Regn, regn, regn......

Sv: Regn, regn, regn......

Tänk bara på att verkligen se till att värma upp ordentligt och stretcha de dagarna som hästen står inne!=)

Jag har ute hästarna i alla väder, om det inte är full storm och livsfarligt för dom.

Idag släppte jag ut kl 10 (senare än vanligt pga. vädret) och dom kommer in vid 18 tiden I vanliga fall kommer dom in efter 11 på kvällen.

Släpper ni alltid ut era hästar i ur o skur eller får de innedagar ibland??
Våra går alltid ut som vanligt på morgonen....spelar ingen roll vad det är för väder...för ut vill dom iallafall & det är klart dom får det då... ;) Men sedan beroende på hur mycket det regnar eller blåser osv & är det hela dagen så brukar man märka att dom vill in tidigare & det får dom då, men dom är nöjda med att ha fått vara ute.... :)

Jag har min häst uppstallad på ridskola och hittills har dom aldrig fått stå inne pga väder. Däremot tar jag in min pålla när det är ruggigt eller om hon visar att hon vill in.

Hon blir bara tokig om hon inte får gå ut, men vid tillfällen när det varit -30 eller kallare har hon fått gå ut och äta morgonhö och sen kommit in efter ett par timmar.

Mina går alltid ut, oavsett väder. Men nu börjar åtminstone jag bli förbannat less på detta eviga regnande! Var tog vintern vägen? Leran sprider sig sakta men säkert i hagarna och allting är fult, blött och äckligt.. :mad:

Håller med snälla låt det bli vinter hellre frsyet o ingen lera än allt detta regnande. Våra går ut kl 05.30 och kommer in 18 oo pga att vi jobbar de får mat mitt på dan men han som är hemma kan inte släppa in dem. KAnske nu när fölet har åkt vi får se. De har dock tak att gå under bredvid stallet där är det torrt o där får de höet o det är lä åt alla håll. dessutom har de täcke på sig tom shettisen för han torkar aldrig när det är sånt här väder. Han kan se torr ut närman tar av täcket på kvällen men på morron är han blöt ovanpå pälsen.
De vill ju inte gå in så där desperat men mugg börjar att dyka upp liiite grann så jag lägger tjockt lager med vaselin på morron i karleden. Däremot är hovarna urkassa rötan är där och vi smörjer o donar men om det inte fryser eller blir snö snart så har de nog inga hovar kvar.

Min fryslort får stå inne när det regnar en heldag o blåser samtidigt. Trots att hon har bra täcke på sig så fryser hon. Får komma ut en stund varje dag iaf oavsett väder, om inte annat så medans jag mockar. Shettisarna står inne som sällskap trots att de kunnat gå ut utan problem. Nackdelen med shettisarna är att de aldrig torkar upp när de blivit ordentligt blöta, kanske ska fundera på o klippa dom:idea:

Mina går ute varje dag, har dock samma problem med shettisen. Pälsen surnade till och med :eek: så numera går även hon med täcke!
Förstår inte vad det är med dessa shettisar... de har helt enkelt FÖR mycket päls. Fick raka stackarn i höstas då hon satte vinterpäls och sedan höll på att svettas ihjäl i värmen.:smirk:

Hej
mina brukar få äta inne först om det blåser,regnar eller snöar jättemycket, sen får de gå ut några timmar, alltid utan täcke eftersom de springer,busar o stegrar så mkt. När de vill gå in börjar de alltid o skrika eller springa till grinden o då får de gå in o får varma yllefiltar på sig.Ibland har det hänt att där vi bor (vid havet)blåser det så mkt att det inte går att stå upprätt-då får dom vara inne...

*KL*

Mina går ut och det i alla väder 7-22. Skulle det vara någon dag något väder som är farligt för allmänheten (tornadosar :angel: ) kanske det skulle få vara inne. Fast å andra sidan skulle de nog då nästan vara säkrare ute.

Dock kan de få komma in ett par timmar tidigare om det är riktigt illa, men de har skog och mat så de brukar inte gå någon nöd på dom. De skulle bli väldigt väldigt fundersamma av att vara inne en dag.

I stallet där jag har min ponny, tycker ägaren att det inte inte är hummant att släppa ut de i en hage som som består va en sjö & lera up till framknäna, det förstår jag mkt. väll ,emn de får alltid gå ut några timmar om det inte är full storm, men de brukar stå & hänga vid grinden efter bara 1 timme eller så...

Släpper alltid ut. Ett undantag var för typ 2 mpånader sen då de var snöstorm och så här hemma. Då fick de stå inne några timmar extra. Men det har hänt en gång. Annars får de gå in lite tidigare om de är jättedåligt väder

I stallet där jag har min ponny, tycker ägaren att det inte inte är hummant att släppa ut de i en hage som som består va en sjö & lera up till framknäna, det förstår jag mkt. väll ,emn de får alltid gå ut några timmar om det inte är full storm, men de brukar stå & hänga vid grinden efter bara 1 timme eller så...

Det låter som det är för mycket hästar och för lite mark :(

Immer

Själv skulle jag aldrig kunna låta hästarna vara inne om de inte är skadade. Där jag är går de flesta ute dygnet runt och de få som står uppstallade kommer alltid ut och är ute hela dagarna.

Måste lägga mig i lite. Tanken är ju god att låta hästarna stå inne men eftersom jag tycker att nästan alla problem vi får med hästarna kommer från alldeles för lite rörelse så tycker jag inte att lera är en god anledning till boxvila.
Hur mkt rör hästarna på sig i sånt här väder?
Ingenting.
Bara rumpan mot vinden hela dagen.

Lider med hästarna runtikring som inte ens har ngt vindskydd.

Mina var ute 1 h på morgonen, sen ville de in(innan regnet).
De reds o fick massage i 2 h. var.

Stoet går ogärna ut när det blåser såhär-klok häst.

Ja, de går ut men med täcke på. Ibland står de inne lite längre, eller går in lite tidigare men oftast får dom gå ut.

I dag blåser det mkt och regnar en del men de är ute.

mina går ute iaf .. e juh bara inacorderad så ar inte råd att renovera andras stall:angel: nää men dom kommer ut senare och in lite tidigare men inne kan iaf inte min stå hon blir knäpp

Mina hästar har 9x6 m vindskydd samt att jag körde på 16 ton sand i deras vinterhagar förr förra året. De går ut vid halv sju och när jag kommer hem släpper jag dem på ridbanan där de springer av sig lite medan jag mockar. Ska jag rida så får de andra två vara kvar ute tills jag är färdig. In kommer de vid sju-åttatiden.
Om det är blankis som det kan bli här i Skåne i bland så får de vara inne och motioneras i maskinhallen som har spånunderlag.

Liknande trådar

Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: movi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar