Regntäcke till kortbent islänning

Sv: Regntäcke till kortbent islänning

Jag köpte JN täcken, både regn, vinter och svettäcke från Lillhästen. Jättebra passform åt våra islandshästar :) Kanske vore något?

SverigeTäckets täcken brukar ha en mer rektangulär form än fyrkantig så de bör nog fungera...

Gillar också JNs regntäcken. Kanonbra passform och superlätta. Karin Å säljer dem också.

Hööks ponnytäcken? Kanske inte riktigt vad du söker, men passformen borde ju vara kanon i alla fall!

Jag funderade faktiskt på det. Passform är ju viktigare än utseende. Självklart hade det inte gjort något om de är snyggt, men hellre lagom och skrikigt än för stort.

+ FengarLaugar.

Det hade kanske varit någonting.

Det står att regntäcket är 50 g, är det tillräckligt för att hålla värmen om det regnar och blåser hårt och är 0-5 grader?

Senast ändrad:

50gr borde räcka, som sagt så länge det är tätt och något foder som stoppar upp brukar lite räcka :)

Jaaa, du, det där med andasfunktion på regntäcken är lite klurigt.
De flesta regntäcken sägs nuförtiden ha andasfunktion, men tyvärr är det bara en del av dem som fungerar att lägga på färdigt våta (svettiga eller regnvåta) hästar :mad:

Ett bra andas-regntäcke med fleecefoder fungerar bra att lägga på svettig häst, men låtsas-andastäcken är givetvis ingen höjdare eftersom de mer fungerar som presenning :crazy:
Att sedan veta vilka som fungerar och vilka som inte gör det går inte egentligen utan att pröva.

Själva har vi för tillfället ett Bucas Smartex Rain som fungerar fint (men är smalt framtill), så också ett Thermostar Salt Lake City (beställt från Tyskland). Ingetdera är väl ändå nå extra korta i sidorna utan vill nog hänga lite väl lågt på våra hästar.
Har också varit jättenöjd med Jacsons strech-regntäcke som svett- och regntäcke, dock har de lite dålig passform åt våra hästar. Vill åka bakåt och är långa i sidan - alltså INTE den modellen du vill ha. Tror att den modellen vi har inte tillverkas mer heller - har haft dem i 5-6 år.

Idag provade jag ett Hansbo, med halvhals som satt PERFEKT i kroppen, var lagom långt och låg jättebra. Men... det var tillverkat för en liten welsh-mountainponny eller liknande med smal hals. Alltså inget för min lilla kompakta häst. Var helt omöjligt att få ihop det i halsen.

Så nu ska jag mäta det ordentligt och åka runt med måttband för att se om jag hittar ett med samma mått, men med bättre hals. :p Synd, för det var verkligen skitfin färg till min lilla kille! :love:

Tror tyvärr inte han kan ha det täcket ändå. Den hästen ser ut att ha smalare hals än min, och det ser inte ut att vara mycket marginal på honom. :p

Hur mycket klippt är din som har smartex regntäcket?

Jag har inte provat det sen förra vintern, så det är möjligt att det är långt på honom det också, han var lite *harkel* större i omfång då.

+ FengarLaugar.

Det hade kanske varit någonting.

Det står att regntäcket är 50 g, är det tillräckligt för att hålla värmen om det regnar och blåser hårt och är 0-5 grader?

Jag köpte som sagt alla tre, regn, vinter och Cooler/svettäcke. Är det kallt kan man ha både cooler och regntäcket på, eller lägga på bara vintertäcket, det har samma funktion som regntäcket fast är tjockare :)

Jag älskar dom! Ska köpa till min unghäst också :)

Min som hade Smartex-täcket är (eller dvs var :cry:) halvklippt, dvs halva halsen, halva magen och "fartränder" längs mage o bakben. Brukar klippa (andra gången) i månads-skiftet oktober/november så hinner håret växa ut lite innan riktiga vintern men inte så mycket att det helt förtar ideen med att klippa.

Vi använde förresten en bogbreddare (Bucas egen modell) på täcket - annars var det för smalt framtill.

Hästen klarade sig bra utan täcke vintertid i normala fall, täcke använde vi främst som svett-täcke och/eller vid riktigt eländigt "hundväder".

Den andra hästen vi har kvar har vi klippt och täckat på samma vis, vår nya som kom för ett par dagar får antagligen gå oklippt den här vintern så vi ser hur stort behovet för klippning mm eg är.

Nu hoppas jag innerligt att Bucas-täcket ska passa på nån av de andra (har faktiskt inte prövat...), det fungerade för bra som svett-täcke för att bli liggande i skåpet :(

Låter ju bra. Det var därför jag köpte täcket också. Ska prova det igen nu nån dag och se om det fortfarande passar. Jag klippte i början av oktober. Kommer nog behöva klippa en gång till i år.

Fengar Laugar: Det låter ju iofs som en väldigt bra kombination, men jag är osäker på om han får plats med sin hals i det täcket med halvhals. :o Det ser ut att vara lite väl tajt för honom.

Såg att jag skrivit fel, det var ju inte halvhals på det JN täcket, men det såg ut att vara rätt tight ändå.

Samma med sverigetäcket, det såg ut att sitta väldigt hårt i halsen. Kan väl ändå inte vara meningen? :confused: Ser ju absolut inte bekvämt ut!

Såg att jag skrivit fel, det var ju inte halvhals på det JN täcket, men det såg ut att vara rätt tight ändå.

Samma med sverigetäcket, det såg ut att sitta väldigt hårt i halsen. Kan väl ändå inte vara meningen? :confused: Ser ju absolut inte bekvämt ut!

Mitt Sverige Täcke sitter absolut inte hårt i halsen och det har väldigt stora justeringsmöjligheter framtill.

Jag kör på shires till mina hästar, tycker de är super i passform. Inte för långa, men ändå lagom stora i bogen.

Köpte prec ett nytt shires täcke, tror det är samma modell som Gullan visade bild på i andra tråden. Har ju en smällfet, bred och kortbent häst nu, kan meddela hur det sitter så fort jag testat :D

Gör gärna det! :)

Provade bucas-täcket och tyckte faktiskt inte det kändes så himla tjockt. I alla fall inte dubbelt så tjockt som de 100g som jag provade samtigigt. Men det kanske är för att det är mer kompakt. Det var lagom iaf, satt jättebra, ska se om jag kan hitta en bogbreddare också bara för det blev lite tight när han drar ner huvudet, vill inte att det ska strama när han betar.

Jag har iaf haft hemma 2 täcken till, och ett satt helt ok tyckte jag, det andra hade nog suttit perfekt i en storlek mindre. Så jag är lite tveksam hur jag ska göra.
Ev. testar jag med bucas-täcket istället och ser hur varm han blir med det. Kanske han kan ha det ändå.
Annars testar jag det andra 1 storlek mindre, passar inte det så satt ju ett täcke ändå ok. Ska kolla med täckesproffsen i stallet och se vad de tycker också innan jag bestämmer mig.

kl

Prins har även ett Hansbo, det gillar jag! :D
17564568.jpg

Silkisif provar Shires regntäcke.
5419828.jpg

Ja, förstod jag nu rätt att du har ett tjockare Bucas Smartex täcke?

Vårt som vi använt är alltså modellen Smartex RAIN, som är fodrat med enbart fleece. Nå tjockare täcken äger vi inte ens :o
Tänkte bara påpeka det här eftersom du frågade om hur hästen varit klippt som använt det. Att det inte blir mer missförstånd än det kanske redan blivit.

Vårt är av den nyare modellen till vilket man behöver Bucas "specialbogbreddare" (eg bara ett brett band med spänne på, eller hur man nu skall förklara det), äldre (och kanske andra) modeller har väl om jag förstått rätt mer normal fastsättning som också andra bogbreddare kan fungera på.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Aureola
·
S
Dressyr har hamnat i en återvändsgränd just nu, nämligen formen! hon går just nu i unghästform (dvs mulen vid knäna) trampar fint under sig och...
Svar
5
· Visningar
915
Senast: pewa
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka