Regnskållor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ruski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 308
R

Ruski

Hej
Min stackars isis har blivit ganska svårt drabbad av regnskållor! Är det någon som har tips och råd?? Vet har varit där, han har gått på antibiotika och smärtstillande. Jag tvättar med Lactacyd och smörjer med Pevaryl. Schamponerar med Hexocil. Han står inne på nätterna så han får torka upp rejält. Vilket elände...Tacksam för alla tips:)

Sv: Regnskållor

lägg in den här tråden på hästvård eller sök på hästvård på regnskållor!
Lycka till!

/Malin

Min häst får jämt regnskållor så jag räknar mig som rutinerad....

När hästen fått en omgång är det bara att försöka lindra som gäller. Tvätta med hexocil eller hibiscrub från apoteket och se sedan till att försöka hålla hästen torr!

Sjukdomsförloppet börjar ju med att det är varm och gör ONT på hästen. Efter något dygn lägger det sig och det börjar klia. Det är även då päslen och skållorna börjar lossa.

Sen får det bara gå över.

Det som gäller framöver är att försöka förebygga. Min häst får främst skållor när han står på gräs. Mindre gräs, mindre problem. Att hålla hästen torr är också ett sätt att hjälpa. Inte stå blöt i hellregn och inte svettig under ett för varmt täcke. Kommer enstaka krustor så försöker jag pia bort dom.

Jag har också tagit bort betfor helt, försöker också hålla nere foder med melass, något som tyvärr finns i mycket, som lucern och allehanda pellets.

vilken tur att det är ngn som startat en sån här tråd:p
Kan ngn förklarar el. lägga ut en bild på hur regnskållor ser ut?
Hoppas att det är ok för TS att jag ställde denna fråga;)

Regnskållor märker man antingen första genom att hästen är lite (eller mycket) bubblig i pälsen och den kan vara varm. Sen kliar det och pälsen lossnar med en lite, eller större hudflaga, man brukar säga att det ser ut som en pensel.

Jag har märkt att det är många som misstar rengskållor för eksem eller att hästen är mjällig.

Jag har lagt in en bild på Regnskållor i galleriet!! Ingen vacker syn precis...

Regnskållor är också smittsamt.
När vi köpte vår nordsvenk var han full av dem och det tog en vecka sedan hade våra andra hästar det oxå vilket ingen utav dom någonsin haft.
Jag har oxå tvättat med hexocil men tycker inte det hjälper så bra. jag skulle gärna vilja ha fler tips.
/M

Som Jane_Done skrev ovan så tvätta EN gång med t.ex. Hexocil och se sedan till att hålla hästen torr. Inte hålla på att tvätta med en massa Lactacyd och liknande. Däremot kan Virkon fungera. Mitt sto fick ett lindrigare släng av regnskållor nu efter betet och då strök jag på Virkon med en svamp en gång om dagen och efter en vecka var det borta. Du skrev att hästen redan fått en antibiotikakur - vilket ju kan vara nödvändigt om den är svårt angripen. Men en vecka eller så efter avslutad kur borde du se resultat i form av att pälsen växer ut igen. Glöm inte heller att desinficera/tvätta all utrustning, typ täcken, borstar, grimmor m.m. för att hindra återsmittning.

Senast ändrad:

Hej
Min stackars isis har blivit ganska svårt drabbad av regnskållor! Är det någon som har tips och råd?? Vet har varit där, han har gått på antibiotika och smärtstillande. Jag tvättar med Lactacyd och smörjer med Pevaryl. Schamponerar med Hexocil. Han står inne på nätterna så han får torka upp rejält. Vilket elände...Tacksam för alla tips:)

Mitt absolut bästa tips är att tvätta honom med Hexocil... Min häst drabbades av regnskållor en sommar,och så för "jäklig" ut,stackaren... Men jag badade honom med det flera dagar i rad,och till slut gav det med sig...Lycka till!

Tack för tips & råd! Jag bara undrar, han kliar sig så det går hål på vissa ställen. Ska jag göra en hage där han inte kommer åt något?? Han står inne varje natt och kan inte klia sig men på dagarna... Varför ger klådan inte med sig??! Usch vad dåligt jag mår av att se honom så här. Veterinären sa att det kunde ta 2-3 månader för att läka!!

Senast ändrad av en moderator:

Min häst (halvblod) fick regnskollor i våras, jag tvättade med Hexocil och torkade med handduk, sedan lade jag på potatis mjöl för att få det torrt, skollorna var borta efter en vecka.

Jag hade ett rejält angrepp av regnskållor på min gammelponny förra året i samband med en kraftig infektion. Jag tvättade en gång och sedan höll jag honom torr med täcke. Eftersom han hade en så kraftig nfektion (över 42 graders feber) så blev det till slut att han tappade hela pälsen. Helt fruktansvärt var det. Min vet rekommenderade endst en tvätt och sade också att regnskållorna var sekundär symptom för infektionen. Visst led jag (och han i form av klåda förstås) men gunde inte göra så mycket. Efter ett par veckor började dock ny päls komma fram och han blev fin igen. Jag har inte haft problem sedan dess (och inte före heller). Håll efter skållorna genom att hålla hästen torr, ta bort lösa hårtofsar och rykta ofta. Hålla torrt verkar vara det som funkar bäst tycker jag i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka