Regler för hönshållning?

P

pippi27

Jag har letat på nätet men hittar inte riktigt vad jag är ute efter.
Höns på granntomten är helt Ok, jag gillar höns, skulle gärna ha själv om jag kunde.
Däremot vill jag faktiskt inte att grannhönsen är inne på min tomt, pickar i sådden.
Vill heller inte riskera att nå´n av mina hundar tar en höna.
Vad gäller för hönshållning?
Nog måste det finnas några regler i vårat annars så reglerade samhälle?

Sv: Regler för hönshållning?

Jag vet faktiskt inte, men antar att hönsägaren måste hålla dom borta från din tomt om du inte vill ha dom där.
Går det inte att stängsla på ett smidigt sätt? Kanske i samarbete med hönsägaren. Ett litet nät runt grönsakslandet kanske, som även håller haren borta?

Förutom att dom kan krafsa i landen, så gör dom mer nytta än skada i o m att dom plockar inskter och håller ogräsrent under buskar mm.

Hundarna kan väl läras att låta bli hönsen? Våra är hönspoliser och vakter. ;) Dom hoppar in och avstyr tuppslagsmål, och nåde den räv eller hök som närmar sig om hundarna är där.

LIA

Sv: Regler för hönshållning?

Att tala med grannen för en ev.gemensam lösning borde väl vara det bästa? Annars vet jag inte hur det fungerar om det är så att du själv är tvungen att stänga in det du vill ha skyddat eller om grannen är skyldig att stänga in sina djur på sin mark.

Jag har för mig att det var(är??) så för kor förr (jag reserverar mig lite då jag ej är helt säker) att om mina kor sparkade sönder grannens bil så var det grannens "fel" för att han ej skyddat sin egendom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 367
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit