Regler för hinderfärger?

Sv: Regler för hinderfärger?

prova att byta häst till en tittigare, när du åkt av på första karaktärshindret 4 tävlingar i rad vill du nog ha snällare hinder :p

skämt åsido..
karaktärshinder är roliga men inte för alla, och klasserna på lokala tävlingar är till för ridskolehästar, hobbyhästar, udda raser etc och därför ska hindrena vara inbjudande och snälla.. ja menar, har du en toppklasshäst ligger du ju inte å tävlar lokalt i 2 år, du klättrar ju upp till regionalt så fort du kan. och svårigheten på olika klasser ska inte ligga på bara hinderhöjden utan mer på den tekniska biten, karaktärshinder, vinklar etc.. i de högsta klasserna på 160 så ska banbyggaren göra svårare avstånd, knepigare vinklar, mer förvirrande karaktärshinder och så skall maxtiden förkortas för att göra det svårare, hade man haft en oteknisk bana på 160 nivå så hade många fler ekipage varit kvalificerade.. titta på WC hoppningarna, finns det något hinder utan stora infångare och med bara enkla bommar? det är prylar, pryttlar, fyllnader, flaggor, sponsornamn, grindar, plankor, murar, skepp, buskar, vatten etc etc överallt..

Måste säga att vi har en banbyggare i mitt distrikt som är grymt bra på att plocka in alla möjliga sorters hinder redan i lätta klasser och göra det på ett sånt sätt att de egentligen inte ställer till några problem. Allt från mur, schackfärgat plank till rosa lådor med katter på redan i gamla LD och så, men de har aldrig varit särskilt utslagsgivande. Jag personligen tycker ju det är kul när det är lite mer karaktärshinder och inte bara bommar i olika färger.

Vad kul!
För det är precis det som är meningen, härligt att han/hon gör det bra!
:)

karaktärshinder är roliga men inte för alla, och klasserna på lokala tävlingar är till för ridskolehästar, hobbyhästar, udda raser etc och därför ska hindrena vara inbjudande och snälla.. ja menar, har du en toppklasshäst ligger du ju inte å tävlar lokalt i 2 år, du klättrar ju upp till regionalt så fort du kan. och svårigheten på olika klasser ska inte ligga på bara hinderhöjden utan mer på den tekniska biten, karaktärshinder, vinklar etc.. i de högsta klasserna på 160 så ska banbyggaren göra svårare avstånd, knepigare vinklar, mer förvirrande karaktärshinder och så skall maxtiden förkortas för att göra det svårare, hade man haft en oteknisk bana på 160 nivå så hade många fler ekipage varit kvalificerade.. titta på WC hoppningarna, finns det något hinder utan stora infångare och med bara enkla bommar? det är prylar, pryttlar, fyllnader, flaggor, sponsornamn, grindar, plankor, murar, skepp, buskar, vatten etc etc överallt..

Mja, håller delvis med dig.
Som banbyggare SKA man plocka in karaktärshinder i lätt klass, även på lokal tävling. Men man ska göra det på ett bra sätt, fina anridningar och inbjudande hinder.
Och om det är så att man alltid får problem med karaktärshinder så ligger kanske problemet någon annanstans.
För om man inte kan "ta sig över muren" så måste man träna mer på hemmaplan helt enkelt.

Förstår att ryttare med tittiga hästar tycker att karaktärshinder är jobbiga, men det är min uppgift som banbyggare att plocka in dem redan på lokal tävling.
Det är den där avvägningen i svårighetsgrad som ska göras bra...

Ha ha, nog är det så. När jag var ~14 år tävlade jag en tittig ponny och vi vägrade ut oss flera flera gånger. Mest på plank och hinder med mycket vitt. Hem och träna mer för att nästa säsong ta oss runt felfritt.

ja, det håller jag med om, nu är det kanske mest jag som mest tänker på rejält utspökade temahinder när det talas om karaktärshinder.. men vanliga plank, grindar, lådor, däck, buskar och andra mindre skrämmande fyllnader ska givetvis vara med :)

Jag har en idé om att måla om våra fulaste bommar (vita med senapsgula och bruna ränder :crazy: ). Får jag måla ränderna i guld och silver?

ja det lär du ju få, riktigt fin guld och silverfärg är lite svårt att få tag på bara, men det fins inget som säger att du inte får måla hindret i dom färgerna vad jag vet..

svart och neonrosa vore väl snyggt :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka