte. Du kan aldrig någonsin släppa dessa ungdomar ensammen med hästarna aldrig någonsin. På väldigt kort tid kan de göra dumma saker som kan ta veckor att arbeta bort på hsäten sedan.

Och innan någon undrar jag talar av erfarenhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650
Skola & Jobb Fick nytt jobb för ett halvår sedan. Märkte direkt att gruppen var väldigt avvisande och inte speciellt välkomnande. Är en liten grupp...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
15 343
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023