regler för häst som går ute??

M

makejo

jag har en häst på foder som tyvär ska tillbaka till ägaren den sista oktober ca. jag håller på att köpa en egen häst nu och han ska då komma hit från skåne på lördag, våra hästar går ute till den sista augusti.

problemet nu är att jag bara har en stallplats.. skulle få låna en i stallet men det blev ändrade planer och nu går inte det tyvär så jag måste lyckas lösa det här nu med vart jag ska ha min nya tills okt...

vad finns det för regler och rekomendationer om hästar som går ute dygnet runt vet ju att många gör det året runt så det borde ju gå till oktober.
måste de ha ligghall då?

Sv: regler för häst som går ute??

Om jag inte är helt ute och cyklar så får hästar gå ute utan tillgång till ligghall under den period av året då betet växer.

så uppsala stockholm trakten blir det??

Tja... Jag ska inte säga något säkert - troligen finns det någon här på Buke som kommer knäppa mig på näsan då. :P

Men när jag bodde utanför Uppsala så gick mina kusar ute till början på Oktober på betet och då växte det fortfarande i allafall. Inte så det exploderade, men växte gjorde det.

Har för mig att det är 1 oktober. Utegångs djuren här behövde ligga hall då för då räknades det inte som betesmånad.

Enligt jordbruksverket:
"Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker."

Minns att det på den tiden då det fanns en djurskyddsmyndighet fanns exakta sista datum som utevistelse utan ligghall var tillåtet oavsett betestillväxt eller inte, men detta kan vara borttaget nu. Tex. i mitt område var det då ett datum i november. Ring din länsstyrelse och fråga eller jordbruksverket.

Vi har våra hästar ute så länge som möjligt. :) Förra året var ett bra år då vi tog in dom i början av november. Jag hoppas på en mild höst i år med :p Självklart så fodrar vi med hö så fort betet inte växer så mycket ( brukar vara i september ). Vi tar även in dom vissa nätter om vädret inte är bra, men så fort det är bra väder så får de vara ute på natten med :banana: det brukar vara i november.

Men i ditt fall skulle jag nog försöka fixa så jag kan ta in hästen någon stanns om det skulle behövas... inte kul om det är regn och 5grader hela natten i flera dagar...

Kul med ny häst!! :laugh:

Som så många andra skrivit, så beror allt på hur vädret blir och hur hagarna ser ut. Hästarna ska kunna ligga torrt, oavsett om det finns ligghall eller inte.

Jag tycker det låter vanskligt att chansa på en mild höst fram till så sent som 31 okt.

*kl*
Allt beror ju på..
Hur stor är hagen och har den något skydd?
Ska hästen gå ensam? (from aug i år ska hästens sociala behov tillgodoses)
Hur blött blir det i hagen?

Kan du inte fixa en plats två månader på någon lösdrift så att hästen får det den behöver?
Eller en stallplats?
Annars kanske du kan kompensera ägaren med stallhyra för den tiden du inte kan ha den,och ägaren tar hem hästen tidigare?
Måste ju gå att lösa på något sätt!

När jag hade eget stall hade jag ute mina hästar dygnet runt till Oktober. Det gick bra för mig, hagarna höll bra. Ibland kunde man börja stödfodra så klart. Men det är ju som många skriver, väder och kvalitet på hagarna. Hästen måste ju kunna skydda sig mot väder och vind, men så är det ju även på sommaren tänker jag.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 672
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar