Regler för hinderfärger?

B

BeastieBabe

Stötte på detta igår då vårat "UShinder" vart med på lokal tävling för första gången, Banbyggaren hade sagt om vi bara hade haft 1 cm bredare rand hade bommarna inte fått användas på lokala tävlingar.. detta var något iallafall jag aldrig hört något om förut..

så vilka regler är det som gäller? eller är det någon bok som man bör köpa för alla regler?

våra bommar ser ut såhär:

(det gråa är egentligen svart men på bild syns inte kanterna med svart färg och stöden, infångarna och utfyllnaderna är inte färdiga ännu.. )

Sv: Regler för hinderfärger?

Har inte heller en aning tycker det låter lite knäppt att de finns regler på hur breda rändrna på hindret får va :crazy:

Btw Snyggt hinder! :d

Supersnyggt hinder! :bow:
Jag tycker det verkar knepigt med regler för färger, det har jag aldrig hört talas om. :confused:

ja, det verkar vara ett mysterium änsålänge, men TR X, anvisningar för tävlingsarrangörer, domare och banbyggare är tydligen på väg att publiceras på webben så förhoppningsvis behöver vi inte vänta så länge till.. :)

Tycker också som ovanstående, lite knäppt med regler för hur hinderna ska vara färgade.

Men jätte fint hinder ! :)

Fint hinder!

Har aldrig hört det där förr.. Tycker det låter lite skumt, men samtidigt - banbyggaren borde ju veta.

jag tycker också det verkar knäppt att ha regler för vilka färger hindren ska ha :crazy:

men hindret var verkligen jättesnyggt! :)

Har då aldrig hört talas om en sådan regel och när man ser hinder från VM, OS och liknande så kan ju tydligen hinderna se ut nästan hur som helst!

Nej men vad häftigt med ett US-hinder! Det ska jag lätt ta upp på vårat nästa möte :rofl:
Tack för tipset! :D :bow:

Och grymt snyggt var erat också!

Kan han ha pratat om den vita randen på bommarna? Att den inte fick vara bredare för att klara gränserna?

De andra ränderna brukar ju kunna variera sig i storlek, men just de vita är väl något som är lite avbrytande?

jag fick inte sådan utförlig info om vad det var som egentligen var på gränsen då den som fick höra det tydligen är totalt ointresserad av det :crazy: men det kan ju mycket väl ha varit den vita randen.. men då har klubben ju ett annat hinder som faktiskt används på lokala tävlingar som har bredare vita ränder..
Det är ett svart hinder med 6 st decimeterbreda vita ränder på mitten, 5 cm ifrån varandra.. mycket läskigt tycker ridskolehästarna iallafall..

*river tag i gammal tråd*

nu när TR med anvisningar för banbyggare har kommit ut och jag hört mig för lite så har jag fått klarhet i att det är upp till banbyggaren att avgöra vilka hinderfärger som är lämpliga för tävlingens nivå, det finns alltså inga regler som bestämmer bredden på ränderna, färgkombinationerna etc..

det har inget med några färger och sånt att göra, det finns inga regler..

men som banbyggare rekommenderas det att man ska undvika tittiga hinder på lokal nivå och till avd B.. så planket med psykedeliska hypnosmönster på med infångare med inbyggda luftkanoner med fladdrande tygremsor är inte så poppis på en 90cm clear round.. ;)

snälla "normala" hinderfärger och fyllnader är lämpliga på lokala tävlingar.. sen vad som räknas som snälla och normala hinderfärger är upp till banbyggaren :)

Finns som sagt inga skrivna regler, utan det är upp till banbyggaren att avgöra om hindermaterialet är lämpligt på den nivån som tävlingen är.

Och precis som du skriver så ska vi inte plocka in vattengraven med krokodiler i första klassen på en lokal hoppning. :)

Men, samtidigt så ska man (om materialet finns) ta med karaktärshinder redan i låga klasser. Detta för att man ska "vänja" hästarna vid konstiga hinder, så att det inte blir både högre, längre och otäckare när man går upp i klasserna.

Karaktärshinder är då allt som inte är bara bommar, dvs små grindar, murdelar, plank etc.
(Och som huvudfrågan var i det här fallet, annorlunda färgsättningar som kan spöka till det.)

En sak till...
Om man plockar in titthinder i låga klasser så ska man se till att de är inbjudande, man ska alltså tänka på var på banan man placerar dem, och de ska naturligtvis inte vara maxade...

Måste säga att vi har en banbyggare i mitt distrikt som är grymt bra på att plocka in alla möjliga sorters hinder redan i lätta klasser och göra det på ett sånt sätt att de egentligen inte ställer till några problem. Allt från mur, schackfärgat plank till rosa lådor med katter på redan i gamla LD och så, men de har aldrig varit särskilt utslagsgivande. Jag personligen tycker ju det är kul när det är lite mer karaktärshinder och inte bara bommar i olika färger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka