Regler på framridningsbanan

zanzan

Trådstartare
Lägger denna på dressyr då det är dressyrtävlingar jag avser.

När vi var och tävlade för en vecka sedan så blev det ett herrans liv på en dam som ansåg att man inte fick skritta av sina hästar på framridningen, jag kan inte nånstanns i TR se att det finns en sån regel? Och vart ska man i så fall skritta av dom? Damen i fråga hänvisade tydligen ideligen till TR

Att det var ryttare som skrittade fram/av sina hästar utgjorde inget problem för någon annan än denna damens dotter, det var ju lika för alla och det alltid.

Tänkte bara här om nån vet om det verkligen är så att man inte får det? Jag har då aldrig hört det förut...

Sv: Regler på framridningsbanan

Jag kan inte TR utantill, men jag har då aldrig läst detta i TR vad jag kan påminna mig. Däremot har jag varit på tävlingar där tävlingsledningen bett ryttarna skritta av hästarna någon annanstans än på framridningsbanan.

Vet inte vad tr säger,men jag kan ju tycka att man kanska kan skritta av hästen någon annanstans. Onödigt att ta upp plats och vara en stoppkloss för andra. Beror ju iof på hur stor framridninen är. Har aldrig vartit på en tävlingsplats där det inte funnit någon stig eller likanande.

Det är väl upp till arrangerande klubb hur de vill ha framridningen. Vi brukar ha begränsat antal ekipage i framridningsmanegen (brukar vara begränsat till 8 ekipage), då blir det inte någon plats kvar för avskrittning. Om det finns plats - inga problem alls att skritta av.

Kan inte påminna mig om att det skulle stå något i TR.

Jag tror inte att det står något i TR.

TRII mom 203:
"Framridningsbanan bör endast vara öppen för startande ekipage i pågående och efterföljande klass."

Inget krav men en rekommendation kanske...

TRII mom 203:
"Framridningsbanan bör endast vara öppen för startande ekipage i pågående och efterföljande klass."

Inget krav men en rekommendation kanske...

Jo, men man ÄR ju de facto startande i klassen. Den formuleringen lämnar verkligen plats för olika tolkningar .... :)

Vet inte vad tr säger,men jag kan ju tycka att man kanska kan skritta av hästen någon annanstans. Onödigt att ta upp plats och vara en stoppkloss för andra. Beror ju iof på hur stor framridninen är. Har aldrig vartit på en tävlingsplats där det inte funnit någon stig eller likanande.

Stoppkloss? Alltså så många är det ju aldrig på en framridning på en dressyrtävling eftersom varje ekipage tar så lång tid, jämför med en hoppframridning då där det lätt är 15-20 ekipage på framridningen+ en massa som skrittar av+ en massa som går omkring med olika hästar det märkliga är att det funkar ju :angel:

Stoppkloss? Alltså så många är det ju aldrig på en framridning på en dressyrtävling eftersom varje ekipage tar så lång tid, jämför med en hoppframridning då där det lätt är 15-20 ekipage på framridningen+ en massa som skrittar av+ en massa som går omkring med olika hästar det märkliga är att det funkar ju :angel:

Ja, det kan väl kännas lite som att den som inte klarar av att rida fram för att en häst skrittas av på samma bana kanske i stället ska rida fram nån annanstans?

Beror ju på hur stor framridningen är! Var och tävlade på ett ställe förra året där framridningen var 15*20m..:S Med jätte taskigt underlag, så det blir det inte till att åka igen...

Ja, det kan väl kännas lite som att den som inte klarar av att rida fram för att en häst skrittas av på samma bana kanske i stället ska rida fram nån annanstans?

I vår hemmaklubb har vi framridningspersonal som ser till hur många som är inne samtidigt. Alltid, alltid maxgräns för antal ekipage. Annars är det ju kaos. Har även paddock där man kan rida fram innan man kommer in i framridningsmanegen, eller att skritta av efter (ok om det är väder för det).

Jag hade nog blivit störd om någon skrittade av sin häst om det var tjockt på framridningen.... Kanske lättpsykad *hehehe*:angel:

Det tycker jag är jättebra och er framridningsbana skulle jag lätt utnyttjat att skritta fram på. Det är verkligen super med framridningspersonal och det behövs framförallt på de större tävlingarna där en del av "proffsen" huserar för då kan vi snacka KAOS! Och inte är jag den som säger till Lussan eller Markne precis - även om det skulle behövas!:o

Det står inget direkt i TR som reglerar huruvida man får skritta av eller ej på framridningsbanan.

Jag har dock alltid sett det som självklart att inte vara "i vägen" mer än nödvändigt på framridningsbanan, dvs måste jag inte vara där, så är jag inte där, det är rörigt nog som det är ändå. Visserligen skrittar jag i princip alltid fram/av min häst för hand på tävlingsplatsen, men jag har aldrig haft nåt behov av at göra detta på framridningsbanan. Olika tävlingsplatser ser olika ut men oftast finns det nåt utrymme där jag kan leda min häst, om inte annat på parkeringsplatsen där det är större ytor än på framridningsbanan så att man kan gå på ordentligt utan att det är hästar överallt. När min häst är framskrittad sitter jag upp och beger mig till framridningsbanan.
Efter ritten sitter jag av utanför banan och leder iväg min häst.
Det kanske har memd att göra att jag tycker det är urbota dötråkigt att skritta på långa tyglar runt runt på en ridbana/ridhus, särskilt om där är mycket andra hästar..
Dock tycker jag att även ganska många andra verkar skritta fram/av sina hästar någon annanstans, på parkering, på väg, runt framridningsbanan, eller någon annanstans där det inte är "hästfritt" område och det är sällan något problem.

Generellt sett tycker jag tyvärr att dressyrryttare är jättedåliga på att visa hänsyn och se upp för varandra på framridningsbanan, inte många verkar ha koll på de regler som gäller som t ex håll till höger, vilket alltid gör det rörigt, och då vill jag inte tänka på hur det hade sett ut om alla dessutom skrittat fram där..

Jag undviker att skritta fram/skritta av på framridningen för man känner sig mest I vägen och rider jag själv fram kan jag tycka att det är störande med folk som skrittar/leder sina hästar där. Ofta är det ju begränsat med plats på framridningen och jag vill kunna rida fram ordentligt innan jag ska starta. Dessutom är det dödstråkigt att skitta runt, runt på en ridbana i 10 minuter...

Undantaget är väl om det är dåligt väder och framridningen är inne eller om det är är väldigt få som rider fram- då är det klart att man även kan skritta fram/av där!

Det finns inget bestämt i TR om detta utan är upp till varje arrangör att bestämma. Dock kan man ju tycka att det är en fin gest mot medtävlarna att hålla sig undan så mycket det går när man bara skrittar av sin häst, och om möjligt skritta på annan plats.

Jag brukar skritta fram på framridningen om det finns plats för det men jag skrittar aldrig av där just pga att jag känner mig i vägen!! Finns det en till framridningsbana eller om banan är riktigt stor så kan jag tänka mig å skritta av där men då en bit ifrån dom som ska starta;)

Jag brukar inte skritta av på framridningen, av flera skäl. Dels känner jag mig i vägen, och dels tycker jag det är skönt för både hästen och mig att skritta av någon helt annan stans efter avslutad tävling.
Om det är okej eller inte beror dels på hur stor framridningsbanan är, dvs kan man skritta runt där utan att störa övriga ekipage? Och sen också vad det finns för andra möjligheter att skritta av. Och, självklart, vad arrangören säger. Är man osäker är det alltid bäst att fråga tävlingsledaren.

Fast de där är ju inte sant. Maxantal brukar vara 8.
Och det är i princip aldrig någon som skrittar av på framhoppningen eftersom att när du ridit banan så går du oftast ut genom en annan grind än den till framhoppningen.

när jag gjorde mitt gröna korten prov detta året. Så var det nån fråga vad får man inte göra på framridningen. Det som jag uppfattade som att man får inte ''leda'' hästen på framridningen men man bör inte skritta av dom på framridningen.

Fast det där är väl ett rätt arrogant resonemang? Vaddå klara av? det handlar väl om att visa respekt för sina medtävlande och ta upp så lite plats som möjligt för de som fortfarande förbereder sin start? jag gissar att om du själv får välja så har du hellre 6 framridande ekipage bland dig när du rider fram inför start, än 6 framridande ekipage och två avskrittnings ekipage?

ser faktiskt ingen anledning, oavsett vad regelboken säger, varför man ska skritta av på framridningsbanan.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 461
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V