Rehab efter hovledsinflammation

M

Mayara

Min häst var tillbaka på kliniken igen igår efter tre behandlingar för hovledsinflammationer båda fram. Nu är han så bra som han kan bli och vi skall sätta igång försiktigt. :) Jag skulle nu vilja ha tips om hur vi kan rehabilitera honom så skonsamt som möjligt men ändå försöka att bygga upp honom så gott det nu går.

Fakta om hästen:
18 år gammal halvblodsval
har spatt
ska användas som promenad- och sällskapshäst
kan tömköras, ridas försiktigt på banan

Nu skulle jag vilja ha tips om hur jag kan sköta om och arbeta honom för att få honom att må så bra som möjligt.

De instruktioner vi fått är att hålla tån så kort som möjligt. Jag skor med classic roller fram och skor med brodd för bättre grepp bak. Jag kommer låta honom frå massage regelbundet för att minska spänningar. Funderar på vad jag mer kan göra och givetvis även på vad jag ska undvika att göra!

Någon som provat back on track på hästar med spatt och hovledsproblem? Hur sätter man skydden runt hovleden?...

Tacksam för synpunkter från er med liknande erfarenheter! /Mayara

Sv: Rehab efter hovledsinflammation

Jag tror du frågar efter igångsättnings-schema, kan du inte fråga din veterinär om det? Det beror ju på hur skadade de har varit, och hur länge.
Allmänt så brukar det gälla att öka gradvis, och variera underlag och arbete.
Om jag ska ge någon slags standard-schema så brukar det ofta vara börja 30 min skritt uppsuttet en vecka.
V2 1 timme skritt.
V3 börja med trav på raka spår, t ex 5 min första dagen och öka 5 min varannan dag.
V4 Lite böjda spår i trav.
V5 Galopp raka spår
V6 Mer galopp och böjda spår.

Med en såpass gammal häst och tre behandlingar skulle jag nog satsat på att dra ut det till dubbla tiden, dvs 4 v skritt.
Vilodagar behövs väl inte i början.
Tömkör gärna 1-2 dagar per vecka.
Ut i skogen, om det inte är så kuperat, och underlaget är hyfsat. Korta turer i början, allt gäller att vänja hästen gradvis.
Framförallt böjda spår är det som kan ställa till det med hovleder (även kotleder), så med böjda spår ovan menas 20 m volt och kortsidor, inte mindre.
Hoppas det hjälper något, och lycka till!

undvik att rida upprepande övningar, böjda språr, osv. varierande arbete. ett tips att att skritta dressyrprogram

Hej!

Sitter lite i samma sits som du. Detta fick vi i läxa av våran veterinär:

SKRITT på RAKT spår och JÄMNT underlag någon månad. Viktigt att hästen går i BALANS och inte går "nere med huvudet och såsar", dvs rid på tygeln i form!
Börja sedan att gå lite på kuperat underlag. Promenera över kavaletti/stockar/ och lite i skogen i SKRITT.
Öka med 5 minuter per vecka. Första veckan 10 minuter, nästa 15 osv.
Hoppa över traven och gå direkt till GALOPP som inte belastar framhovlederna lika mycket. Galoppen ska vi börja med efter 4-6 månader...
Hästen ska under tiden gå i en "liten" hage för att inte rusa runt utan att motionen ska vara kontrollerad, av mig.

JAg har Back on Track lindat runt benet och låter padden gå ner över kotan och kronranden.

Lycka till!

Tack. Vi bor givetvis i kuperade trakter, där det är svårt att skritta ut utan att hitta backar... Är det ok att skritta en del på ridbanan? Runt gärden borde ju också gå. Trav och galopp är det inte säkert vi kommer till med den här hästen, då han blivit pensionerad till promenad/sällskap. Det är min dotter som kommer att rida honom och hon klarar inte av att rida honom i from. Kanske kan gummisnodd eller chambon hjälpa till? Jag vill helst inte rida honom för att jag tycker att jag är för tung och vill ha en lätt ryttare nu när han ska sättas igång, men det kanske är bättre med en tung ryttare som kan få honom att gå i balans än en lätt som han gör lite som han vill med?

Använder du back on track paddar med vanliga lindor? Har du dem på natten eller?

Hej!

Skritt på banan är säkert okej ibland, bara inte på volt. Om din dotter inte kan rida i form är det ju bättre att rida med chambon än att inte göra det. Undvik gramantyglar bara.
Jag tycker det är bättre med en tyngre ryttare som rider i balans och i form än en halvtung som inte gör det. För hästens del gör 20-30 kg ingen skillnad tror jag.

Jag har BoT både med lindor och med ett par gamla låga transportskydd i teddy med kardborreband. De sitter på hela natten.

hej, jag har en häst som va halt i ungefär 5 månader. vi trodde att han bara hade sträckt sej o kunde bli bra men han blev aldrig bra så vi åkte upp med honom till en jätte bra klinik där vi gjorde tuppkam o de visade sej att de va i hovleden den satt. så han fick en spruta där o sen på åter besöket visade sej att han hade blivit rejält mycket bättre men han fick en spruta till. sen de sista o tredje besöker blev han frisk förklarad. jag satte igång honom genom att skritta i 30 min i 2 veckor. sedan trav och skritt i 1 vecka och sedan galopp. Men igång sättingen gjorde jag bara utomhus på raka spår. så jag fick rida ute i mörkret själv. senare efter 1-2 månader började jag rida i ridhuset. men nu tvekar jag ibland om min häst verkligen är frisk. Han går helt rent, men han kan kännas varm på hoven ibland. Detta gör mig så ledsen och förvirrad.:cry:
men jag tar det mkt försiktigt med han. fast han e igång nu är de vissa dagar jag bara skittar på han eller bara skritt och trav. Vissa nätter har jag backontrack på hans ben. jag tycker det är jätte bra. Jag har också classic roller på honom. vet inte om de ger någon skillnad men han haltar iaf inte.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·
Hästvård För första gången på många år kan jag börja hänga i hästdelen på buke igen! :bump: Jag har börjat hjälpa min granne med hennes...
Svar
0
· Visningar
648
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka