Regler för ridhus???

T

Tesa_r

Hej på er :laugh:

Jag har en allmän fråga..
Ni som står i lite större stall med ridhus och ni som äger dylikt;
Hur har ni det hos er, får man lov att boka upp hela (eller halva) ridhuset för sig själv tex. för en hopp eller dressyrträning -eller skiljer ni på dessa- och får man isf betala extra för det?
När och hur får man ta fram hinder och hoppa "spontant" dvs utan tränare?

Tacksam för era kommentarer :bow:

//Theres

Sv: Regler för ridhus???

Nu är inte Jag så insatt i grannens ridhus men Jag vet att dom kör hoppning varannan dag på förmiddagen och dressyr är då på efter middagen.. Åh så skiftar det varje dag.. Typ måndagar fm hoppning em dressyr, Tisdagar FM dressyr EM hoppning... Och Man får inte ställa hinder på spåret utan det ska stå innanför..

I stallet där jag står är det hinder framme tisdag-lördag. Inte bara ett hinder utan 5-6 stycken, vill man flytta eller ändra höjd på dem är det okej bara man ställer tillbaka dem som de var innan man går. Vi har inga hinder på spåret.

Vi får vara i ridhuset även om någon har träning, men man kan boka upp ridhuset om det är något speciellt för en extra kostnad. Men än så länge är det inte någon som har gjort det.

i ridhuset jag rider i är det alltid hinder framme, bygger man eget eller tar bort ngt så ställer man det tillbaka när man ridit klart.
träning för tränare brukar vara ok efter att ägaren ridit klart alla hästarna(dvs vid kl 5-7 på kvällen).
det är ett privat ridhus så det är nästan alltid ledigt innan kl 9 och efter kl 5, brukar dock alltid ringa och fråga om jag kan rida där då jag använder det gratis för att jag hjälper dem i stallet. hade jag betalat så hade jag inte ringt innan vid normal träning.

här blev det nytt i måndags och nu får man låsa ridhuset max 2 timmar och det kostar 100kr extra.
hoppning är fritt fram om man inte ska ha mycket hinder/bana så ska det bokas (1 dag i förväg) eller låsas.

Dår jag står får man boka ridhuset utan att betala extra. Denna vecka har jag bokat nästan två timmar per dag :p

Hinder står inte framme mer än ngn dag efter hoppkurserna som sker varannan tisdag. Visst får man plocka fram o hoppa själv, men man måste plocka undan efter sig.

i vårt ridhus kan man boka ridhuset senast 1dag i förväg för hoppning eller ridning för tränare, andra får också nytja ridhuset samtidigt men de får anpassa sig lite efter personen som har bokat. t.ex om du inte kan rida då andra hoppar så rider du inte på den bokade tiden.
Vill man ha ridhuset helt själv får man betala extra.
Long/töm OK om alla som rider godkänner det....

avsatt tid för hoppning 2kvällar i veckan då det är frittfram att ta fram hinder utan att boka. (ta bort efter sig=då man är klar)

mötte till höger, skritt innanför spåret och mocka bort skit efter din häst ;-)

I vårt ridhus (inackorderingsstall med 40+ inackorderingar) får man inte boka ridhuset eller ha hinder upp spontant. Man får heller inte longera eller tömköra annat än på speciella tider eller om det är alldeles tomt i ridhuset. Vilket det ofta är på dagtid

Man kan ha dit sin instruktör och ha lektion och andra får då vara i ridhuset, de får inte pågå två lektioner samtidigt. Hoppträning sker två gånger i veckan, löshoppning en kväll varannan vecka och spontanhoppning en gång i veckan.

Detta är ganska strikta regler men fungerar väldigt bra, det skulle ALDRIG gå att ha mer lösa regler det skulle bli komplett kaos då

Vi har två hoppdagar i veckan, övriga dagar måste man kolla med alla andra som vill rida om det är OK att ta fram hinder.

Det går att boka ridhuset för extra kostnad, men inte vardagkvällar 18-20.

Om man ska rida för instruktör men inte boka rekommenderas man att skriva upp det på en tavla, så att övriga vet om det. Har man tänkt göra något som kan vara störande (t ex longera, eller hoppa när det inte är hoppdag) så kan man ju då välja att rida vid någon annan tidpunkt. Då kan man också se till att inte flera rider för instruktör samtidigt.

Vi har ca 25 hästar i stallet och en handfull utifrån som använder ridhuset.

Vi har två ridhus till ca 70 privathästar. Bokade hoppträningar måste vara ett visst antal ekipage. Då låses ridhuset för andra. Det sker ett par kvällar i v, ca 2-3. Och då endast i ena ridhuset.
Hoppa görs växlande veckovis i ridhusen. Så det är alltid ett utan hinder om det skulle vara i ett av dem. En kväll i v är dressyrkväll. Då är ingen hoppning tillåten i något av ridhusen pga många dressyrtränare.

Dressyrlektioner kan bokas. Men då får andra vara där samtidigt. Dock måste de ta hänsyn till den som rider lektion. Och man får ej hoppa, longera eller tömköra samtidigt. Om inte den som rider finner det ok.

Vi har också en gigantisk utebana och en stor dressyrbana. Så sommartid brukar hoppryttarna försöka vara ute. På stora banan får både hopplektion, longering och annan tidning plats samtidigt utan prob.

Dressyrlektioner kan köras spontant med.
Att låsa ridhus för andra kostar inget extra. Men kräver ett visst antal deltagare samtidigt.

Hos oss finns också ca 30 Polo-hästar. De håller oftast till på sin polobana. Men ibland är de på utebanan eller i stora ridhuset. Då låses de för övriga. Det är dock ett fåtal ggr per år.

Står på en ridskola som har två ridhus. Det står alla fritt att boka ett ridhus när det inte är upptaget av ridskola eller tävling, men då får man betala hyra för det. Har inte siffrorna i huvudet men det är inte helt billigt.
Om det är organiserade hoppträningar som ordnas av klubben brukar ridhuset vara bokat gemensamt av klubben/de som tränar och man behöver då själv inte betala ridhusavgift om man är medlem.
Vid dressyrträningar bokas oftast inte ridhuset om det är en i taget som rider, är det en grupp eller programträning är ridhuset bokat.

Hinder får man ta fram när man vill, bara man plockar undan efter sig. När bara lilla ridhuset är ledigt får man dock bara ta fram hinder (eller tömköra och longera) om alla som är där inne går med på det, även någon som kommer in efter dig kan säga nej. Detta för att en person inte ska ta upp för mycket plats.
Löshoppning får man endast göra på förbestämda tider.

KL

Vi är 7 stycken inackorderade och har eget ridhus 20x40. Ridhuset är öppet för externa ryttare på vissa tider, då är det max 5 ryttare i ridhuset tillåtet. Bokning för externa ryttare är tillåtet på de allmänna tiderna, men såvida man inte bokat ridhuset privat för en högre kostnad, måste de släppa in fler ryttare om någon vill rida, max 5 ryttare samtidigt.

Ska man hoppa, longera eller tömköra krävs bokning av hela ridhuset till en extra kostnad.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta? Vi har 2 nya...
2
Svar
20
· Visningar
3 262
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 991
Senast: shia
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve