Regntäcke eller inte?

Sv: Regntäcke eller inte?

utan täcke. om det regnar så mycket att de blir genomblöta får de komma in i stallet och torka upp ordentligt (kanske med en yllefilt en stund) och sedan kan de gå ut igen. krävs väldigt mycket för att de ska bli ordentligt blöta genom pälsen (islandshästar)
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Inget täcke på våra.
I sommarhagen har dom både ligghall och skog.

Har bara täcke då vi ska ut och tävla och är nytvättade.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

min får inget regntäcke, han har både träd o vinskydd i hgen. Det är ett halvblod.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Adrenochrome skrev:
Vad är ffa i ryggen för något ? :confused:

Alexandra_W skrev: "då tar hans muskler, ffa i ryggen stryk".

Alltså musklerna, FRAMFÖRALLT de i ryggen, tar stryk av regnet. Så fattade jag det. :)
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Mina hästar har gått mest utan täcke nu senaste veckorna när det varit fint väder, men som t ex idag har de regntäcken på sig för det har kommit rätt rejäla regnskurar titt som tätt.
annars så är det sällan jag brukar ha regntäcke på dem på sommaren, ska va ifall det är väldigt ruggigt o regnar ihållande.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Här hos oss har vi ca 3 grader på natten och 10 på dagen,. det blåser halv storm! Min går utan täcke, men idag hostade han faktiskt till två ggr, om han hostar imorgon med åker täcket på några dagar framöver...
 
Sv: Regntäcke eller inte?

KL
vi har också halv storm och under 10 grader med stört regn i perioder mest hela dagarna sen en vecka tillbaks.

pålle har regntäcke på sig dessa dagar.
de går i övergångs sommar hagar utan mycket skydd.
senare går de i en stor kuperad hage med hur mycket skydd som helst. då har han aldrig täcke oavsett spöregn. Har hämtat in honom ett par morgnar tidigare år från den hagen i "panik" över att det regnat dm vis HELA natten, och har varje gång mötts av en möjligen lite dagg fuktad häst som glatt gått och morgon betat ute på betes delen av hagen. :D
 
Sv: Regntäcke eller inte?

I normala fall skulle min vart utan nu. Ev haft de värsta dagarna iofs, för vädret har ju vart rent ut sagt skit nu!!!:(

Men hon är nyopererad i vänster bak (runt 20 stygn) och har fått börja gå ute i hage denna veckan. Så därför får hon ha regntäcket nu. Det gör ju att vattnet liksom rinner utanför benet, så inte bandageet/skyddet blir blött och blöter upp skadan. Kollar ju givetvis upp det flera gånger om dan och det verkar funka rätt bra som stuprör!!:)
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Om det blåser mycket där du bor, och det är kallt så tycker jag att du ska ha täcke på den när det ragnar. Men det beror ju på vad hästen är van vid också! Är den van vid att gå utan och är lite "immun" mot överkänslighet så kan den gå utan men är den lite "överkänslig" och alltid haft täcke på sig är det ju bäst med täcke.. Fast det låter ju inte bra att den var svettig. Kanske borde köpa ett regntäcke som andas..?
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Regn och blåst men inga täcken...inte ens på halvblodet som stått med täcke på hela vintern hos sin husse;)...Ingen av hästarna fryser men kan tycka att det är lite jobbigt i skurarna. Skönt att dom inte är så långa, solen dyker upp med ca 5 minuters mellanrum:idea:
 
Sv: Regntäcke eller inte?

cristobal skrev:
Var på kurs i helgen, där det pratades om täckenas vara eller inte. Veterinären sa att det är många hästar som får skador av täckena, och massören höll med; hade behandlat många hästar som fått skador av täcken. Även täcken som ska ge fri rörlighet framtill!!
Men om det är runt nollan, med slask och vind så är det klart att en häst som växlat till sommarpäls kan behöva täcke...

Vad intressant! Kan du utveckla? Överhettning har jag ju hört, men skador? Sen hade jag gärna velat veta mer konkret vad överhettning kan leda till? Kom du ihåg vad de nämnde för skador??
 
Sv: Regntäcke eller inte?

svarar för mig själv. Min häst har aldrig täcke på sig. Han behöver det inte och jag har faktiskt inte hittat ett enda som passar honom. :crazy:
 
Sv: Regntäcke eller inte?

sommaren 2004, då regnade det så mycket att jag var rädd att hästarna skulle utveckla fenor.
De torkade aldrig, och stog och frös, då fick de när det var som värst ha regntäcken på.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Mina har en riktig urskog att gå in i, och kan om de vill vara torra trots ihärdigt regnande... Där söker de skydd för sol och insekter, och regn om det blåser ordentligt samtidigt... Annars går de på ute på ängarna även vid ihållande regn, och då brukar jag lägga på ett regntäcke någon timme innan jag ska rida för att slippa sadla en dyngsur häst (den ena får jättelätt skav). Men annars - nej, inga regntäcken!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Siggan
·
Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
54 719
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har jag lyckats få en av de sällsynt klena individerna (som av någon anledning verkar vara vanliga här på buke :p), eller vad tror ni...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 273
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp