Regler för vägran?

A

anni0301

hästen jag rider nu blir gärna lååååång efter att ha hoppat ett hinder, han orkar inte riktigt hålla ihop sin stora kropp ännu men det går framåt :) Tränaren vill att jag hoppar hindret, låter honom komma ur svängen och sedan gör vi halt och ryggar några steg för att få tillbaka honom. Det funkar utmärkt.
Men på tävling? Vi ska debutera i mars och rida en lätt klass för att "komma igång" Sist vi hopptränade hade vi inte alls lika stora "problem" att få tillbaka honom men han kanske blir mer laddad på tävling - får man då stanna efter hoppat hinder?Det känns som att det kanske räknas som vägran... Men bryta av till skritt måste man väl få göra och fatta ny galopp sedan? eller?

hmm.. har ju själv tävlat innan men inte tänkt på denna aspekt :D

Sv: Regler för vägran?

så länge du rör dig framåt är det inte vägran/olydnad.
fast det är kanske inte att rekommendera att stanna mitt i banan, särskilt inte om det är inne för hindrena kommer ju ganska tätt...

Tycker inte du ska göra så på tävling annat än i nödfall, om hästen verkligen inte lyssnar på dig. Se tävlingen som en mätning på hur långt ni har kommit i träningen. Han kanske blir lång o river de första par, tre tävlingarna, och sedan börjar resultatet från träningarna märkas.

Avbrottet och ryggningen måste väl vara ändå vara tänkt att utmynna i halvhalter så småningom? Det är väl bara att träna på tills du kommit dit? Så länge får du antingen stanna hemma eller acceptera att offra någon "vägran" i utbildningssyfte....

Jag har blivit belastad med ett stopp när jag bröt av till skritt för att byta galopp, så mitt råd är att inte göra det på tävling

Jo men precis, ryggningarna ska ju bli mindre å mindre å tillsist ska det som sagt var räcka med en halvhalt.
Tack för svaren, jag ska absolut INTE bryta av till skritt på tävlingen möjligtvis trav om han blir alldeles för jobbig men vi har fortfarande en månad på oss så jag tror det ska funka. Men det är bra att ha koll på reglerna ifall han blir superjobbig så vet jag att jag absolut inte ska skritta iaf´:p

Tycker det är helt rätt att göra det på träning. Men för att slippa bli belastad med stopp på tävling så undviker jag det där, även om jag gjort så med en unghäst någongång

Är det inte så att hästen måste ta ett steg bakåt för att det ska räknas som vägran? Eller har man ändrat på det?

Njä det behöver de inte längre utan tvekan kan vara om hästen stannar till också.

Jag har blivit bedömt flera gånger för "tvekan" när jag stannat och bytt galopp.. (vilket jag självfallet inte gör längre)

Ibland "offrar" jag en eller två volter på unghästarna för att ge dem en ärlig chans att hinna balansera upp sig mellan hindren. På de "gamla" hästarna har man ju en chans mindre, men det kan vara värt det några gånger. Det är fantastiskt hur fort de listar ut att man kan busa sig ur arbetet inne på banan om man allt för ofta låter dem rusa på bara för att -om man har tur- klara en nolla.

jo jag känner detsamma. Om han börjar bråka FÖÖÖÖR mycket så bryter jag hellre av och får en vägran än att svischa runt med en lång och stark häst som garanterat lär sig att så kan han göra för att slippa korta sig för matte blir ändå inte "arg" på tävlingsbanorna. Men det är bra att veta hur det ligger till inför framtida situationer! När man ändå är på tävling vill man ju ändå försöka ta sig runt som nolla. ;)

Kan det ju inte vara, för utbrytning blir ju också olydnad, då kanske man inte backar någon gång...

Men funkar det inte med en halvhalt och försöka samla ihop honom igen? För jag förmodar att det räknas som olydlad.. Men tränar ni bara så att alltid stanna efter hindert kommer det bli svårt att göra som vanligt igen för hästen lär sig att om den blir lång i halsen så får den stanna.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 259
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar