Registreringsnummer???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fuxdamen
  • Startdatum Startdatum
F

fuxdamen

Så här är fallet...
Dags för pass för min 19-åriga "tant", köpte henne utan regbevis för 2 år sedan (känner de gamla ägarna sedan 4 år tillbaka och dessa har haft tanten i 10 år). Men problem är att regbeviset försvann för ca 12 år sedan (har försökt spåra det).
J
Grejen är att på hennes licens (hon måste ju vara regad för att få licens) står ett nr (INTE LICENSNUMMRET) som avelsförbundet inte vill känna igen... Hur ska jag få fram var hon är reistrerad?! :confused:

Jag vet stammen och uppfödaren och min tant har även haft föl-91 med en flyingehingst så hon måste ju vara registrerad! Hur finner jag ut detta? Nån som kan hjälpa mig? :bow:

MVH

Sv: Registreringsnummer???

Att hon haft föl betyder inte att hon är registrerad. Vad heter hästen och vad är det för stam? 19 år, då är hon alltså född 1986? Vad är det för nummer på licensen som inte är licensnumret?

Nä men vanligt vis så kräver i detta fallet flyinge reg beviset för att fylla i språngsedeln i och med att hennes son var registrerad!

Nummret är 86-8648

MVH Hanna :smirk:

Glömde att skriva att hästen hter CHEESE f 86 HBL e.Emir u .Finesse-Tryffel

Då borde reg nr i så fall vara 04-86-8648. Tryffel har det aldrig funnits någon godkänd hbl hingst som heter, så stammen är inte godkänd, därav det höga löpnumret (de fyra sista siffrorna). Kan du lista ut mer om Tryffel? Och vad som kommer efter Finesse på hennes mors sida.

Japp att Tryffel inte var godkänd vet jag så det är inga gröna papper jag letar efter ha ha...
Det enda jag vet om honom att det var ett fullblod och Finesse var halvblod (detta syns även på min att det är mycket blod)
Har försökt att hitta uppf dock utan att lyckas...
Ok så du tror inte att hon har varit reg alls? Hmm det enda jag tänker på är att hur kan madame ha licens?

Jovisst grundpass kan jag självklart lösa grundpasset där det står okänd härstammning, visst jag ska inte sälja henne men min tanke var att betäcka henne i år så visst hade det varit bra att reg beviset! Annars så kan jag aldrig hävda hennes stam (ok kanske inte nåt att skryta om men ändå..)
Sen hade det varit kul om jag hade haft det så jag kunde vetat vad det fanns mer där när jag ska välja hingst...

Nä du måste väl ha reg häst för att lösa licens?
Du behöver ju bara ha hästlicens för regional och högre...

Citat från ridsports hemsida:
För att få hästlicens måste hästen vara registrerad i en rasförening. Är du osäker på vilken rasförening din häst hör till kan du kontakta Svenska Hästavelsförbundet, 0220-454 00.

Ja frågan är bara var??
Rasförbunden jag talat med har ingen aning... tänkte bara om nån annan har det...
Annars så lutar det åt grundpasset med okänd stam... :(

Det skulle vara jätteintressant att få veta mer om mammans stam och även Tryffels stam. Är det ASVH du pratat med? Prova att ange numret som jag skrev det ovan, de kan vara lite stelbenta...

Japp jag har pratat med dom... men ska prova igen och ange det nummret som du angav!
Ja det skulle varit bra att veta lite mer om henne nu i och med att hingstval närmar sig!
Jag har sett att uppfödaren (tror att det är samma person) fött upp 2-3 st hästar som faktiskt gått rätt långt (och med bra stam), så han verkar ju ha lite koll på vad han gör men jag hittar inget om honom (Tex telnr mm)
MVH Hanna

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 687
Senast: giovanna
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar