Regler träningshoppning (P & J)?

Fredag

Trådstartare
Finns det några som helst "regler" som man måste hålla sig till på en träningshoppning (Pay & Jump)?
Att TR inte reglerar träningshoppningar är ju klart, men har förbundet kanske på annan plats förhållningsregler?
Är det t ex tillåtet att ha "tävlingsklasser" med prisrosetter på en träningshoppning? Jag har aldrig sett det erbjudas, men samtidigt har jag aldrig sett någon regel som förbjuder det.
Spontant säger folk jag frågar nej, men återigen - vad/vem styr den regeln?

Hjälp!

Sv: Regler träningshoppning (P & J)?

TR reglerar bara vad man inte får göra på en träningshoppning (dvs TS beskriver vad som räknas som en tävling och vilka regler som då måste följas).
Om man på en träningshoppning delar ut priser eller rangordnar ekipagen. Därför brukar ju arrangörer av P&J's sälja rosetter istället, men jag har sett vissa distrikt som även skrivit att det inte är tillåtet på sina sidor.

Jo, det är ju ett sätt att tolka "reglerna" genom att läsa "baklänges" (eller hur man ska uttrycka det) i TR för vad som är en tävling.

Du skriver lite otydligt i ditt andra stycke, men menar du att vissa distrikt även förbjuder försäljning av CR-rosetter? Eller menar du prisrosetter som i placeringar för att man haft "tävlingsklasser" där man rangordnar ekipagen?
Kan det annars vara en väg att gå, att ha "tävlingsklasser" men inte dela ut priser (men låta ekipage köpa sina rosetter om de vill ha dem)?

Det är mest för att kunna krydda till lite på de högsta höjderna, låta folk välja om de vill öva på att "rida på tid" i fas 2 t ex i en P & J.
Men vi planerar även en klubbtävling med tävlingsklasser och inte bara CR, men det hade ju varit trevlig att kunna låta externa ekipage deltaga också, men då måste vi döpa om den till en träningshoppning, dvs då kanske vi inte kan ha våra tävlingsklasser längre.

Googla på "pay jump rosett" så hittar du olika distrikts sidor om det.

Gävleborgs skriver tex: "Därför får arrangör av träningar Pay and Jump/Programridning inte dela ut vare sig rosetter, plaketter aller annat till felfria i hoppning och godkända i dressyr. Dessa får heller inte sälja ovannämnda saker till felfria/godkända. Däremot kan diplom utdelas till samtliga deltagare!"

Svar från SvRFs sportchef på Västergötlands sida: "Rosetter får inte delas ut till felfria ekipage. Arrangören kan sälja rosetter men får aldrig rangordna ekipagen efter prestation på en träningshoppning."

Ok, bra referenser (men ändå synd att det itne finns tydligt beskrivet någonstans)!

Det verkar dock som om distrikten själva bestämmer om man får sälja rosetter eller ej. I Halland säljs de friskt, så jag förutsätter att vårt disktrikt inte har något emot det ännu i alla fall.
Rangordning är ej tillåtet alltså.

Jag tror inte distriken kan bestämma olika regler heller, de har bara gått ut med olika info. Gävleborgs info var iofs från juni 2010, så de kan ju hända att även de gett ut annan info efter det (http://www3.ridsport.se/Distriktssajter/Gavleborg/Tavling/InfoangaendePayjumprideellermotsvarande/)

Men man får ju tex inte kalla inbjudan för proposition, inte göra resultatlistor, inte rangordna ekipagen efter ritten. Och jag antar att man inte får sälja rosetter till enbart de felfria heller, utan alla ska ha möjlighet att köpa en rosett?

Ja, så tolkar jag det som är skrivet också när jag kikar, även om jag inte tror det är allmänt vedertaget (ang rosetterna).

Nu var jag i kontakt med vårt förbund (Halland) och även de var av uppfattningen att rosetter måste säljas till samliga som startar om man vill sälja rosetter, inte bara till de som uppnått visst resultat.
Det skulle tas upp för diskussion (information) på nästa stormöte.

:*kl*

:o Får man inte dela ut rosetter vid felfri ritt på P&J?? Det gör alla klubbar i mitt län!!! Senast i söndags.. :confused:

Nä, tydligen inte om man ska lusläsa TR, för när man rangordnar ekipagen (bara ger rosetter till viss prestation) så är det en tävling.
Men man kan nog komma undan med att ge rosetter till alla, om man vill ge bort dem! :idea:
Vilket distrikt tillhör du?

Hmm hoppas de inte slutar här :D:D En annan som inte tävlar annat än på ren hobbynivå kan tycka att det är kul att få skramla nån rosett på P&J nån gång :) Tillhör MittSvenska.

Man får ge bort (eller sälja) rosetter fortfarande enligt vårt distrikt, men det måste i sådana fall vara till alla som deltar. Man får alltså inte rangordna och bara låta vissa få rosetterna.

Då struntas det i här för hör delas det ut rosett till felfria ekipage när de går av banan. Hoppas de fortsätter strunta i reglerna :angel:;) Vi har till och med en anläggning som har tävling att den som skramlar ihop mest rosetter på deras P&J under våren vinner en hoppkurs.

Fast om det är det stället jag lyckades googla mig fram till så är det inte en SvRF-förening som anordnar tävlingen och då får de göra som de vill.
Problemet är då istället att ryttarna inte får tävla på den tävlingen om de är med i en SvRF-klubb.

TR I - generella bestämmelser
Kapitel III. Deltagande i tävling
Mom 130 Deltagande

Ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten förening får inte delta i ridsporttävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet eller annat FEI anslutet förbunds tävlingar.

Ja, och inte bara det - aktuella ryttare som även innehar licens kan ifråntas sin licens... Det gäller att man som ryttare har koll på reglerna (även om jag tror licensen inte ryker innan man fått en varning och inte hörsammat denna i detta fall).

Fast om det är det stället jag lyckades googla mig fram till så är det inte en SvRF-förening som anordnar tävlingen och då får de göra som de vill.
Problemet är då istället att ryttarna inte får tävla på den tävlingen om de är med i en SvRF-klubb.

TR I - generella bestämmelser
Kapitel III. Deltagande i tävling
Mom 130 Deltagande

Ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten förening får inte delta i ridsporttävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet eller annat FEI anslutet förbunds tävlingar.

Nää det är faktiskt sant. Tror ingen tänker alls på det här. Innan så är det klubben som tillhör anläggningen som anordnat evenemangen men nu när de lagt klubben i vila så fortsätter anläggningen att ordna P&J ändå. Fast å andra sidan så är det ju inte tävling de anordnar. Så om de skulle börja sälja rosetter till alla istället för att dela ut så är det ju inget problem. Är det ekipagen som fortfarande är ansvariga för att de tränar där, P&J är ju faktiskt inte tävling egentligen, om anläggningen väljer att dela ut rosetter? Vad avgör isådanafall att det är tävling? Vart går gränsen och vem är ansvarig?

Ja, och inte bara det - aktuella ryttare som även innehar licens kan ifråntas sin licens... Det gäller att man som ryttare har koll på reglerna (även om jag tror licensen inte ryker innan man fått en varning och inte hörsammat denna i detta fall).

Vet man hur vanligt det är att det händer att ekipage får varningar för att man är med på dessa evenemang om det hade vart tävling? För om man ska hårddra det så är det ju inte tävling de anordnar. Det är ju träning. Men sen om rosetterna ställer till det så det helt plötsligt ska klassas som tävling för att inte alla får rosetter så lär de ändra rosettsystemet och ge alla eller att alla får köpa.

Men om vi bortser från denna anläggning så delar alla klubbar i mitt län ut rosetter till felfria. :)

Senast ändrad:

Jag tror man hittills i stort sett sett mellan fingrarna med att det går till lite hur som helst tidigare, när det bara var enstaka träningsritter, men nu när det faktiskt börjar bli lite "industri" så tror jag distrikten kommer att ta tag i det på ett annat sätt och faktiskt börja statuera exempel. Sannolikt är det dock klubbarna själva som i första hand får varningarna, tror jag.

Jag var på Equipekurs igår och vi pratade lite om detta. Någon av deltagarna erkände direkt att deras klubb bröt mot reglerna (som de nog inte hade koll på). Vi konstaterade också att de större klubbarna som får rätt många starter tjänar lika mycket på sina träningsritter (P & J) som en riktig tävling och det är 17 så mycket mindre jobb och rätt mycket färre funktionärer på en P & J.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 184
Senast: Freazer
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 120
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar