Regntäcke till kortbent islänning

Elina8

Trådstartare
Någon som kan tipsa om ett ofodrat regntäcke som passar en islänning med korta ben?

125 cm har varit lagom i de flesta jag provat. Provade ett 3 crown, och där fick han ha 135.

Problemet är att de går ner till knäna på honom om de är lagom långa i ryggen. :o Han fullkomligt drunknar i täcke och skulle han lägga sig ner eller rulla är jag rädd att man ska råka trampa på det.

Ska ringa runt till alla affärer jag kan komma på och se om jag får tag på något som inte är så långt, men hade varit tacksam om jag fick lite tips. :bow:

Sv: Regntäcke till kortbent islänning

om det bara är längden "under magen" som är problemet kanske du kan testa att korta det själv? annars har väl boetts täcken lite "bättre" passform...

Vet inte riktigt hur du menar. Hur kortar man det själv?

Men själva nederkanten på täcket kommer väldigt långt ner. Så det är ju samma runt om hela, från bogen och bak till baken. Om jag har kryssgjordarna under magen på det kortaste så är det precis så de inte är för långa. Och då drar de inte upp täcket eller hur man ska säga. Men även om det hade gått att hissa upp täcket på mitten genom att korta gjordarna så hade det ju fortfarande varit för långt vid frambenen och bakbenen.

Har inte hittat något Boett i de affärer jag varit. Men kan höra mig för om jag hittar någonstans.

Men helst vill jag ha ett billigt täcke, för jag vet inte om han kan ha täcke utan att bli för varm ändå. Han är bara spårklippt, och har hållt värmen bra. Ska testa med ett regntäcke eftersom han blivit så spänd när det är oväder.
Har ett fleecefodrat Bucastäcke, men det är alldeles för varmt för honom nu.

Sökte igenom gamla trådar och hittade lite kommentarer om ofodrat täcke på oklippt häst. Eftersom min är spårklippt så gissar jag att han räknas in i den kategorin.
Det verkade vara lite skilda meningar. En del menar att håren lägger sig ner med ett ofodrat täcke så att de inte kan hålla värmen, andra säger att det inte är några problem.

Hur ska jag gå tillväga? Ska jag testa med det fleecefodrade. Det är ju 220 g, vilket låter som väldigt mycket i mina öron. En häst i stallet som är helrakad har ett likadant. Känns som att det borde bli jättevarmt med tjock päls och detta täcket?
Men är det så att de fryser om de har ett ofodrat täcke?
Är det någon som sett detta med egna ögon eller är det en sån sanning som alla talar om eftersom de har hört det. De som har testat verkar ju dementera det. :confused:

Erfarenheter tack!

oki, jo jag tänkte nog mer att man kunde sy upp det själv liksom, på samma sätt man syr upp ett par byxor hehe typ lättare sagt än gjort ;) men det borde ju bara vara att vika in kanterna och sy en ny söm? och korta gjordarna kan du ju göra på samma sätt... fast det blir ju en del pyssel men hittar du inget bättre förslag kunde det vara en idé tänkte jag :laugh:

Har ett amigo som jag tycker sitter väldigt bra, testat deras? :)

Ett täcke, vare sig det är fodrat eller inte, tynger ner håren hur man än gör. Men är det fodrat så kan hästen få värme från täcket ändå. Är det ofodrat finns det risk för att det bara trycker ner håren utan att ge mer värme.

Men...Jag har aldrig upplevt några problem med detta alls...Så det är väl olika.

Tycker fleecefodrade täcken bara blir statiska och för tjocka. Jag föredrar regntäcken med typ bara 100gr innefoder, så det finns något mer lager men ändå inte blir tjockt.

Ok, får testa om det blir kallt med detta då. Hur fort märker man om det blir kallt?

Jag hade tänkt testa en dag när jag är ledig så att jag kan vara kvar i stallet ett par timmar och gå ut och känna på honom, sen kan jag ju åka tillbaka och kolla under dagen om han klarar sig bra. Har inte så långt till stallet.
Blir de för kallt kan jag ju testa med det fleecefodrade, annars för jag köpa ett med 100 g foder.

Det fleecefodrade köpte jag förra året när jag jobbade eftermiddagar. Då kunde jag inte låta honom stå inne hela dagen om han blev svettig när vi var ute och red, och detta täcket skulle tydligen vara bra andastäcke som man kan lägga på en svettig häst. Han torkar väldigt långsamt.
Nu rider jag nästan bara eftermiddag/kväll, så jag har aldrig använt det.

Vad är bäst att köpa, ett ofodrat eller 100 g fodrat? Han har ju inte känts kall, så jag är rädd att han ska bli för varm med ett fodrat täcke på, men å andra sidan så kanske det inte värmer så mycket?

Har inte testat amigo, de hade inte i rätt storlek där jag kollade. Får se om jag hittar någon annan stans.

Emmiz: Tyvärr har jag ingen symaskin. Är även rädd att det skulle läcka in i sömmen, och att det blir blött mellan innerfodret och ytterfodret.

Senast ändrad:

Ett tunt foder är absolut bäst. Ska du ha ofodrat bör du ändå lägga ett lager (t ex svettäcke) emellan. Ofodrade regntäcken luftar nämlign inte tillräcklig, även om de har s k andasfunktion, och kan orsaka hudproblem förutom att de hindrar pälsens värmereglering och kan kyla. De bör enbart användas som vattentäta överdrag.

Tack för svarte.

Eftersom jag bara har svettäcken med hals så är det nog bäst att köpa ett täcke med 100 g då. För 100 är det tunnaste va? Kan det vara lagom? Tror den andra rakade hästen har haft 100 g.

Några bra tips på bra och någorlunda billiga såna? Hade tänkt mig i 500 kr klassen, men hittar jag inget sånt så får jag ju såklart lägga mer, inga problem.

Eller tror ni han kan ha det fleecefodrade? Kan ju testa, men misstänker ju att han kommer bli varm. Men det ligger ju redan i stallet och samlar damm, så kan ju lika gärna testa i och för sig.

Hur gör ni förresten om det hinner börja regna innan ni hinner sätta på ett täcke? Låter ni hästen stå inne och torka först? Tänker att det inte blir så trevligt att lägga på täcke på en blöt häst? Hur är det med fleecefodrade täcken i så fall? Klarar de att läggas på en blöt häst?

Eftersom jag inte vill ha honom täckad hela tiden, så hade det ju varit bra om det fanns något täcke som man kan lägga på en blöt häst, just eftersom han torkar så långsamt. Men det kanske inte finns några täcken med så bra uppsugnings/andasfunktioner??

Någon mer som vill dela med sig av för och nackdelar mot fleece vs. vanligt fodrat?

Jag köpte ett regntäcke från H**K i strl 135 å det var inte långt å passade jätte bra på min långryggade å kortbenta springare :D
Ett tips bara och det var inte så dyrt i heller :D
Strl mässigt är jag jätte nöjd med deras täcke i med han är lång i ryggen och kortbent :D

Låter ju lovande! Han är inte så lång i ryggen, bara väldigt kortbent. :p
För några år sen var det en som frågade vad det var för ras på han. "Islänning" svarade jag. "Näää, men inte bara va??" frågade hon. "Ehm, joo :confused:" svarade jag.
"Jaså, jag trodde det var korsning med shettis eller nåt, han har ju så korta ben!" :rofl:

En liten (dålig) bild på kortbeningen :D
31692456.jpg

Vad var de för modell? Tänkte om det skiljer sig i olika modeller? Eller kan du tipsa om flera olika?

Som sagt, 100gr brukar funka bäst.

Tänk också på att kall/blöt är bara hästen om den är kall/blöt inne vid skinnet. Hästen kan se dyngsur ut, men bara vara blöt på ytterhåren, då är det inga problem :)

Absolut, därför han han aldrig haft täcke innan. För han har bra päls och har aldrig varit blöt eller kall inpå skinnet. Även om det varit ganska nära vissa dagar med ösregn och stark vind från sidan.

Men eftersom han har känts så stel i ryggen när det varit dåligt väder hela dagen, så tänkte jag att det kan vara värt att prova med ett regntäcke. De står ju bara och kurar när det är regnväder, och det skulle inte förvåna mig om han spänner sig. För han gillar inte regn något vidare.

Han har en gammal skada i ryggen som jag i stort sett aldrig märker av, men nu när det var oväder för ett tag sen så var han stel och ömmade lite när jag masserade honom. Så kan det hjälpa med ett täcke vid riktigt oväder så hade ju det varit bra. Annars klarar han sig jättebra med sin tjocka päls! :)

Om jag hittade ett täcke som passar bra för övrigt skulle jag ta fram saxen.

Men hur håller det då för väta? tänker mig att det läcker in mellan lagrena så att det blir fuktigt och ev. mögligt eftersom det troligtvis inte torkar så bra då. Vi har ett kallt och fuktigt gammalt stall, så det gör ju inte saken bättre i så fall.

Håller med, jag skulle inte våga mig på att klippa och sy själv. Däremot kanske det går att lämna in till något proffs? Skräddare, hästaffär, skomakare eller vem/vad som skulle kunna tänkas fixa det.

Ska iväg och leta vidare. Ska ta med mig måttband denna gången. :p Så att jag slipper ta hem och prova alla som är för långa. Förhoppningsvis ska jag väl hitta nåt!

Luftar ett fleecefodrat tillräckligt?
Och kan man lägga på vanliga fleecefodrade på en svettig häst? Om det nu är andasfunktion, eller är det inte tillräckligt andasfunktion?
Och hur är det om han blivit blöt från regn innan man lägger på? Även om jag torkar honom med filt inne så blir han ju inte helt torr. Kan ett vanligt fleecefodrat regntäcke transportera och släppa igenom tillräckligt mycket fukt att det klarar av det?

Tänkte eftersom han inte kommer gå med täcke på alltid, utan bara när det är oväder så är det kanske svårt att hinna upp innan det kommer regn.

Senast ändrad:

Hööks ponnytäcken? Kanske inte riktigt vad du söker, men passformen borde ju vara kanon i alla fall!

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Aureola
·
S
Dressyr har hamnat i en återvändsgränd just nu, nämligen formen! hon går just nu i unghästform (dvs mulen vid knäna) trampar fint under sig och...
Svar
5
· Visningar
915
Senast: pewa
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst
  • Uppdateringstråd #2