Regler på framridningsbanan

Sv: Regler på framridningsbanan

Fast det där är väl ett rätt arrogant resonemang? Vaddå klara av? det handlar väl om att visa respekt för sina medtävlande och ta upp så lite plats som möjligt för de som fortfarande förbereder sin start? jag gissar att om du själv får välja så har du hellre 6 framridande ekipage bland dig när du rider fram inför start, än 6 framridande ekipage och två avskrittnings ekipage?

ser faktiskt ingen anledning, oavsett vad regelboken säger, varför man ska skritta av på framridningsbanan.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Sist jag var på regional hopptävling var det minst 15 ekipage på framhoppningen inklusive alla deras medhjälpare. Kunde knappt gå från staketet till hindrena utan att frukta för mitt liv :p På "min" ridskola brukar de större hopptävlingarna vara väl kontrollerade med vakter på banorna, men ju lägre nivå desto mindre koll.

Kan inte påstå att jag nånsin upplevt det samma på en dressyrtävling. Då spelar de ju till och med musik i högtalarna i framridnings-ridhuset :D

Fast då är det ju en dålig klubb att välja på, sådana sållar man bort.
Jag har tävlat upp till 1,10 och tävlat regelbundet i tre år och aldrig varit på en framhoppning med så många ekipage.

Jag tycker absolut inte att man skrittar av på framridningen, om den inte är jättestor eller att det inte är några där just då (eller kanske bara en eller två). Som andra har sagt, man ska väl försöka att vara så lite i vägen som möjligt? Sen tycker jag att det är lite småtaskigt mot hästen, den skrittar väl hellre av ute någonstans, om det nu inte spöregnar tex. Sen jag personligen skulle bli irriterad om alla andra gjorde det då min häst är rädd för andra på framridningen, kan jag slippa en är jag mer än glad.

Fast det där är väl ett rätt arrogant resonemang? Vaddå klara av? det handlar väl om att visa respekt för sina medtävlande och ta upp så lite plats som möjligt för de som fortfarande förbereder sin start? jag gissar att om du själv får välja så har du hellre 6 framridande ekipage bland dig när du rider fram inför start, än 6 framridande ekipage och två avskrittnings ekipage?

ser faktiskt ingen anledning, oavsett vad regelboken säger, varför man ska skritta av på framridningsbanan.

ja, det lät nog mer arrogant än det var menat, jag är inte den arroganta typen:D

men det är ju så att det ofta är ett visst mått av kaos på framridningsbanorna och det måste man nog tyvärr behärska, de som är mest i vägen är nog inte dom som ev. skrittar fram/av sina hästar.

och att hitta bra anledningar till att skritta på framridningen är inte särskillt svårt - men ingen gör det ju för att vara i vägen!

Fast de där är ju inte sant. Maxantal brukar vara 8.
Och det är i princip aldrig någon som skrittar av på framhoppningen eftersom att när du ridit banan så går du oftast ut genom en annan grind än den till framhoppningen.

FramRIDNING och framhoppning brukar aldrig ske på samma plats. Max 5-6 på framhoppningen brukar det vara.
Vaddå annan grind? Ett ridhus brukar ha samma insläpp som utsläpp.

Senast ändrad av en moderator:

FramRIDNING och framhoppning brukar aldrig ske på samma plats. Max 5-6 på framhoppningen brukar det vara.
Vaddå annan grind? Ett ridhus brukar ha samma insläpp som utsläpp.

På dom tävlingar jag varit har det varit samma. Dock med viss avgränsning.
Ridhus vet jag inte, jag har mest tävlat utomhus förutom någon enstaka gång. Då har det varit ridhus med två portar. Dvs in genom ena från framhoppningen och framridningen och sen ut genom en annan.

Fast de där är ju inte sant. Maxantal brukar vara 8.
Och det är i princip aldrig någon som skrittar av på framhoppningen eftersom att när du ridit banan så går du oftast ut genom en annan grind än den till framhoppningen.
det beror helt på hur stor framridnings/framhoppningsbanan är..

när det är nationella på ridskolan är det bara collecting ring inne i ridhuset (23x5m) då tävlingsbanan är 20x75m.. utomhus på framridningen/framhoppningen är väl utebanan på 60x35 tror jag, att bara ha 8 ekipage därinne skulle göra att två tredjedelarna av deltagarna drog sig ur.. och dte är mycket när det brukar vara ca 1200 starter..

så det finns inget reglerat hur många man får vara på framridning/framhoppningsbanan, sålänge ytan har kapaciteten att hålla antalet föreskrivna ekipage..

ja, det lät nog mer arrogant än det var menat, jag är inte den arroganta typen:D

men det är ju så att det ofta är ett visst mått av kaos på framridningsbanorna och det måste man nog tyvärr behärska, de som är mest i vägen är nog inte dom som ev. skrittar fram/av sina hästar.

och att hitta bra anledningar till att skritta på framridningen är inte särskillt svårt - men ingen gör det ju för att vara i vägen!

Men det handlar väl som sagt inte om att man inte kan HANTERA det det handlar väl om att minimera störande ekipage som inte behöver vara där när andra sitter och förbereder sig för sin start?!

självklart är varje extra ekipage som inte behöver vara där för att förbereda sin start, i vägen!

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 461
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar