sthu

Trådstartare
Jag kommer åka buss till jobbet framöver. Det innebär en promenad på cirka tio minuter till stationen. I höstrusket och vinterkylan.

Så jag tänkte att en regnrock kunde vara bra, att ha över vanliga jackan.

Vad ska jag tänka på? Några tips på bra, och inte alltför dyra, regnrockar?
 
Jag har en poncho som jag använder på det sättet, suveränt förutom om man även vill ha ryggsäck och inte se ut som quasimodo. :cautious: Min är en Bergans Oslo, väldigt snygg men för skitväder hade jag velat ha något längre.

Jag letar efter något liknande, med kravet att den ska vara i galon/PU för att klara hällregnet jag möter på min kvarts promenad längs älven, och gå att dra över en någorlunda tjock jacka. Har inte hittat någon med tillräckligt vida ärmar bland regnrockarna så nu lutar det åt att sy något åt ponchohållet.
 
Jag har en poncho som jag använder på det sättet, suveränt förutom om man även vill ha ryggsäck och inte se ut som quasimodo. :cautious: Min är en Bergans Oslo, väldigt snygg men för skitväder hade jag velat ha något längre.

Jag letar efter något liknande, med kravet att den ska vara i galon/PU för att klara hällregnet jag möter på min kvarts promenad längs älven, och gå att dra över en någorlunda tjock jacka. Har inte hittat någon med tillräckligt vida ärmar bland regnrockarna så nu lutar det åt att sy något åt ponchohållet.

Man kan ju kombinera en regnponcho med regnbyxor om man vill.

För min del så väljer jag vinterjackor som är längre (nuvarande slutar på halva låret) och som är vattentäta. Kombinerar med regnbyxor vid behov.
 
Jag har inget emot att se ut som Quasimodo @Sassy :D ska undersöka vad som finns att välja på. En käck liten förvaringsväska vore inte fel heller, så man kan lägga ner den innan man kliver på bussen.
 
Man kan ju kombinera en regnponcho med regnbyxor om man vill.

För min del så väljer jag vinterjackor som är längre (nuvarande slutar på halva låret) och som är vattentäta. Kombinerar med regnbyxor vid behov.
Byta jacka är inte aktuellt för min del. Det skulle krävas flera olika jackor beroende på väderlek och utetemperatur. Det blir helt enkelt både för dyrt, för krångligt och för många jackor i garderoben. Dessutom blir ju ryggsäcken blöt.
 
Jag har en fodrad regnrock. Längre fram pä vintern behöver du kanske en tjockare tröja alt jacka under.
Jag gillar verkligen min fodrade regnrock så det är mitt tips.
 
Man kan ju kombinera en regnponcho med regnbyxor om man vill.

För min del så väljer jag vinterjackor som är längre (nuvarande slutar på halva låret) och som är vattentäta. Kombinerar med regnbyxor vid behov.

Jag har regnrock för att slippa sitta i bilen i regnbyxor, eller slippa stå på jobbet och krångla av dem på morgonen. Ska jag vara ute mycket har jag regnställ.

Vad har du för vinterjacka som är riktigt regntät (minst 20.000 mm vattenpelare)? Jag har bara hittat med 5000-10.000, och det räcker inte när det hällregnar. Sen finns det en poäng med att just ha ett skal som man behöver hänga på tork istället för hela den tjocka jackan, men jag hade ändå velat ha en riktigt vattentät vinterjacka också.

Edit: jag har en, men den är från Taiga och utanför min budget att köpa en liknande privat. Om de ens har så långa modeller som jag vill ha? Bäst att inte kolla.
 
Jag har en fodrad regnrock. Längre fram pä vintern behöver du kanske en tjockare tröja alt jacka under.
Jag gillar verkligen min fodrade regnrock så det är mitt tips.
Blir inte det väldigt varmt på höstkanten? Typ från nu och framåt. Jag har ingen lust att bli genomsvett innan jobbet.
Är det inte bökigt på en varm buss?
 
Jag har regnrock för att slippa sitta i bilen i regnbyxor, eller slippa stå på jobbet och krångla av dem på morgonen. Ska jag vara ute mycket har jag regnställ.

Vad har du för vinterjacka som är riktigt regntät (minst 20.000 mm vattenpelare)? Jag har bara hittat med 5000-10.000, och det räcker inte när det hällregnar. Sen finns det en poäng med att just ha ett skal som man behöver hänga på tork istället för hela den tjocka jackan, men jag hade ändå velat ha en riktigt vattentät vinterjacka också.

Edit: jag har en, men den är från Taiga och utanför min budget att köpa en liknande privat. Om de ens har så långa modeller som jag vill ha? Bäst att inte kolla.

Jag har en från Didriksson. Den räcker mig till halva låret. Den hade kanske inte räckt för flera timmar i ösregn (har inte testat då jag inte har nåt intresse av att vara ute flera timmar i ösregn) men 10 min som i trådstarten klarar den utan problem. Jag gillar att den dessutom har en stor huva så glasögonen blir oftast inte prickiga!
 
Jag har en regnjacka från Lager 157 den finns även som rock men bara på herravdelningen. Brukar finnas erbjudanden där den säljs för 157kr lite då och då.
 
Har kollat på 157 men de har inget som känns tillräckligt stort. Jag är inte smal direkt, och vill ju gärna hålla ryggsäcken torr.

Hittade en poncho/cape på Sellpy, så beställde den på vinst och förlust. Det var ju ingen utförlig beskrivning direkt. Men den var billig :angel:
 
Har kollat på 157 men de har inget som känns tillräckligt stort. Jag är inte smal direkt, och vill ju gärna hålla ryggsäcken torr.

Hittade en poncho/cape på Sellpy, så beställde den på vinst och förlust. Det var ju ingen utförlig beskrivning direkt. Men den var billig :angel:
Poncho finns oftast i hund o hästaffärer,jag har en genomskinlig i bilen tror den kostade 20kr
 
Blir inte det väldigt varmt på höstkanten? Typ från nu och framåt. Jag har ingen lust att bli genomsvett innan jobbet.
Är det inte bökigt på en varm buss?
Beror väl på hur frusen man är.
Jag hade min lite idag. Men jag har tunnare långrock också jag kan ta om det känns varmt.

Men kanske passar ofodrat dig bättre då.
Jag tänkte väl mest på höstrusk.
 
Beror väl på hur frusen man är.
Jag hade min lite idag. Men jag har tunnare långrock också jag kan ta om det känns varmt.

Men kanske passar ofodrat dig bättre då.
Jag tänkte väl mest på höstrusk.
Jag hade en ofodrad regnjacka från Didriksson idag, höll på att svettas ihjäl på en promenad. Vill inte sitta och svettas på en buss heller. Och helst inte behöva femtielva lager kläder heller. Eller trettioelva olika jackor/rockar..
 
Jag kommer åka buss till jobbet framöver. Det innebär en promenad på cirka tio minuter till stationen. I höstrusket och vinterkylan.

Så jag tänkte att en regnrock kunde vara bra, att ha över vanliga jackan.

Vad ska jag tänka på? Några tips på bra, och inte alltför dyra, regnrockar?
Den här är från Zizzi storlek M. Zizzi är Ellos avdelning för överviktiga. Min stussvid är L eller XL och jag vill inte riskera att spräcka dragkedjan när jag cyklar. Den är så stor att jag kan ha den utanpå en vanlig jacka och det är ju bra.den tar liten plats ihopvikt. Minns inte priset säkert, ca 700 har jag för mig.
 

Bifogade filer

  • 20240911_185302.jpg
    20240911_185302.jpg
    460,6 KB · Visningar: 60
Den här är från Zizzi storlek M. Zizzi är Ellos avdelning för överviktiga. Min stussvid är L eller XL och jag vill inte riskera att spräcka dragkedjan när jag cyklar. Den är så stor att jag kan ha den utanpå en vanlig jacka och det är ju bra.den tar liten plats ihopvikt. Minns inte priset säkert, ca 700 har jag för mig.
Kikade på Zizzi. De är för korta, och ärligt talat lite tråkiga. Inga reflexer heller.
 

Liknande trådar

Fritid Jag överväger starkt att införskaffa en elcykel för att kunna cykelpendla till jobbet i veckorna istället för att behöva betala en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 144
Senast: Caoimhe
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 366
Senast: Shaggy
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 265
Senast: kamomillo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 131
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp