M
Mayara
Min häst var tillbaka på kliniken igen igår efter tre behandlingar för hovledsinflammationer båda fram. Nu är han så bra som han kan bli och vi skall sätta igång försiktigt. Jag skulle nu vilja ha tips om hur vi kan rehabilitera honom så skonsamt som möjligt men ändå försöka att bygga upp honom så gott det nu går.
Fakta om hästen:
18 år gammal halvblodsval
har spatt
ska användas som promenad- och sällskapshäst
kan tömköras, ridas försiktigt på banan
Nu skulle jag vilja ha tips om hur jag kan sköta om och arbeta honom för att få honom att må så bra som möjligt.
De instruktioner vi fått är att hålla tån så kort som möjligt. Jag skor med classic roller fram och skor med brodd för bättre grepp bak. Jag kommer låta honom frå massage regelbundet för att minska spänningar. Funderar på vad jag mer kan göra och givetvis även på vad jag ska undvika att göra!
Någon som provat back on track på hästar med spatt och hovledsproblem? Hur sätter man skydden runt hovleden?...
Tacksam för synpunkter från er med liknande erfarenheter! /Mayara
Fakta om hästen:
18 år gammal halvblodsval
har spatt
ska användas som promenad- och sällskapshäst
kan tömköras, ridas försiktigt på banan
Nu skulle jag vilja ha tips om hur jag kan sköta om och arbeta honom för att få honom att må så bra som möjligt.
De instruktioner vi fått är att hålla tån så kort som möjligt. Jag skor med classic roller fram och skor med brodd för bättre grepp bak. Jag kommer låta honom frå massage regelbundet för att minska spänningar. Funderar på vad jag mer kan göra och givetvis även på vad jag ska undvika att göra!
Någon som provat back on track på hästar med spatt och hovledsproblem? Hur sätter man skydden runt hovleden?...
Tacksam för synpunkter från er med liknande erfarenheter! /Mayara